  • 1. Data: 2003-05-20 17:05:13
    Temat: Czy za 50 lat będzie jeszcze tradycyjny pieniądz?
    Od: "Karol Żwiruk" <p...@k...net>

    Hej!
    Zgłębiałem ostatnio temat elektronicznych portmonetek i dopadła mnie
    refleksja nad przyszłością pieniądza, takiego jak dziś go pojmujemy, czyli
    banknotów i monet. Zastanawiam się kiedy pieniądz elektroniczny wyprze
    tradycyjny, i czy ludzie są na taką zmianę przygotowani? Osobiście uważam,
    że za 50 lat nie będzie już tradycyjnego pieniądza, a obecne jego formy
    bezpowrotnie odejdą do lamusa.

    Więcej na ten temat w artykule:
    http://www.kartyonline.net/art_11.html

    Zachęcam do lektury i dyskusji.

    --
    Karol Żwiruk
    Świat Kart: http://kartyonline.net

  • 2. Data: 2003-05-20 17:36:41
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Karol Żwiruk" <p...@k...net> napisał:

    > http://www.kartyonline.net/art_11.html

    Jeszcze tylko dodam, ze w Niemczech też jest odpowiednik wydawany np. przez DB
    http://www.deutsche-bank.de/pbc/index.html
    i nazywa się Geld-Karte. O ile dobrze pamietam mozna miec Geld-Karte także w
    połączeniu z ichnią EC/Maestro.
    http://www.deutsche-bank.de/pbc/content/zgr_sta_kuk_
    karten.html

    Podobny projekt swego czasu (nadal?) miała Nordea, ktora wydawała taką
    portmonetkę (ładowaną w bankomacie) w połączeniu z VE. Sprawdź może nadal to
    jest:
    www.nordea.fi

    A jeśli chodzi o same karty, to IMHO będą mogły się dopiero rozwinąć, jak
    pojawią się (na większa skalę, a nie tylko pilotazowo) karty z chipem. Fajnie by
    było mieć w kartę do parkomatów, środków komunikacji etc. w jednym ;-)

  • 3. Data: 2003-05-20 17:38:14
    Od: "Radoslaw Krzyzan" <p...@r...remove.remove>

    "Karol Żwiruk" <p...@k...net> wrote in message
> [...]
    > że za 50 lat nie będzie już tradycyjnego pieniądza, a obecne jego formy

    Nie sądze, ciemne interesy na pewno nie będą prowadzone metodą elektroniczną
    ze względu na możliwość monitoringu obrotu finansami i tym samym duże szanse
    udowodnienia nielegalnych oparacji (łapówki, handel narkotykami, itepe).
    Wyobrażasz sobie łapówę na konto ? :)

    --

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Radoslaw Krzyzan , radek (at) storm.com.pl

  • 4. Data: 2003-05-20 17:44:39
    Od: "viacomp.com.pl" <b...@u...viacomp.com.pl>

> [...]
    szanse
    > udowodnienia nielegalnych oparacji (łapówki, handel narkotykami, itepe).

    a ty jak widze tego sobie nie wyobrażasz ?

    otóż rozczaruję Cię - już dzisiaj tak sie załatwia większe łapówki -
    oczywiście nie chodzi o prezent typu kwiaty czekoladki i 200 zł w kopercie
    dla pani Ziuty w US
    tylko np o 2 miliony złotych łapowki za szybkie załatwienie wszelkich
    formalności żeby wybudować sprawnie hipermarket (sprawa w krakowie 2 lata
    temu)

  • 5. Data: 2003-05-20 18:03:22
    Od: "Radoslaw Krzyzan" <p...@r...remove.remove>

    "viacomp.com.pl" <b...@u...viacomp.com.pl> wrote in message
> [...]
    > tylko np o 2 miliony złotych łapowki za szybkie załatwienie wszelkich
    > formalności żeby wybudować sprawnie hipermarket (sprawa w krakowie 2 lata

    A skąd o tym wiesz ..otóż właśnie, bank pewnie udostępnił historię operacji
    a łapówkodawca był na tyle głupi, że kwotę, która przynajmniej swą
    wysokością wzbudza podejrzenia wysłał drogą elektroniczną. Myślę, że tak czy
    inaczej lwia część łapówek przekazywana jest i będzie z ręki do ręki.
    Zresztą postaw się w sytuacji zatrzymanego przez policję, obiecujesz im
    przelew na konto w zamian za odpuszczenie karania Cię ? :)

    --

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • 6. Data: 2003-05-20 18:12:13
    Od: e...@p...onet.pl

> [...]
    > udowodnienia nielegalnych oparacji (łapówki, handel narkotykami, itepe).

