  • 141. Data: 2002-10-17 12:56:59
    Temat: Re: Brawa dla PolCardu
    Od: "Kamil Jońca" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dave" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aolp39$iar$1@news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Wojtek Piecek" <w...@p...waw.pl> napisał w wiadomości

    > jak pani bedzie uprzejma to pojdzie. Ale jesli jest wlascicielka sklepu to
    Eee, jakby CI to powiedzieć. Ma psi obowiązek przyjąć owe pieniądze
    i wydać resztę.
    KJ

  • 142. Data: 2002-10-17 13:04:01
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    In news:20021017124944.GX26821@diuna.pingwin.waw.pl, Wojtek Piecek
    wrote:

    > A, juz rozwazalem. Musze tylko wykonac pierwszy zakup aby sie
    > przekonac jak bardzo sa drodzy.

    Nie musisz przeciez dokonywać w tym celu zakupu - ceny mozna obejrzec na
    ekranie i porownac np. z ostatnim kwitkiem z innego sklepu. Ja porownywalem
    troche: ceny lokuja sie gdzies pomiedzy hipermarketem a samem osiedlowym,
    jednak blizej tego drugiego. Aby nie placic za dostawe (17zl chyba), nalezy
    wydac min. 300 zl.

  • 143. Data: 2002-10-17 13:09:39
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Thu, Oct 17, 2002 at 03:04:01PM +0200, Robert wrote:

> [...]
    > jednak blizej tego drugiego. Aby nie placic za dostawe (17zl chyba), nalezy

    Porownywalem. Ale jak zwykle wole zobaczyc je w domu i miec w reku
    towar aby wiedziec ile i za co wydalem ;-)

    --

    --w

  • 144. Data: 2002-10-17 14:16:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Dave" <u...@p...onet.pl> writes:

    > jak pani bedzie uprzejma to pojdzie. Ale jesli jest wlascicielka sklepu to
    > nie bedzie go zamykac dla takiego goscia i wysle go rozmienic.

    "Wysle go"?

    Ani klient nie moze nigdzie "wyslac" sprzedawczyni (obojetne co jest jej
    wlasnoscia), ani odwrotnie.

    Sprzedawczyni natomiast nie moze odmowic sprzedazy towaru, ktory ma
    w ofercie publicznej, oraz nie moze odmowic przyjecia zaplaty banknotem,
    ktory jest prawnym srodkiem platniczym, ani zaplaty w taki sposob, ktory
    jest elementem tej oferty publicznej.

    Taki inny przyklad... np. w samolocie chcesz kupic cos bezclowo placac
    gotowka zamiast karta, ale obsluga (= sprzedawca) nie ma reszty.
    Co wtedy?

    > Tak samo
    > powinna moim zdaniem odeslac goscia do bankomatu jak chce kupic na karte za
    > 2zl.

    Odeslac to sobie mogla, jak byla kolejka na 12 godzin, a szynki/poledwicy/
    baleronu starczalo dla kilku pierwszych osob (bo reszta byla sprzedana
    "spod lady").

    > W Polsce jakos nigdy nie moze byc normalnie - jak niedawno sprzedawcy byli
    > panami i olewali kazdego klienta tak teraz klienci sie odwdzieczaja i
    > staraja sie pokazac wyzszasc...

    Niektorzy tak, ale nie nalezy do tego placenie srodkami platniczymi,
    ktorych akceptacje zaoferowal sprzedawca.

    > A uprzejmosc powinna byc z obu stron. Jak w
    > UK bedziesz chcial zaplacic karta za 1 funtowa transakcje to tez cie moga
    > pogonic. Ale tam zawsze bylo normalnie..

    Czy zawsze i do konca, to nie wiem, ale nie wyobrazam sobie takiego
    czegos "pogonic". Co najwyzej moga odmowic przyjecia zaplaty, jesli
    nie moga jej przyjac w taki sposob (co jest mocno watpliwe) - akurat
    tam sprzedawcy nie przezyli katastrofy komunizmu i raczej sa uprzejmi.

    Inna sprawa, ze tam wiekszosc osob z Polski placi chyba gotowka (nawet
    znaczne sumy, co zreszta budzi pewne zdziwienie), moze to ma jakis zwiazek
    z Twoja teoria.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 145. Data: 2002-10-17 14:22:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Dave" <u...@p...onet.pl> writes:

    > to szukaj sklepu gdzie ci zautoryzuja te 2zl. Nie jestem sprzedawca

    To widac.

    > ale
    > jakbym byl to nie sprzedawalbym towaru ponizej kosztow zakupu.

