  • 1. Data: 2002-09-18 09:05:58
    Temat: Co o tym sadzicie w sprawie IDM S.A.
    Od: "Fajas" <s...@w...pl>

    Spotkalo mnie cos takiego, niby zgodne z regulaminem ale jednak nie

    dokonca, zastanawiam sie co z tym dalej robic,prosze o rade.

    - mialem sobie rachunek inwestycyjny w Krakowskim Domu Maklerskim,

    przemianowanym na IDM S.A.,kiedys gralem, ostatnio malo aktywny wartosc

    akcji to tylko kilka tysiecy zlotych.

    - pewnego dnia w IDM S.A. wywieszono informacje, ze zaczynaja z tym i tym

    dniem pobierac prowizje od prowadzenia rachunku, jakies smieszne 4 zlote

    miesiecznie

    - w podpisywanej przezemnie umowie niczego takiego niebylo, ale pewno jest

    zapis, ze regulamin i cennik jest integralna czecia umowy i to w mojej gesti

    lezy aby do niego docierac ;)

    - regulamin wysylaja, ale tutaj jest pierwsza rzecz do ktorej moge sie

    przyczepis chodzi o to, ze;

    * kiedy zakladalem rachunek mieszkalem w akademiki bylo to kilka lat wstecz

    (staly adres w domu rodzinnym, adres tymczasowego zamieszkania w akademiku),

    niestety po wymeldowaniu z akademika nie zmienilem tego

    * ale czesc korespondencji przychodziła na staly adres a czesc na adres

    akademika ????, chyba niedokonca wporzadu

    * tak czy inaczej informacja o wprowadzeniu zmian w regulaminie niedotarla

    do mnie

    - pewnego dnia srodki pieniezne na rachunku skonczyly sie wiec powstaje

    zaleglosc w platnosciach za prowadzenie rachunku, krok dalej na podstawie

    punktu regulaminu ktory cytuje w istotnej czesci pod postem:

    § 85

    1. Rozwi?zanie Umowy może nast?pić poprzez złożenie przez Klienta pisemnego

    o?wiadczenia w DM b?dĄ na skutek decyzji DM. W przypadku Rachunku wspólnego

    rozwi?zanie Umowy może nast?pić, przez złożenie pisemnego o?wiadczenia przez

    jednego z małżonków.

    2. DM może podj?ć decyzję o wypowiedzeniu Umowy m.in., gdy:

    1) posiadacz rachunku zalega z zapłaceniem opłaty za prowadzenie rachunku

    dłużej niż 50 dni,

    - Oki, zalegalem ale ta zaleglosci to bylo kilka zlotych!!!!!!!!! (kwota w

    takiej sytuacji niepowazna, w moim mniemaniu)

    - ZAMKNIETO MI RACHUNEK!!!

    - Co gorsza, zgodnie z kolejnym punktem regulaminu na najblizszej sesji

    gieldowej zbyto moje akcje PO BIEZACEJ CENIE!!!! (podkreslam na kwote kilku

    tysiecy zlotych) co stanowilo okolo 1000 - krotnosci kwoty zaleglosci

    - Nastepny krok ze strony IDM S.A. byl taki, ze bez moje dyspozycji gotowke

    po potraceniu swoich roszczen, kosztow prowizji oraz kosztow wysylki

    przeslano na adres pod ktorym kilka lata temu mieszkalem w akademiku!!!

    pomimo zapisu w regulaminie, ze gotowka w takiej sytuacji bedzie wyslana na

    staly adres zameldowania

    punkt regulaminu:

    § 86

    1. Z chwil? rozwi?zania umowy rachunek ulega zamknięciu. Dalsze postępowanie

    z papierami warto?ciowymi lub ?rodkami pieniężnymi okre?lone jest pisemnymi

    dyspozycjami Klienta.

