  • 21. Data: 2018-12-12 21:01:29
    Temat: Re: Bank powinien pracować sam na siebie
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-12-12 o 18:40, Akarm pisze:

    > Weź poprawkę na to, że nie tłumaczyłeś Kai, od pewnego czasu zwanej
    > Animką, o dość "specyficznym" pojmowaniu rzeczywistości! :D
    > Czyżbyś naprawdę jeszcze nie miał z nią do czynienia?

    Miałem i coś mi się kołacze po pamięci, że bywa specyficzna, ale też
    zdarzyło mi się chyba spotkać całkiem sensowne wypowiedzi.

    Od dziecka mam bardzo nietypową pamięć. Jeśli całą wiedzę podzielić na
    fakty i zależności logiczne to ja mam niesamowitą trudność
    zapamiętywania faktów i zero problemów z zapamiętywaniem zależności
    logicznych. Sądzę że z tego powodu nie miałem żadnych problemów z
    matematyką czy fizyką, ale historia czy geografia (tak jak było to za
    mojej młodości nauczane) to była zmora.

    Dowód na fakty (w postaci twarzy): Idę z tatą do lekarki. Wydaje mi się
    znajoma. Mówię jej o tym, a ona na to: Od 8 lat mieszkamy w tej samej
    klatce.
    Dowód na logikę (w postaci fizyki): W klasie maturalnej zająłem I
    miejsce w wojewódzkim turnieju fizycznym nie tracąc ani jednego punktu w
    zadaniach, testach i odpowiedziach ustnych.

    Zestawienie sposobu wypowiedzi z nickiem wypowiadającego się to dla mnie
    fakt - raczej nie pamiętam.
    Natomiast przebieg jednej konwersacji (dopóki wszyscy wypowiadają się na
    temat) to zazwyczaj logiczny ciąg rozumowania - ogarniam.
    Na pytanie co wiem o Akarmie - moja odpowiedź: nic.
    P.G.

  • 22. Data: 2018-12-13 00:25:03
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-12-11 o 08:42, z pisze:

    > Dobrze prawisz kobieto.
    >
    > Przypomnij nam jednak na kogo głosowałaś przy urnie wyborczej :-)

    To nie ma znaczenia.I tak jak ma być to jest wszystko tak samo.

    --
    animka

  • 23. Data: 2018-12-13 00:57:08
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-12-12 o 00:02, Arek pisze:
> [...]

    Było napisane przeciez dofinansowanie, ale co to zmienia.

    Jaki piękny domek w Alpach sprzedaje. Jak jakas świątynia.

    https://www.google.pl/search?source=hp&ei=GFoQXNe0NO
    SWjgbirqGYBA&q=Willa+Kulczyka+do+sprzedannia&btnK=Sz
    ukaj+w+Google&oq=Willa+Kulczyka+do+sprzedannia&gs_l=
    psy-ab.3..0i22i30.7103.19726..20329...1.0..0.375.319
    3.22j3j2j2......0....1..gws-wiz.....0..0j0i131j0i10j
    0i13i30.bx1n2b8vvn0

  • 24. Data: 2018-12-13 14:24:29
    Od: Animka <a...@t...nieja.idm.pl>

    W dniu 2018-12-12 o 09:14, z pisze:

    > To zobaczysz co się stanie po wyborach do parlamentu Europejskiego

    Tam "pójdzie" pewnie ta pani i może być jeszcze gorzej.

    --
    animka

  • 25. Data: 2018-12-14 09:50:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" purpem$5mk$1$P...@n...chmurka.net

> [...]
    > z matematyką czy fizyką, ale historia czy geografia (tak jak było
    > to za mojej młodości nauczane) to była zmora.

    IMO historia to właśnie nauka o ,,zależnościach logicznych''
    typu -- >>napadli na ,,nas'', gdyż ,,myśmy'' byli za słabi<<...
    ,,Życie to kompozycja'', jak mawiała pewna skrzypaczka -- dzień
    dzisiejszy jest wynikiem wcześniejszych ,,dokonań''. Nic nas
    nie spotyka bez przyczyny i jesteśmy zniewoleni przeszłością,
    którą czasami współtworzymy w niezbyt wielkim ;) stopniu...

