  • 1. Data: 2006-03-08 23:40:24
    Temat: Co uważa Leszek Balcerowicz, a co uważają inni.
    Od: "Filozof" <m...@w...pl>

    Leszek Balcerowicz uważa, że:

    1. Bank Centralny jest w swojej polityce pieniężnej całkowicie niezależny od
    rządu, szczególnie
    gdy dotyczy to wyznaczania celu inflacyjnego..
    Czyżby?

    W Banku Anglii
    Bank of England - Core Purposes
    (http://www.bankofengland.co.uk/about/corepurposes/i
    ndex.htm)
    In pursuing its goal of maintaining a stable and efficient monetary and
    financial framework
    as its contribution to a healthy economy, the Bank has two core purposes;
    achieving them
    depends on the work of the Bank as whole. (.) The Bank's Core Purposes are
    determined by
    Court as part of its role in setting the Bank's Objectives and Strategy. The
    statement below was
    approved by Court in May 2004.

    Podstawowe cele:
    Wykonując swój cel utrzymywania stabilnych i efektywnych ram pieniężnych
    oraz finansowych
    jako ich wkład do zdrowej gospodarki, Bank posiada dwa podstawowe cele,
    których osiąganie
    zależy od pracy Banku jako całości. Podstawowe Cele Banku są określone przez
    Sąd jako część
    roli Banku w ustanawianiu przez Bank jego Celów i Strategii. Oświadczenie
    poniższe zostało
    zaaprobowane przez Sąd w maju 2004.

    Core Purpose 1 - Monetary Stability
    Monetary stability means stable prices and confidence in the currency.
    Stable prices are defined
    by the Government's inflation target, which the Bank seeks to meet through
    the decisions on interest
    rates taken by the Monetary Policy Committee, explaining those decisions
    transparently and implementing
    them effectively in the money markets.
    The first objective of any central bank is to safeguard the value of the
    currency in terms of what it will
    purchase at home and in terms of other currencies. Monetary policy is
    directed to achieving this objective
    and to providing a framework for non-inflationary economic growth. As in
    most other developed
    countries, monetary policy operates in the UK mainly through influencing the
    price of money, in other
    words the interest rate.
    The Bank's price stability objective is made explicit in the present
    monetary policy framework. It has two
    main elements: an annual inflation target set each year by the Government
    and a commitment to an open
    and accountable policy-making regime.
    Setting monetary policy - deciding on the level of short-term interest rates
    necessary to meet the Government's
    inflation target - is the responsibility of the Bank. In May 1997 the
    Government gave the Bank operational
    independence to set monetary policy by deciding the short-term level of
    interest rates to meet the
    Government's stated inflation target - currently 2%.

    Cel Podstawowy nr 1 - Stabilność Pieniężna.
    Stabilność pieniężna oznacza stabilne ceny oraz zaufanie do waluty.
    Stabilność cen jest zdefiniowana
    przez rządowy cel inflacyjny, który Bank stara się osiągać poprzez decyzje
    podejmowane w zakresie stóp
    procentowych podejmowane przez Komitet Polityki Pieniężnej, wyjaśnianie tych
    decyzji przejrzyście oraz
    efektywne ich wdrażanie na rynkach pieniężnych. Pierwszy cel, tak jak
    każdego innego banku centralnego,
    polega na obronie wartości waluty w rozumieniu takim co za nią można nabyć w
    kraju i w odniesieniu do
    innych walut. Polityka pieniężna jest kierowana w celu osiągnięcia tego celu
    oraz dla dostarczenia ram dla
    bezinflacyjnego wzrostu. Podobnie jak w większości krajów rozwiniętych,
    polityka pieniężna prowadzona na
    terytorium Zjednoczonego Królestwa, polega głównie na wpływaniu na cenę
    pieniądza, innymi słowy na stopy
    procentowe. Cel Banku polegający na stabilności cen jest sprecyzowany w
    ramach obecnej polityki pieniężnej.
    Posiada on dwa główne elementy: roczny cel inflacyjny ustalany co roku przez
    rząd oraz zobowiązanie do
    otwartego i dającego się wytłumaczyć reżymu prowadzenia polityki.
    Ustanawianie polityki pieniężnej - decydowanie
    o poziomie krótkoterminowych stóp procentowych koniecznych do spełniania
    określonego przez rząd celu
    inflacyjnego - jest odpowiedzialnością Banku. W maju 1977 r. rząd przekazał
    Bankowi operacyjną niezależność
    w zakresie ustanawiania polityki pieniężnej poprzez decydowanie o poziomie
    krótkoterminowych stóp
    procentowych zgodnych z określonym przez rząd celem inflacyjnym - obecnie 2
    %.