    2. W przypadku gdy Klient nie wyda dyspozycji, o której mowa w ust. 1 lub §

    85 ust.5

    w przeci?gu 14 dni odpowiednio od dnia rozwi?zania Umowy lub zamknięcia

    rachunku , DM sprzedaje papiery warto?ciowe znajduj?ce się na rachunku na

    najbliższej sesji po cenie umożliwiaj?cej ich sprzedaż. Uzyskane w ten

    sposób ?rodki pieniężne pomniejszone o należn? prowizję z tytułu sprzedaży

    papierów warto?ciowych wraz z pozostałymi pieniędzmi na rachunku pieniężnym

    DM przekazuje Klientowi przekazem pocztowym za potr?ceniem kosztów przekazu

    na stały adres zamieszkania lub siedziby Klienta, chyba ze Klient wskazał

    inny adres w oddzielnej dyspozycji.

    W razie nie podjęcia przekazu pocztowego przez Klienta, DM przekazuje nie

    podjęte ?rodki pieniężne na wewnętrzne konto przej?ciowe lub przekazuje do

    depozytu s?dowego.

    - skutek byl taki, ze gotowka nietodarla do mnie

    - a ja zupelnie nieswiadomy pewnego dnia przechodzac obok IDM S.A. wstapilem

    po wyciag z mojego rachunku i co i dowiaduje sie, ze mojego rachunku juz

    niema :(

    - oki wystarczy - dodam jeszcze tylko, ze gotowka wkoncu do mnie trafila,

    ale trwalo to okolo 2 miesiace.

    Moje pytanko czy takie postepowanie wobec wieloletniego klienta jest

    wporzadku rozumiem, ze domy maklerskie nie lubia malych i nieaktywnych

    rachunkow ale.... wkoncu to instytuacja finansowa, a moze w polsce nie????

    Rozdział 7.

    ZAMKNIĘCIE RACHUNKU PAPIERÓW WARTO|CIOWYCH I RACHUNKU PIENIĘŻNEGO

    § 84

    Zamknięcie rachunku papierów warto?ciowych i rachunku pieniężnego następuje

    na skutek:

    1) rozwi?zania umowy,

    2) ?mierci Klienta w wypadku osób fizycznych,

    3) ustania małżestwa lub ustania małżeskiej wsplnoty majtkowej w

    przypadku Rachunku wsplnego,

    4)utraty bytu prawnego w wypadku osb prawnych i jednostek organizacyjnych

    nie majcych osobowoci prawnej.

[...]

    2) przez 6 miesięcy nie ma ani papierów warto?ciowych ani ?rodków

    pieniężnych, na rachunku klienta.

    3) gdy Klient nie przestrzega istotnych warunków Umowy lub Regulaminu.

    3.Klient zostanie powiadomiony pisemnie /listem poleconym/, z dwutygodniowym

    wyprzedzeniem o decyzji, o której mowa w ust. 2 o zamknięciu rachunku

    papierów warto?ciowych i rachunku pieniężnego. O trybie i sposobie rozlicze

    z DM Klient zostanie powiadomiony osobnym pismem wraz z uzasadnieniem.

    4.W razie mierci klienta ?rodki pieniężne oraz papiery warto?ciowe zwane

    dalej e niniejszym ustępie "aktywami" znajduj?ce się na rachunku klienta Dom

    Maklerski stawia do dyspozycji jego spadkobiercom, z zastrzeżeniem § 85

    ust.5. W tym celu spadkobiercy powinni przedłożyć prawomocne postanowienie

    Sadu o nabyciu spadku oraz jeżeli spadkobierców jest kilku:

    1) złożyć zgodna dyspozycję co do aktywów na rachunku klienta lub

    przedłożyć upoważnienie z podpisami notarialnie po?wiadczonymi do

    dysponowania aktywami na rachunku klienta

    2) przedłożyć prawomocne postanowienie S?du o dziale spadku, lub

    3) przedłożyć umowę on dział spadku z podpisami notarialnie

    po?wiadczonymi.