    Uprzedzając zastrzeżenia -- pies na łańcuchu nie jest wolny,
    lecz ma jakiś wpływ na swe postępowanie.

    > Dowód na fakty (w postaci twarzy): Idę z tatą do lekarki. Wydaje mi się znajoma.
    Mówię jej o tym, a ona na to: Od 8 lat mieszkamy
    > w tej samej klatce.

    Lekarka na klatce jest w innym ubraniu (twarz nie jest ubrana, chyba
    że we włosy i w makijaż) niż w pracy i inaczej zachowuje się...
    Nadto na klatce zazwyczaj milczy.

    > Dowód na logikę (w postaci fizyki): W klasie maturalnej zająłem
    > I miejsce w wojewódzkim turnieju fizycznym nie tracąc ani jednego
    > punktu w zadaniach, testach i odpowiedziach ustnych.

    IMO Fizyka jest logiczna tylko w części klasycznej. ;)
    Właśnie wczoraj oglądałem film o żydach -- prelegent
    twierdził, że elektron w atomie krąży wokoło jądra...
    (TY, jako fizyk XX wieku, ;) wiesz o tym, że elektron
    nie może tak krążyć)

    [trochę ,,logiki'' w tym filmie znalazłem -- wszyscy naukowcy są żydami]

    Jakąż logikę widzisz w dylatacji czasu?

    IMO logicznie rzecz ujmując, im bliżej czarnej dziury, tym mniej szans
    na ratunek przed tą czarnulą, gdy w istocie dotarcie do wnętrza takiej
    dziury nie jest możliwe z uwagi na... czas. Natomiast wyrwanie się
    z osobliwości wiadomego czarnucha ;) tarczowego jest możliwe, choć
    niezbyt ;) logiczne, przynajmniej w klasycznym ujmowaniu bariery
    energetycznej... ;)

    > Zestawienie sposobu wypowiedzi z nickiem wypowiadającego się to dla mnie fakt -
    raczej nie pamiętam.

    [IMO każda mysz poddawana tresurze dostatecznie długo i konsekwentnie
    zapamiętuje trwale ;) -- odróżniając bodźce przyjemne od niezbyt przyjemnych...]

    > Natomiast przebieg jednej konwersacji (dopóki wszyscy wypowiadają się na temat)

    [czyli zdecydowanie NIGDY]

    > to zazwyczaj logiczny ciąg rozumowania - ogarniam.
    > Na pytanie co wiem o Akarmie - moja odpowiedź: nic.

    -=-

    IMO logiczne myślenie także ;) wymaga wiedzy ,,faktycznej''.
    Ludzie myślący szybciej (inteligentniejsi) niż otoczenie
    chętniej (niż otoczenie) snują wnioski niż zapamiętują
    nudne fakty -- proste i logiczne. ;)

    Mając szybki CPU i powolny HDD -- wolimy kompresować zapis na HDD.

    Łatwiej nam zapamiętać formułę typu -- ,,jest to ciąg liczb spełniających
    warunek >>'wartość liczby n+1' = '(wartość liczby n)+1'<<'' niż zapamiętywać
    milion kolejnych liczb, ale zauważ, że jednak samą zasadę musimy zapamiętać
    niekoniecznie ;) logicznie.

