  • 391. Data: 2015-01-27 21:14:06
    Temat: Re: Co pożyczali frankowcy
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 20:47, J.F. pisze:
    > Tak gwoli scislosci - taki byl standard ... przedwojenny zazwyczaj. I
    > to tam gdzies na drugim, trzecim czy wyzszym pietrze.

    OK, tylko rozmawiamy o mieszkaniach na kilkadziesiąt lat. Jako
    inwestycja. Zatem muszą być chętni na nie i wolałbym, aby byli to ludzie
    dobrze sytuowani - nie będzie problemów z takimi lokatorami. Ktoś tu
    napisał "nie wynajmuję prawnikom" - ja nie wiem czy znalazłby się
    prawnik chcący w takich warunkach mieszkać. Choćby i za 200zł.

    Jeśli robisz remont takiego standardu raz na 15 lat, a i ten remont to
    ułamek tego, co normalnie trzeba włożyć w remont... bo jak dla mnie to
    na samą kuchnię 8000 by poszło, o łazience nie mówiąc... to wydaje mi
    się, że inwestycja to bardzo kiepska. Coraz mniej ciekawi lokatorzy będą
    się pisać na coś takiego.

    > Byl w tym maly haczyk - jak sie udalo wszystkie sprzedac, to gmina
    > mowila pa pa lokatorom - teraz to wszystko wasze, sami sobie remontujcie
    > :-)

    Dokładnie tak - z tego co pamiętam to właśnie był powód sprzedaży. To
    samo było w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - posprzedawali z rabatami,
    ale problem mieli z głowy.

    > No widzisz, we Wroclawiu byl tzw Trojkat, za nowego ustroju wcale juz
    > nie taki zly, a potem przyszla powodz, polowe gdzies wywiezli i calkiem
    > normalna dzielnica sie zrobila.
    > Blisko centrum !

    Można wodą... albo ogniem. Jak się spaliło Rzym to jakiż piękny można by
    odbudować ;-) A tak serio... Każdy tam swoje liczy, jednak wolałbym mieć
    drogie mieszkanie o wysokim standardzie i wynajmować lekarzowi,
    prawnikowi itd. niż kupić 5 mniejszych i mieć złomiarzy czy pracowników
    Biedronki. Nic osobistego - nawet dziś byłem na zakupach w Biedronce...
    po prostu sądzę, że gdy ktoś zarabia 5000 czy więcej to jest bardziej
    wypłacalny, a jego poziom odpowiedzialności za powierzone mienie będzie
    wyższy niż złomiarza.

    W takim komunalnym to chyba faktycznie najlepiej wszystko zapisać na
    lokatora, umowy z mediami itd. W sumie się nie dziwię. Wiarygodność
    mocno wątpliwa.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 392. Data: 2015-01-27 21:34:15
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 21:11, J.F. pisze:

    > To sie pisze pismo do odpowiedniego dostawcy i placi wedle sredniej, a
    > dalej to niech oni sie uzeraja z wlascicielem :-)

    Ale jeśli umowa jest na lokatora z terminem wypowiedzenia to o jakim
    piśmie mówisz? Ty jesteś stroną, a nie właściciel.

    > Dobry przyklad, bo internet nie jest obowiazkowy, w odroznienieniu od
    > pradu, wody i na dobra sprawe gazu.

    To znowu zależy od standardu. Mam wrażenie, iż dla wielu internet jest
    dziś niezbędny np. do pracy. Ważniejszy niż gaz, bo ten można zawsze
    prądem zastąpić ;-)

    > Jak Ci sie tak udalo to swietnie, ale to ma dwie strony - wymowisz najem
    > i zostawisz wlasciciciela z umowa na pare lat.