    W razie w?tpliwo?ci jaka kwota aktywów należy się spadkobiercom DM zastrzega

    sobie prawo złożenia przedmiotu ?wiadczenia do depozytu s?dowego.

    5. W razie zamknięcia Rachunku wspólnego z powodu ?mierci jednego z

    małżonków DM realizuje dyspozycje drugiego z małżonków:

    1) przeniesienia papierów warto?ciowych i ?rodków pieniężnych na

    wskazany przez niego rachunek,

    2) sprzedaży papierów warto?ciowych i wypłaty ?rodków pieniężnych,

    3) wypłaty ?rodków pieniężnych.

    6.W przypadku ustania wspólno?ci maj?tkowej z innych przyczyn, niż opisane w

    ustępach poprzedzaj?cych rachunek ulega zamknięciu, a DM realizuje

    dyspozycje klienta w oparciu

    o postanowienia orzeczenia S?du lub umowy małżonków zawartej w przewidzianej

    prawem formie prawnej.

  • 2. Data: 2002-09-18 09:17:50
    Temat: Re: Co o tym sadzicie w sprawie IDM S.A.
    Od: "Paweł Barut" <p...@N...gazeta.pl>

    Fajas <s...@w...pl> napisał(a):
    ..
> [...]
    > z DM Klient zostanie powiadomiony osobnym pismem wraz z uzasadnieniem.
    A czy dostałeś ten list poleceny?
    Bo jeśli nie to masz podstawę, aby dochodzić swoich praw.
    Samo wysłanie listu poleconego nie jest wystarczające - musisz go odebrać - jęsli nie
    odebrałeś, to wraca do nadawcy, i w takim przypadku nie powinni zamykać rachuku,
    tylko dalej próbować się z Tobą skontaktować.

  • 3. Data: 2002-09-18 09:32:19
    Od: "micom.edu.pl" <m...@w...pl>

    > Samo wysłanie listu poleconego nie jest wystarczające - musisz go
    odebrać - jęsli nie odebrałeś, to wraca do nadawcy, i w takim przypadku nie
    powinni zamykać rachuku, tylko dalej próbować się z Tobą skontaktować.

    Nie nie dostalem ale oni maja potwierdzenie wyslania w ksiedze
    korespondencyjnej.
    pozdrawiam Pawel

  • 4. Data: 2002-09-18 09:44:52
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    > powinni zamykać rachuku, tylko dalej próbować się z Tobą skontaktować.
    >>
    > Nie nie dostalem ale oni maja potwierdzenie wyslania w ksiedze

    Sprawa ma charakter nadzwyczajny (odbiorca nie spodziewał się
    wypowiedzenia, które jest zwykle czynnością jednokrotną i nie
    powtarzającą się) więc za zawiadomienie skuteczne należy uznać odebranie
    korespondencji z potwierdzeniem odbioru (oczywiście poleconej);
    powołanie się na zapis umowy (o ile taki istnieje), że za skuteczne
    doręczenie uważa się list polecony, nie powinno w takim przypadku mieć
    mocy prawnej. Fakt udokumentowanego wysłania korespondencji nie uprawnia
    jeszcze do uznania jej za skutecznie doręczoną.

    Pzdr: Dogbert

  • 5. Data: 2002-09-18 10:06:40
    Od: "micom.edu.pl" <m...@w...pl>

> [...]
    > mocy prawnej. Fakt udokumentowanego wysłania korespondencji nie uprawnia
    > jeszcze do uznania jej za skutecznie doręczoną.