    IMO człek stale balansuje pomiędzy tępym zapamiętywaniem i ,,logicznym
    rozmyślaniem'' -- podświadomie wyliczając trud ;) zapamiętywania informacji.
    Im szybszy układ elektryczno-chemiczny ;) -- tym więcej w nas myślenia
    a mniej ,,zapamiętywania bezmyślnego', jednak nigdy :) nie uwalniamy się
    od tego ostatniego.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 26. Data: 2018-12-14 09:57:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Akarm" 5c111069$0$497$6...@n...neostrada.pl

    > Jesteś idiotą, czy pierwszy raz na usenecie?
    > Ale nawet pierwszy raz Cię nie usprawiedliwia.
    > Każdy człowiek o ilorazie inteligencji niewiele
    > niższym od przeciętnego, już najdalej po pierwszej
    > odpowiedzi zdaje sobie sprawę z tego, w co się ładuje. :D

    Wg Ciebie idiotami są zdobywcy górskich szczytów czy maratończycy bądź
    po prostu ludzie ćwiczący cokolwiek ,,dla sportu''? Pewien Grek (czyli
    ponoć -- mędrzec) prosił wytrwale jakiś posąg o jałmużnę -- ucząc się
    tym sposobem cierpliwego znoszenia ludzkiej obojętności. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 27. Data: 2018-12-14 14:00:29
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > IMO historia to właśnie nauka o ,,zależnościach logicznych''

    Tak powinno być, ale ja to pamiętam wyłącznie jako wkuwanie dat.

    > Lekarka na klatce jest w innym ubraniu (twarz nie jest ubrana, chyba
    > że we włosy i w makijaż) niż w pracy i inaczej zachowuje się...
    > Nadto na klatce zazwyczaj milczy.

    Później przyjrzałem się częstotliwości spotkań na klatce. Mniej więcej
    dwa na rok i tylko, gdy coś robiłem niezgodnie z codzienną rutyną.

    > IMO Fizyka jest logiczna tylko w części klasycznej. ;)

    To było w klasie maturalnej - klasyczna.

    > [czyli zdecydowanie NIGDY]

    :-D

    > IMO logiczne myślenie także ;) wymaga wiedzy ,,faktycznej''.

    Wiedzę faktyczną jest łatwiej zapamiętywać jak jest jakoś logicznie
    powiązana z inną, choć również faktyczną.
    Ale niektórych rzeczy nigdy nie zapamiętałem w postaci wkutego wzoru.
    Np.: skrócone mnożenie - za proste do wyprowadzenia, aby zaśmiecać
    pamięć wzorem. Wzory na pierwiastki równania kwadratowego były już za
    trudne do każdorazowego wyprowadzania - wkułem :). Ale wyobrażam sobie,
    że są ludzie, którzy i to wolą zawsze wyprowadzić bo mają znacznie
    lotniejszy umysł od mojego.
    Z książki "Pan raczy żartować, Panie Feynman." podobało mi się jak
    obliczał w ciągu minuty z dokładnością 1% każde wyrażenie, które da się
    wypowiedzieć w 10s i jakiś inny zagadnięty o przykład gdy przechodził
    obok rzucił bez zatrzymywania się (tg 10)^100 i Feynman poległ.
    Naprawianie radia myśleniem też było ciekawe.

    > ale zauważ, że jednak samą zasadę musimy zapamiętać
    > niekoniecznie ;) logicznie.

    Nie wiem dokładnie czym się różni zasada od np. daty wydarzenia
    historycznego, ale chociaż ta zasada jest w pewnym sensie faktem to
    zapamiętuje mi się (lub kiedyś mi się zapamiętywała) znacznie łatwiej
    niż ta data.

    Nigdy nie mów nigdy. Alzheimer uwalnia.
    P.G.

  • 28. Data: 2018-12-16 11:41:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" pv09h9$rtd$1$P...@n...chmurka.net

    > Tak powinno być, ale ja to pamiętam wyłącznie jako wkuwanie dat.

    Tacy nauczyciele. W ogólniaku miałem nauczyciela historii, który
    wcześniej uczył chyba WF czy ,,plastyki''... Był I sekretarzem
    jakiejśtam ;) podstawowej organizacji partyjnej (oficjalna nazwa
    mogła brzmieć nieco inaczej) PZPR -- więc miał wybór przedmiotu
    nauczania... ;)

    Któregoś dnia mnie poniosło i zacząłem go podstępnie ścinać -- chodziło
    o konflikty azjatyckie II połowy XX wieku -- konflikt koreański i wietnamski.
    Facet/nauczyciel nie wiedział o tych konfliktach ,,zbyt wiele'', więc raz
    za razem go ośmieszałem. :)

    Akurat miałem za sobą świeżą porcję nauki z TV -- więc szło gładko.