    Przy odpowiednim standardzie mieszkania nowy najemca też będzie przecież
    oczekiwał Internetu. Tak, jak nikt dziś nie przywozi ze sobą beczkowozu
    z wodą czy wiaderka z fazą, tak trudno sobie wyobrazić osobę bez
    konieczności posiadania Internetu. Zwróć uwagę, iż mówimy o najmie,
    gdzie całość kosztów z opłatami to 1700 lub więcej. Plus kasa na życie.
    Odłożenie, ubranie itd. Zatem w grę wchodzą osoby o dochodach 5000
    brutto i więcej. Powiem szczerze, że jeśli mam podpisać umowę, planuję
    przekazać właścicielowi powiedzmy 20.000 rocznie, a najmuję min. rok
    (taki plan wyjściowy), chętnie więcej... To jeśli właściciel mi powie,
    że Internet na niego to nie, bo on całe 39zł/mc kosztuje to sorki, ale pas.

    > A nastepny najemca moze powiedziec, ze on UPC nie znosi.

    W wakacje minie 4 lata mojego najmu. To oznacza ok. 60.000zł dla
    właścicieli. To mówisz, że będą mieli kłopot, to UPC 39zł/mc kosztuje?
    To niezły zrobią biznes - stracić 60.000 dochodu, by oszczędzić 39zł, za
    które i tak ja płacę ;-)

    > Ale ok, decyzja wlasiciciela, jesli uwaza ze zalozenie internetu jest ok
    > to czemu nie.

    To standard - podkreślam. Dla mnie TV może nie być. I net służy mi do
    pracy. Nie mam pracy - nie mam dochodów. De facto zatem właściciel
    powinien być zainteresowany, bym net miał (przez niego także mu będę
    robił przelewy i tak się z nim kontaktował).

    > Ale ma tez druga strone - zniknie taki lokator, zostawi rachunki do
    > zaplacenia.

    Zniknie i zostawi 1200zł kaucji? A te rachunki to zwykle ok. 400 zł.

    > Albo placil czynszu nie bedzie, ale pradu mu wylaczyc nie mozesz :-)

    Wystarczy zapis w umowie, iż w przypadku braku płatności właściciel ma
    prawo do wypowiedzenia w terminie... np. 3 dni.

    > Ale ... ustawe o ochronie lokatorow znasz ? Wlasciciel nie moze wymowic
    > bez odpowiedniego powodu ...

    Prawie. W praktyce zawsze może wejść do swojego mieszkania i nakazać Ci
    opuszczenie go. Ma obowiązek zapewnić lokal i pokryć koszty, ale... nie
    zapewnia. I zostaje Ci sąd. W praktyce wiele osób macha rękę i woli po
    ludzku załatwić sprawę.

    > Alez nie ma biegania - kupuje pan zdrapke/przelewa na podane konto, i
    > prad jest :-)

    Aby kupić zdrapkę muszę mieć prąd. Tym bardziej przelać.

    > Ale dziwi mnie Twoje oburzenie - jeleniowatosc moze tu zadzialac w druga
    > strone, wiec czemu nie bezposrednia umowa ?

    Może nie oburzenie, ale zdziwienie. Gdy w hotelu płacę 300zł za dobę to
    powiedzmy dają mi notesik i długopis. Nie podpisuję umowy o wypożyczenie
    długopisu, bo może nie oddam czy tam coś.

    > Na prad czy wode ... nie ma u nas takiego zwyczaju.

    A ktoś tu pisał, że właśnie na lokatorów chce. Ale to komunalne to inne
    standardy.

    > Internet, telefon - to sie chyba zdarzalo ... tzn ze lokator zalatwial
    > sobie linie na siebie, za zgoda wlasciciela.

    W dobie komórek telefon nie jest istotny. Internet bardzo - przenośny
    nie jest rozwiązaniem. Oczywiście jeśli lokator chce tak - OK, ale
    myślę, że tak jak dziś standardem jest sedes, lodówka czy kuchenka,
    których to nie noszę z mieszkania do mieszkania, tak standardem jest też
    Internet.

    > Ale zwyczaje moga sie zmienic, bo o licznikach prepaid slychac coraz
    > wiecej ...