    Gdybanie.

    > A tak moze
    > byc jak od 2zl odejmiesz 0,35 za autoryzacje i prowizje aklajera. Nie
    > rozumiesz wolnego rynku - podstawowa zasada dzialalnosci gospodarczej jest
    > zysk. Jezeli go nie ma to mamy do czynienia przewaznie z przekretami
    > (pomijam sluszne inwestycje).

    Gdyby bylo tak, jak mowisz, to pojecie bankructa (upadlosci) byloby
    nieznane.

    > Tak samo bank nie da ci karty na ktorej nie
    > zarobi

    O, ciekawe. Bo np. mBank wydal mi karty, na ktorych nie zarobi
    (hint: uzywam ich, albo raczej jej, bo druga gdzies zagubilem, do
    wyplat z euronetowych bankomatow).

    Ostatnio Millennium tez probowalo, ale nie potrzebuje wiecej.

    Wolny rynek kreci sie oczywiscie wokol zysku, ale spodziewanego zysku
    - raz sie straci, raz sie zyska, wazne, by wyjsc na plus.

    > a aklajer nie bedzie tez obslugiwal POSa bez zysku.

    Bo?

    > nazwe niezwykla uprzejmoscia zautoryzowanie transakcji 2zl przez sprzedawce.

    Ciekawe, niezwykla uprzejmosc = wykonanie swoich zobowiazan.

    > Bardziej niezwykla niz pofatygowanie sie klienta do bankomatu. Bo klient na
    > tym nie straci nic a sprzedawca autoryzujac moze generowac straty.

    Straty sprzedawcy sa jego problemem. Klient nie straci nic? Straci,
    sprzedawca nie wywiazuje sie ze swoich zobowiazan, a klient placi
    prowizje za wyplate z bankomatu oraz odsetki.

  • 146. Data: 2002-10-17 14:23:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Dave" <u...@p...onet.pl> writes:

    > gdybys sie uparl ze chcesz kupic za 2zl oferujac 200zl banknot to na miejscu
    > sprzedawcy zamknalbym sklep, poszedl wymienic gotowke i za 15min wrocil,
    > otworzyl i wydal reszte. Bylbys zadowolony z takiej sytuacji ?

    Moglbys tak zrobic, ale - jak myslisz - dla kogo byloby to niekorzystne?

    No chyba ze ten sklep nie ma sluzyc do zarabiania, a do prania...

  • 147. Data: 2002-10-17 14:30:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Dave" <u...@p...onet.pl> writes:

    > wiec wybierz sie w sobote po poludniu do duzego hipermarketu...:-)

    Nie wiem, czy Tesco lub Carrefour to duze hipermarkety (ja je nazywam
    supermarketami), ale kupuje tam bardzo czesto w bardzo rozmaitych
    porach dnia i nocy, i nie przypominam sobie, bym kiedykolwiek czekal
    2 minuty lub dluzej.
    Oczywiscie jesli jest autoryzacja, bo normalnie to jej nie ma,
    i kwit drukuje sie po sekundzie.

  • 148. Data: 2002-10-17 15:20:51
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zapytaj PJO czy ma jeszcze moje skany z transakcji w Auchan.
    > No chyba, ze Auchan to "bardzo marginalny przypadek".

    Raczej marginalnymi beda niektore Hipermarkety - co do pojedynczych POSow to
    chyba zawsze autoryzuje.

    --
    JaKi

  • 149. Data: 2002-10-17 15:22:29
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    > zawsze sie taka moze zdarzyc.

    Tia, nawet UFO moze wyladowac ;-)

    > takiego goscia wysyla sie do kiosku zeby je rozmienil.

    Masz zylke do handlu ;-)

    --
    JaKi

  • 150. Data: 2002-10-17 15:30:51
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

    > a moze by w takim razie cos dokupil zeby transakcja sprzedawcy sie
    oplacila
    > ?

    A nim podejdzie do kasy powinien sie jeszcze zapytac sprzedawcy od jakiej
    kwoty mu sie oplaca i co kiepsko schodzi w sklepie ;-) ROTFL

    > z porfela i chodzenie tylko z karta afiszujac sie jakim to sie jest
    > nowoczesnym ze nie ma sie 2zl w porfelu...

    Uwazasz to za nowoczesnosc i za szpan? ;) Ja uwazam za wygode - i wole miec
    1 karte przy sonbie niz wypchany 200 zl banknotami portfel.

    Popieramy zakupy karta powyzej 50 zl a oszolomom placacym male kwoty karta,
    mowimy kategoryczne i stanowcze NIE ;-)

    --
    JaKi