    Czego moge zadac.....
    Cofniecia calej procedury, odkupienia akcji, podkreslam, ze na fali stresu
    zwiazanego z obawa, ze moja kasa przepadnie, makler informowal mnie: "jesli
    nikt w akademiku nieodbierze kasy to przekaz wroci do IDM S.A." Ale takie
    stwierdzenie troszke mnie wyprowadzilo z rownowagi kasa wrocila (trwalo to
    prawie 2 miesiace) ale wrocily.
    Kase zabralem, ale powiedzialem, ze niewiem czy sprawa sie skonczyla.
    Moge ich gdzies za takie postepowanie zaskarzyc??
    pozdrawiam Pawel

  • 6. Data: 2002-09-18 10:08:19
    Od: z...@p...onet.pl

    > Czego moge zadac.....
    > Moge ich gdzies za takie postepowanie zaskarzyc??

    Przeczytaj artykuł "Sąd w uproszczeniu" G.W. 22-23 czerwca 2002 r
    To na początek ;)

  • 7. Data: 2002-09-18 10:25:38
    Od: "micom.edu.pl" <m...@w...pl>

    > Przeczytaj artykuł "Sąd w uproszczeniu" G.W. 22-23 czerwca 2002 r
    > To na początek ;)

    Ale przeciez oni w ten sposob podwazaja wiarygodnosci rynku finansowego.
    Taki "pseudo inwestor" jak ja nigdy wiecej sie tam niepojawi. Teraz mam
    kolejne dylematy jak traktowac moje ubezpieczenia na zycie. Czy CU czy
    Ampliko po kilku latach wplat skladek, niewykreci mi jakiegos kruczka z
    regulaminem i odprawi mnie z kwitkiem??? Jestem informatkiem a nie
    prawnikiem, wydaje mi sie, ze nie jestem wtórnym analfabetom ale w moich
    umowach ubezpieczeniowych po doglebnym wczytaniu zauwazylem kilka
    niepokojacych punktow....

    pozdrawiam Pawel

  • 8. Data: 2002-09-18 10:40:50
    Od: "krab" <k...@h...pl___>

> [...]
    powinni zamykać rachuku, tylko dalej próbować się z Tobą skontaktować.

    w swietle przedstawionych zapisow z reg, nie widze takiego obowiazku.
    byc moze dm postapil nieladnie - ale jednak zgodnie z reg.
    fakt perturbacji z dlugim odzyskiwaniem pieniedzy jest wylacznie wina
    prowadzaceo rachunek, gdyby zadbal o prawdziwosc danych adresowych - byc
    moze wcale nie bylo by problemu.

    bardzo podoba sytuacja (choc na mniejsza skale jesli chodzi o kwoty) bedzie
    niebawem dotyczyc wielu klientow inteligo, ktorzy nieswiadomi rzeczy i (wg
    mnie) z premedytacja ze strony banku zostali nagrodzeni 1 groszowa wplata na
    konto po to tylko by natychmiast zaczac pobierac oplate po kilka zlotych
    miesiecznie.

  • 9. Data: 2002-09-18 10:44:10
    Od: "Paweł Barut" <p...@N...gazeta.pl>

    micom.edu.pl <m...@w...pl> napisał(a):
    > Nie nie dostalem ale oni maja potwierdzenie wyslania w ksiedze
    > korespondencyjnej.
    > pozdrawiam Pawel
    Skoro nie dostałeś, to musiał przyjść zwrot, a jeśli nie przyszedł,
    to IDM powinien złożyć na poczcie reklamację, dotyczącą przesyłki
    poleconej, i wtedy poczta musi im przedstawić dowód dostarczenia
    listu (lub jego zwrotu do nadawcy).
    W takim przypadku, możesz żądać od IDM cofnięcia całej procedury,
    ale najpierw się zastanów, czy warto. Sprawdz, jakie akcje posiadałeś
    i ile były warte w dniu sprzedaży, oraz ile są warte teraz. Być może
    zrobili Ci przysługę, i obecnie za tą samą kasę możesz dostać więcej
    akcji ;)
    W każdym przypadku możesz od nich żądać zwrotu potrąconych prowizji,
    odsetek za okres, kiedy akcje były "spieniężone", oraz, jeżeli aktualna
    wycena akcji jest wyższa, zwrotu różnicy.

    Powodzenia,