    Telefon mam prepaid i OK. Jeśli takie rozliczenie nie byłoby
    diametralnie droższe to mógłbym się zgodzić, ale już podpisywać umowy,
    gdzieś tam biegać, potem rozwiązywać - absolutnie nie.
    Zauważ, że jeśli płacę ponad 50zł/dzień to jest to naprawdę sporo.
    Wymagam pewnego standardu, a przy coraz większej podaży na rynku i
    malejącym popycie - to dobry, wypłacalny, spokojny lokator będzie w
    cenie, a nie właściciel z pytaniem: a co, jak pan mi nie da 39 złotych
    na net? Nie korzystam ze sklepów, które traktują mnie jak potencjalnego
    złodzieja, gdy ochroniarz nazbyt ostentacyjnie się kręci na przykład czy
    życzy sobie zaklejenia plecaka plombami, chowania do szafki czy tam coś.
    Mam wybór. Dlaczego miałbym wybierać spośród dziesiątek mieszkanie,
    gdzie na dzień dobry jestem traktowany jak potencjalny oszust?

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 393. Data: 2015-01-27 21:43:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    Piszesz lekarzowi, pracownikowi Biedronki itp. Pewnie masz rację że malarzowi lepiej
    ale z moich obserwacji na moim rynku wynika że lekarze nie wynajmują bo mają swoje.
    Pisalem wcześniej kto zmuszony jest wynajmować: ten kto z jakichkolwiek powodów nie
    może kupić swojego(szara strefa, brak zdolności itp). A to że Ty nie z tej grupy a
    też wynajmujesz to być może jesteś wyjątkiem potwierdzającym regułę. A co do remontu
    raz na 14 lat: nie raz na 14 ale wciągu 14 lat 2 zrobiłem. Myślisz że konieczny jest
    generalny remont częściej jak raz na 7 lat. Dom wybudoiwałem 7 lat temu, malowania,
    odświeżania, drobne przeróbki robiłem(tak samo jak moi lokatorzy robili u siebi) ale
    konieczności generalnego remontu nie widzę. Meble, AGD, czy RTV zmieniałem u siebie w
    domu ale w wynajmowanym mieszkaniu tego nie udoistępniam, tam lokatorzy mają swoje i
    z tego co wiemto też wymieniają.

  • 394. Data: 2015-01-27 22:07:12
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 21:43, Kris pisze:
> [...]
    zmieniałem u siebie w domu ale w wynajmowanym mieszkaniu tego nie udoistępniam, tam
    lokatorzy mają swoje i z tego co wiemto też wymieniają.

    Twoja grupa klientów to osoby "zmuszone wynajmować". Wynajem dla nich to
    zło konieczne. Ja należę do osób, które chcą wynajmować, bo daje im to
    mobilność chociażby. Po prostu inny target. Mam jednak wrażenie, iż
    będzie przybywać takich osób jak ja, bo mentalność Polaków się zmieni.
    Wielu będzie miało dość "swojego" lub za bardzo się napatrzy na
    znajomych "na swoim" przy kredytach, zmianie pracy, rozwodzie itd. Pętla
    na szyi.

    Trudno mi mówić, na czym polega generalny remont. Ja tylko twierdzę, iż
    same meble na wymiar do kuchni w rozsądnym standardzie to 8000. Pewnie
    każdy ma inną definicję "generalnego remontu". Ale myślę sobie, że jeśli
    to, co robisz Tobie odpowiada i klientom to nic więcej nie trzeba. Tak,
    jak powiedziałem - kwestia standardu. Ja nie bawię się w malowanie,
    odświeżanie itd. Jak uznam, że trzeba to mi właściciel zrobi albo
    zmienię mieszkanie. Jakbym miał się bawić w takie rzeczy to bym kupił
    swoje - to jeden z powodów dla których mam wynajmowane. Co do mebli to
    nie kupuję żadnych. 4 lata temu wziąłem dwa stoliki, krzesło z
    mieszkania, które poszło do sprzedaży, ale sądzę, że będę wywalał.
    Jeszcze 1-2 zmiany mieszkania i będę miał coraz mniej rzeczy - taki mam
    koncept, aby zacieśniać niezbędne rzeczy wokół siebie.