    2. I dalej Leszek Balcerowicz uważa, że bank centralny jest całkowicie
    niezależy od rządu.
    A jednak:
    W Banku Norwegii:

    Norges Bank (http://www.norges-bank.no/english/nb/legislation/nb
    act.html)
    Section 2. Relationship to the government authorities
    The Bank shall conduct its operations in accordance with the economic policy
    guidelines drawn up
    by the government authorities and with the country's international
    commitments.
    Before the Bank makes any decision of special importance, the matter shall
    be submitted to the ministry.
    The King in Council may adopt resolutions regarding the operations of the
    Bank. Such resolutions may
    take the form of general rules or instructions in individual cases. The Bank
    shall be given the opportunity
    to state its opinion before such resolutions are passed. The Storting shall
    be notified of resolutions as soon
    as possible.
    The Bank is a separate legal entity and is owned by the state. The Office of
    the Auditor General monitors
    the way the minister exercises his authority in accordance with the
    instructions laid down by the Storting.

    Sekcja 2. Relacje z władzami rządowymi.
    Bank będzie przeprowadzał własne operacje stosownie do wskazówek w zakresie
    polityki gospodarczej
    sformułowanych przez władze rządowe oraz w zakresie międzynarodowych
    zobowiązań kraju. Zanim Bank
    podejmie decyzje specjalnej wagi, sprawa powinna zostać przedstawiona
    ministrowi.
    Król w Radzie może przyjmować rezolucje dotyczące operacji Banku. Takie
    rezolucje mogą przyjmować
    formę zasad ogólnych lub instrukcji w indywidualnych przypadkach. Bankowi
    winna być dana okazja do
    przedstawienia własnego stanowiska zanim taka rezolucja zostanie wydana.
    Storting (Parlament) powinien
    zostać poinformowany o rezolucji tak szybko jak to możliwe. Bank jest
    oddzielną jednostką prawną i jest
    w posiadaniu państwa. Biuro Audytora Generalnego monitoruje sposób w jaki
    minister sprawuje swoją
    władzę stosownie do instrukcji ustanawianych przez Storting.

    3. Leszek Balcerowicz uważa również, że poza innymi funkcjami banku
    centralnego (tj. przede wszystkim
    w zakresie dbania o bezpieczeństwo sektora bankowego) tenże skupiać się ma
    wyłącznie na zajmowaniu się
    inflacją.

    No, ale przecież w Federal Reserve System twierdzą:

    Federal Reserve System - Mission
    (http://www.federalreserve.gov/generalinfo/mission/d
    efault.htm)
    The Federal Reserve System is the central bank of the United States. It was
    founded by Congress in 1913
    to provide the nation with a safer, more flexible, and more stable monetary
    and financial system. Over the
    years, its role in banking and the economy has expanded.
    Today, the Federal Reserve's duties fall into four general areas: 1.
    conducting the nation's monetary policy
    by influencing the monetary and credit conditions in the economy in pursuit
    of maximum employment,
    stable prices, and moderate long-term interest rates (.)

    Misja:
    System Rezerwy Federalnej jest centralnym bankiem Stanów Zjednoczonych.
    Założony został przez
    Kongres w 1913 r. po to, by zapewnić narodowi bezpieczniejszy,
    elastyczniejszy oraz stabilniejszy system
    pieniężny i finansowy. Przez lata jego rola w bankowości i gospodarce uległa
    rozszerzeniu. Dzisiaj obowiązki
    spoczywające na Rezerwie Federalnej obejmują cztery podstawowe obszary: 1.
    prowadzenie narodowej
    polityki pieniężnej poprzez wpływanie na warunki pieniężne i kredytowe
    występujące w gospodarce w
    dążności do maksymalnego zatrudnienia, stabilnych cen oraz powściągania
    długoterminowych stóp procentowych (...).