    Ja mysle, ze nie tylko (ani nawet nie przede wszystkim) o ciemne interesy
    chodzi. Pieniadz papierowy (w kazdym razie jakas _materialna_ forma pieniadza)
    bedzie zawsze istniala ze wzgledow chocby psychologicznych, a tezauryzacja
    bedzie zawsze w tej formie przynajmniej czesciowo dokonywana. W ludzkiej
    psychice jest cos takiego, ze czlowiek chce moc swoj majatek dotknac, czasem
    trzymac w skarpecie, schowac przed wladza, zawistnymi bliznimi, czy moc wycofac
    oszczednosci w razie klopotow banku (a moze calego systemu finansowego?). Moze
    do tego sluzyc zloto (tradycyjnie), moze (gorzej) papier, ale nie eletroniczna
    portmonetka...

  • 7. Data: 2003-05-20 18:16:34
    Od: "Kazimierz" <kazmirz@astercity(usuń).net>

    Użytkownik "Radoslaw Krzyzan" <p...@r...remove.remove> napisał w
    wiadomości news:badqn5$39f$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Zresztą postaw się w sytuacji zatrzymanego przez policję, obiecujesz im
    > przelew na konto w zamian za odpuszczenie karania Cię ? :)

    Od razu wykonujesz przelew przez WAP :)

    --

    Kazimierz
    b. zast. red. nacz. NN ( www.nnmag.net )

  • 8. Data: 2003-05-20 18:24:15
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@a...w.stopce>

    Radoslaw Krzyzan wrote in news:badp76$or1$1@atlantis.news.tpi.pl:

> [...]
    > i tym samym duże szanse udowodnienia nielegalnych oparacji
    > (łapówki, handel narkotykami, itepe). Wyobrażasz sobie łapówę na

    Polecam książkę Janusza A. Zajdla pod tytułem "Limes Inferior". :)

    --
    empeg // e m p e g /a t/ h o t /d o t/ p l

    {4483D5D0-3DBD-474A-8FAD-CDC93EA7929C}

  • 9. Data: 2003-05-20 18:27:36
    Od: "viacomp.com.pl" <b...@u...viacomp.com.pl>

    > A skąd o tym wiesz

    a bo widzisz mam taki dziwny zwyczaj że czytam prasę codzienną

    >..otóż właśnie, bank pewnie udostępnił historię operacji

    rusz choć odrobinę wyobraźnią - dostałeś kilka milionów łapówki w walizie i
    co z tym zrobisz ?
    spróbuj wpłacić taką kasę w jakimkolwiek banku a zaraz zainteresują się toba
    ludzie z UKS i/lub policja gospodarcza

    > a łapówkodawca był na tyle głupi, że kwotę, która przynajmniej swą
    > wysokością wzbudza podejrzenia wysłał drogą elektroniczną.

    ech klasyki nie oglądasz, to już 50 lat temu w ojcu chrzestnym mówili że
    dobry prawnik w białym kołnierzyku ukradnie więcej niż 100-chłopów z łomami,
    i w dodatku zrobi to tak że nikt się do tego nie przyczepi
    tutaj sprawa wyglądała tak, że nowobudowane centrum M1 miało olbrzymie
    problemy bo plany które przedstawiali były kiepskie. W końcu poszli po rozum
    do głowy i wynajęli odpowiednią firmę - zapłacili za plany 2 mln złotych,
    dostali fakturę wrzucili wszystko w koszty i sprawa załatwiona
    haczyk jest w tym że firma która w końcu opracowała dobre plany należy do
    pani architekt która jest również żoną ówczesnego kierownika wydziału
    architektury w krakowie

    do dziś nikt za to nie siedzi, trochę szumu w prasie było ale już przycichło
    tak sie to teraz załatwia poprostu na dużą skalę

    w warszawie bodajże jakaś federacja zielonych która strasznie protestowała
    przeciwko budowie czegoś tam w końcu otrzymała zlecenie od budowniczych i
    wykonała studium szkodliwości dla środowiska - suma wynosiła również kilka
    milionów złotych

    to tylko dwa przykłady gdy autentyczna łapówka została przesłana przelewem,
    wszystko jest w dodatku na oko ok, nikt nie siedzi za to

    dlaczego wiec sugerujesz że to niemożliwe ?

    > inaczej lwia część łapówek przekazywana jest i będzie z ręki do ręki.
    > Zresztą postaw się w sytuacji zatrzymanego przez policję, obiecujesz im
    > przelew na konto w zamian za odpuszczenie karania Cię ? :)

    oj nie byłbym taki kategoryczny - wystarczy trochę wyobraxni uruchomić - i
    np pan policjant poprosi o szybkie wykonanie przelewu przez jakiś wap/sms
    czy inne cudo na konto szwagra - z tytułem płatności - zwrot pożyczki
    a kto się później doliczy o co chodziło :-)

  • 10. Data: 2003-05-20 18:31:35
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "viacomp.com.pl" <b...@u...viacomp.com.pl> napisał:

> [...]

    Ehhh, ten naród to nie potrafi bez łapówek funkcjonować.... ;-))))

    Wystarczy karta prepaid.