    Myślę, że nieźli Ci się lokatorzy trafili - naprawdę. Trochę wyjaśniłeś,
    co to za ludzie, jakie to mieszkanie jest i OK - wychodzisz na swoje,
    oni też. Szafa gra ;-)

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 395. Data: 2015-01-27 22:41:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "S" napisał w wiadomości grup

    >Ale jeśli umowa jest na lokatora z terminem wypowiedzenia to o jakim
    >piśmie mówisz? Ty jesteś stroną, a nie właściciel.

    "uprzejmie informuje, ze z dniem xxxx utrace kontrole nad przylaczem
    zzzzz, prosze o zamkniecie i rozliczenie do tego czasu".

    I ciekawe czy jakis sad bedzie sie patrzyl na termin wypowiedzenia.
    Jakies tam abonamenty mozna oczywiscie naliczac w umowionym terminie.

    >To znowu zależy od standardu. Mam wrażenie, iż dla wielu internet
    >jest dziś niezbędny np. do pracy. Ważniejszy niż gaz, bo ten można
    >zawsze prądem zastąpić ;-)

    No, jak masz kuchenke na gaz, bojler na gaz, to trudno to pradem
    zastapic.

> [...]
    >beczkowozu z wodą czy wiaderka z fazą, tak trudno sobie wyobrazić
    >osobę bez konieczności posiadania Internetu.

    Nie mowie nie, ale on moze powiedziec "mam LTE w telefonie, nie bede
    placil ekstra" :-)

    >Zwróć uwagę, iż mówimy o najmie, gdzie całość kosztów z opłatami to
    >1700 lub więcej. Plus kasa na życie. Odłożenie, ubranie itd. Zatem w
    >grę wchodzą osoby o dochodach 5000 brutto i więcej.

    Taa .... i majac taka swiadomosc szybko bym zadbal o wykup mieszkania,
    tak na wszelki wypadek :-)

> [...]
    >wyjściowy), chętnie więcej... To jeśli właściciel mi powie, że
    >Internet na niego to nie, bo on całe 39zł/mc kosztuje to sorki, ale

    Ale czemu negujesz to samo w druga strone: na korytarzu jest Orange,
    Netia i kablowka, moze pan sobie podpisac umowe z kim chce - ja zgode
    na wejscie do lokalu dam :-)

    >W wakacje minie 4 lata mojego najmu. To oznacza ok. 60.000zł dla
    >właścicieli. To mówisz, że będą mieli kłopot, to UPC 39zł/mc
    >kosztuje?

    No tak, ale oni nie wiedza czy tu bedziesz 4 lata czy 4 tygodnie.
    A jak bedziesz chcial lepszy internet, za 99 zl ?

    >To niezły zrobią biznes - stracić 60.000 dochodu, by oszczędzić 39zł,
    >za które i tak ja płacę ;-)

    Rynek kolego - kto powiedzial ze straca, wynajma innej osobie.
    No dobra - ta inna tez bedzie chciala internet, takie czasy :-)

    Nawiasem mowiac - znajoma mieszkanie kupila. Nowka sztuka ... no i z
    internetem drobne klopoty, jest jakis operator, ale dopiero na
    rozruchu, wyboru tez nie ma :-)

    >Zniknie i zostawi 1200zł kaucji? A te rachunki to zwykle ok. 400 zł.

    Jak bedzie zlosliwy, to zrobi i 4000 :-)

    >Wystarczy zapis w umowie, iż w przypadku braku płatności właściciel
    >ma prawo do wypowiedzenia w terminie... np. 3 dni.

    Glowy nie dam czy tak sie da.

    A slyszac co lepsze historie z naszego prawa ... owszem, po 3 dniach
    mozesz zlozyc wniosek do sadu o eksmisje, i za pol roku moze
    wyeksmituja, a moze nie ...