    Z kolei po sąsiedzku w Kanadzie uważają:

    Bank of Canada (http://www.bankofcanada.ca/en/about/act_loi_boc_bdc
    .pdf)
    WHEREAS it is desirable to establish a central bank in Canada to regulate
    credit and currency in the best
    interests of the economic life of the nation, to control and protect the
    external value of the national monetary
    unit and to mitigate by its influence fluctuations in the general level of
    production, trade, prices and employment, so
    far as may be possible within the scope of monetary action, and generally to
    promote the economic and
    financial welfare of Canada; THEREFORE, His Majesty, by and with the advice
    and consent of the Senate
    and House of Commons of Canada, enacts as follows:

    Zważywszy, że pożądanym jest utworzenie centralnego banku w Kanadzie po to,
    by regulować kredytowanie
    i walutę w najlepszym interesie życia gospodarczego narodu, kontrolować i
    ochraniać wartość zewnętrzną
    narodowej jednostki pieniężnej a także by łagodzić jej wpływ na fluktuacje
    ogólnego poziomu produkcji, handlu,
    cen i zatrudnienia, tak długo jak to może być możliwe w ramach kompetencji w
    obrębie działań pieniężnych, a
    także ogólnego pobudzania gospodarczego i finansowego dobrobytu Kanady;
    przeto, Jego Królewska
    Wysokość, na podstawie i z udziałem rady oraz w porozumieniu z Senatem i
    Izbą Wspólnot Kanady, postanawia
    co następuje.

    A dalej, bo w Australi, chcą więc znacznie więcej:
    Reserve Bank of Australia
    (http://www.rba.gov.au/AboutTheRBA/overview_function
    s_and_operations.html)
    It is the duty of the Reserve Bank Board, within the limits of its powers,
    to ensure that the monetary and
    banking policy of the Bank is directed to the greatest advantage of the
    people of Australia and that the powers
    of the Bank . are exercised in such a manner as, in the opinion of the
    Reserve Bank Board, will best contribute
    to: (a) the stability of the currency of Australia; (b) the maintenance of
    full employment in Australia; and (c) the
    economic prosperity and welfare of the people of Australia.

    Australijski Bank Rezerwy
    Obowiązkiem Rady Banku Rezerwy, w zakresie ograniczonym poprzez jej
    władztwo, jest zapewnienie, że
    polityka pieniężna i bankowa Banku jest prowadzona z korzyścią dla ludzi
    zamieszkujących Australię oraz, że
    władztwo Banku jest wykonywane w taki sposób, w opinii Rady Banku Rezerwy,
    że przyczynia się ono w
    najlepszym stopniu do: a. stabilności waluty australijskiej, 2. utrzymywania
    pełnego zatrudnienia w Australii
    oraz 3. ekonomicznej prosperity i dobrobytu ludzi zamieszkujących Australię.
    ---
    Pytanie do filozofów. Znaczy, co jest co? Oraz, kto uważa właściwie?

  • 2. Data: 2006-03-09 03:57:53
    Temat: Re: Co uważa Leszek Balcerowicz, a co uważają inni.
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Filozof wrote:
    > Leszek Balcerowicz uważa, że:
    > ---
    > Pytanie do filozofów. Znaczy, co jest co? Oraz, kto uważa właściwie?

    pytania do filozofów na grupie pl.soc.filozofia.

  • 3. Data: 2006-03-09 07:21:21
    Od: "l.b" <p...@p...com>

    > Pytanie do filozofów. Znaczy, co jest co? Oraz, kto uważa właściwie?

    Filozofem nie jestem, ale jedno wiem:) Balcerowicz poza wprowadzaniem
    wytycznych z Banku Swiatowego oraz Miedzynarodowej Organizacji Handlu nie
    robi nic innego, wiec jak moza go porownywac do innych jego odpowiednikow z
    krajow ktore ustalaja zasady BS?