> [...]
    >Ci opuszczenie go. Ma obowiązek zapewnić lokal i pokryć koszty,
    >ale... nie zapewnia. I zostaje Ci sąd. W praktyce wiele osób macha

    A ty nie opuszczasz. I robi sie sprawa o pobicie, nekanie itp :-)

    >Aby kupić zdrapkę muszę mieć prąd. Tym bardziej przelać.

    "pan da 10 zl, dam panu zdrapke za 10 zl".
    Wiem, odwrocic sie i wyjsc ... ale za pare lat moze to juz nie dziwic
    :-)

    >Może nie oburzenie, ale zdziwienie. Gdy w hotelu płacę 300zł za dobę
    >to powiedzmy dają mi notesik i długopis. Nie podpisuję umowy o
    >wypożyczenie długopisu, bo może nie oddam czy tam coś.

    No, bywaja hotele, gdzie daja ci tez recznik i szlafrok, i doliczaja
    do rachunku w razie zabrania.
    Wolny rynek :-)

    >A ktoś tu pisał, że właśnie na lokatorów chce. Ale to komunalne to
    >inne standardy.

    Komunalne to wlasnie komuna wprowadza. Lokatorow won do baraku,
    ogrzewanie elektryczne, prad po oplacie - i tylko lokator ma pretensje
    ze zimno.
    No ale to zazwyczaj lokatorzy innego standardu.

    >Telefon mam prepaid i OK. Jeśli takie rozliczenie nie byłoby
    >diametralnie droższe to mógłbym się zgodzić, ale już podpisywać
    >umowy,

    Wrecz tyle samo kosztowac moze.

    >gdzieś tam biegać, potem rozwiązywać - absolutnie nie.

    No, po pewnym czasie biegania ze zdrapkami pewnie sam chetnie bys
    podpisal jakas umowe dystrybucyjno-kredytowa :-)

    O, zobacz - szukanie targetu juz sie zaczelo.
    http://www.licznikiprzedplatowe.pl/pl/dla-wlasciciel
    i-mieszkan-pod-wynajem.html

> [...]
    >malejącym popycie - to dobry, wypłacalny, spokojny lokator będzie w
    >cenie, a nie właściciel z pytaniem: a co, jak pan mi nie da 39

    No tak, ale wynajmujacy widzi cie pierwszy raz. Moze i jestes dobry,
    wyplacalny i spokojny, a moze nie :-)

    No dobra, jak jestes, to kaucja 3600 cie nie przerazi :-P

> [...]
    > tam coś. Mam wybór. Dlaczego miałbym wybierać spośród dziesiątek
    > mieszkanie, gdzie na dzień dobry jestem traktowany jak potencjalny

    Jak sie te liczniki upowszechnia, to mozesz nie miec wyboru :-)

    Albo np jak dostawcy wyjda na przeciw swoim klientom czyli
    wlascicielom mieszkan na wynajem, i wprowadza blyskawiczne podpisanie
    umowy - jeden telefon, imie, nazwisko, nr karty kredytowej, i od
    jutra, a moze nawet od zaraz umowa na Ciebie :-)
    Z rownie blyskawicznym jej wypowiedzeniem.

    Nowe, "inteligentne" liczniki otwieraja nowe mozliwosci :-)

    J.

  • 396. Data: 2015-01-27 22:50:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "S" napisał w wiadomości grup

    >Ale jeśli umowa jest na lokatora z terminem wypowiedzenia to o jakim
    >piśmie mówisz? Ty jesteś stroną, a nie właściciel.

    P.S. taki tam maly watek ze spraw lokatorskich

    http://forumprawne.org/prawo-nieruchomosci-lokalowe-
    budowlane/185822-nieplacacy-lokator.html

    J.

  • 397. Data: 2015-01-27 23:04:58
    Od: Kris <k...@g...com>

    Energa np nie robi problemu z założeniem licznika prepaid. Wręcz przeciwnie, czasami
    zachęca. Doładowania-zdrapki- można i tak ale w Energii jest EBOK, logujesz się,
    robisz szybki przelew, chyba kartą też można i za parę sekund dostajesz kod smsem.
    Gazownia- przepisanie gazomierza na lokatora trwało 20 minut. Kablówka+ net- moim
    lokatorów założyli nie pytając mnie o zgodę. A i mnie to nie przeszkadza bo umowę
    zapewne podpisali z Kowalskim a nie z " mieszkaniem przy ul Długiej 7\25".

  • 398. Data: 2015-01-27 23:41:04
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-01-27, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    >
    > I ciekawe czy jakis sad bedzie sie patrzyl na termin wypowiedzenia.
    > Jakies tam abonamenty mozna oczywiscie naliczac w umowionym terminie.

    W Poznaniu przepisywanie liczników "na najemcę" to jest standard, a nie
    jakieś odstępstwo. [1] Zarówno gazownia jak i energetyka nie zdejmują i
    nie zakładają fizycznych liczników na nowo, a jedynie przepisują
    odbiorcę faktury w systemie.

    Końcowe faktury są rozliczane na podstawie podpisanego przez obie strony
    protokołu zdawczo/odbiorczego. I tak, właściciel po zakończeniu najmu
    przepisuje je potem na siebie.

    Internet to tak samo problem najemcy. Jak się wyprowadza, to traci prawo
    do lokalu i może rozwiązać umowę z tym dniem. Zazwyczaj, jeśli operator
    duży, to można wnioskować o przeniesienie numeru na swój nowy adres,
    albo zrezygnować z umowy z winy abonenta (ponosząc karę umowną jeśli
    takowa była). Czasem da się dogadać i kary nie ma. :)

    [1] Byłem najemcą, zarówno jako lokator, jak i przedsiębiorca (biuro)
    w ponad 10 mieszkaniach/lokalach/domach przez ostatnie 8 lat i zawsze
    procedury były takie j/w.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 399. Data: 2015-01-28 00:17:21
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik S a...@w...pl ...

    > Heh... Ja nie żyję od pierwszego do pierwszego, a nie uważam, że moją
    > sytuacja jest dobra.

    Dlatego napisałem ze wiele różnych.
    Jakbys zył od pierwszego do pierwszego to moim zdaniem byłbys
    zdyskwalifikowany.

  • 400. Data: 2015-01-28 11:39:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >wolałbym mieć drogie mieszkanie o wysokim standardzie i wynajmować
    >lekarzowi, prawnikowi itd. niż kupić 5 mniejszych i mieć złomiarzy

    Ale czy lekarz bedzie taki glupi, zeby Ci placic drogo za wynajem
    zamiast kupic, chocby na kredyt ?

    Z prawnikami ostroznie, bo sie jeszcze okaze, ze placi mniej niz
    zlomiarz :-)

> [...]
    >prostu sądzę, że gdy ktoś zarabia 5000 czy więcej to jest bardziej
    >wypłacalny, a jego poziom odpowiedzialności za powierzone mienie

    No, tego bym taki pewny nie byl.

    >W takim komunalnym to chyba faktycznie najlepiej wszystko zapisać na
    >lokatora, umowy z mediami itd. W sumie się nie dziwię. Wiarygodność
    >mocno wątpliwa.

    Kupujesz komunalne, to sie staje prywatne a nie komunalne. I co
    najwyzej sasiedzi moga przeszkadzac :-)

    Natomiast te naprawde komunalne to w czesci sa socjalne - czyli
    mieszka jakis niewyplacalny, podejrzany element (hi hi - samotna matka
    z malym dzieckiem), nie placi, a zuzywa. Wiec sie nie ma co dziwic, ze
    gmina im bezposrednie umowy proponuje i lokale w najgorszym
    standardzie daje.

    Aczkolwiek ... chyba we wszystkich komunalnych, nawet w tych lepszych,
    media sa bezposrednio na lokatora.
    W koncu to przydzial dozywotni a nawet dluzszy, wiec czemu mialoby
    przez gmine przechodzic ?

    J.