  • 4. Data: 2006-03-09 08:41:10
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

> [...]
    > robi nic innego, wiec jak moza go porownywac do innych jego odpowiednikow

    Ja o tym panu miałem bardzo dobre zdanie do momentu kiedy obejrzałem jego
    przesłuchanie przed komisją śledczą. Tyle buty i pychy to ze świecą u ludzi
    szukać. Mówił cały czas jak to powinno być w państwie prawa, a do komisji
    śledczej odnosił sie z lekceważeniem.Potwierdza to tylko regułę, że na
    wysokich stanowiskach władzy musi być ciągła rotacja - 4 lata i do widzenia.
    Podobnie butnie zachowywała się jaśniepani Kwaśniwewska, a sam Kwaśniewski
    to w ogóle nie raczył zaszczycić komisji śledczej.

    Reasumując: Balcerowicz na emeryturę

    pzdr
    j.

  • 5. Data: 2006-03-09 09:14:55
    Temat: Re: Co uważa Leszek Balcerowicz, a co uważaj? inni.
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...org.pl>

    On Thu, 9 Mar 2006 09:41:10 +0100, "jst" <j...@W...wp.pl>
    wrote:

    >szukać. Mówił cały czas jak to powinno być w państwie prawa, a do komisji
    >śledczej odnosił sie z lekceważeniem.Potwierdza to tylko regułę, że na

    I miał rację. Do ludzi którzy olewaja prawo podchodzi się z
    lekceważeniem.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ http://www.fototok.tkb.pl/pt/photo.php?p=100361

  • 6. Data: 2006-03-09 10:04:28
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

    > I miał rację. Do ludzi którzy olewaja prawo podchodzi się z
    > lekceważeniem.

    Balcerowicz nie nie miał racji. Dzięki Michnikowi, a potem komisjom śledczym
    coś się "ruszyło" na szczytach władzy w kwestii układów korupcyjnych. Brak
    szacunku do ludzi z komisji śledczych, to brak szacunku dla państwa prawa.
    Balcerowiczowi uderzyła jednak woda sodowa do głowy przez te lata. Dlatego
    jest do wymiany.

    pzdr
    j.

  • 7. Data: 2006-03-09 10:06:08
    Od: "Michal Zapalowski" <g...@g...de>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...org.pl> napisał:

    > I miał rację. Do ludzi którzy olewaja prawo podchodzi się z
    > lekceważeniem.

    Chyba, ze akurat maja w reku bejsbola lub inne
    narzedzie o zblizonej funkcjonalnosci :)

    Pozdrawiam.

    --
    Michal Zapalowski
    g...@g...de

  • 8. Data: 2006-03-09 10:28:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "jst" <j...@W...wp.pl> writes:

> [...]
    > Balcerowiczowi uderzyła jednak woda sodowa do głowy przez te lata. Dlatego

    "Nie matura lecz chec szczera..." :-(

    To niestety dosc standardowe poglady - nie jest istotne czy i co ktos
    potrafi, albo np. co (z)robil w przeszlosci, wazne by nam schlebial.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2006-03-09 10:53:12
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

    > To niestety dosc standardowe poglady - nie jest istotne czy i co ktos
    > potrafi, albo np. co (z)robil w przeszlosci, wazne by nam schlebial.

    Być świetnym fachowcem - a niewątpliwie Balcerowicz nim jest - to za mało
    już. On ma prezentować sobą także pewne standardy moralne. Bo od
    lekceważenia posłów - co zrobił, do zwykłego kolesiostwa czyli kulczyklandu
    droga niedaleka. I chyba Balcerowicz tą granicę przekroczył niestety, nad
    czym ubolewam.

    pzdr
    j.

  • 10. Data: 2006-03-09 12:05:19
    Od: "JotKa" <j...@o...pl>

    Użytkownik "jst" <j...@W...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ludzi szukać. Mówił cały czas jak to powinno być w państwie prawa, a do
    > komisji śledczej odnosił sie z lekceważeniem.

    Za przeproszeniem, do której? Tej ostatniej pożalsięboże może? To się nie
    dziwię...
    Poseł powinien sobą "coś" reprezentować, zwłaszcza ten "zasiadający w
    komisji", powinien...

    JK