    Nauczyciel nie wiedział prawie nic p tych konfliktach -- jak do nich
    doszło, kto zaczął, kto walczył (Francja, USA czy ONZ) a być może nawet
    tego, dlaczego ZSRR nie wetował...

    > Później przyjrzałem się częstotliwości spotkań na klatce. Mniej więcej dwa na rok i
    tylko, gdy coś robiłem niezgodnie z codzienną
    > rutyną.

    Unikają Cię? Jesteś niezbyt ;) bogaty?

    > To było w klasie maturalnej - klasyczna.

    Cały ogólniak (jak pamiętam lekcje fizyki) był powtórką
    podstawówki -- choć w ogólniaku byłem w mat-fiz.

    > :-D

    [łatwo panować nad tym, czego nie ma?]

    > Wiedzę faktyczną jest łatwiej zapamiętywać jak jest jakoś logicznie powiązana z
    inną, choć również faktyczną.

    Zdecydowanie łatwiej? -- w życiu wszystko jest logicznie połączone.

    > Ale niektórych rzeczy nigdy nie zapamiętałem w postaci wkutego wzoru.

    Z czegoś ów wzór wynika -- nierzadko z żądzy pieniądza, gdy to
    ,,wzór ekonomiczny'' typu 'Wzór Lisaka'.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wz%C3%B3r_Lisaka

> [...]
    są ludzie, którzy i to wolą zawsze wyprowadzić
    > bo mają znacznie lotniejszy umysł od mojego.

    Na kolokwia z fizyki zabierałem ze sobą po prostu kartkę ze wzorami. ;)
    Któregoś razu prowadzący podszedł, wziął do ręki taką kartkę,
    obejrzał a odkładając, powiedział coś na kształt -- ,,nie ma błędów''.

> [...]
    obok rzucił bez zatrzymywania się (tg 10)^100 i
    > Feynman poległ. Naprawianie radia myśleniem też było ciekawe.

    Nie znam.

> [...]
    chociaż ta zasada jest w pewnym sensie faktem
    > to zapamiętuje mi się (lub kiedyś mi się zapamiętywała) znacznie łatwiej niż ta

    Przykład zasady podałem.

    Z datą jest nieco łatwej -- Potop szwedzki nie mógł mieć
    miejsca w połowie XX wieku, bo Szwedzi od dawna są neutralni.

    Znając zasady -- łatwiej zapamiętamy daty.

    > Nigdy nie mów nigdy. Alzheimer uwalnia.

    Zawsze ;) to pamiętam i często powtarzam.

    -=-

    https://www.youtube.com/watch?v=UZj6fBBztN8 <-- film o żydach

    Fotka atomu:

    by Ulrich Mohrhoff -- own work, created with David Manthey's free Orbital Viewer,
    CC BY-SA 3.0,
    https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1247
    282

    -=-

    Jedna z głównych zasad fizyki -- >>nie ma 'zawsze' i nie ma 'nigdy'<<. ;)
    Wszystkie ;) funkcje są gładkie, nic ;) nie trwa zero -- każdy proces trwa jakiś
    czas...

    Trochę jak z błędologią -- (13 +/- 1) nie oznacza wcale wartości (od 12 do 14)...

    Bo inna fundamentalna zasada fizyki mówi, że ,,wszystko jest możliwe''. ;)
    (wszystko , choć z różnym prawdopodobieństwem)

    Nawet śmierć nie jest pewna -- Matka Boska nie umarła; Jezus Chrystus wprawdzie
    umarł,
    ale szybko zmartwychwstał; nieśmiertelna meduza umiera dopiero jako pokarm... ;)

    Pokorny fizyk ostrożnie szafuje swymi zasadami -- w odróżnieniu od zadufanego w sobie
    prawnika.
    [tak mnie uczono stale/nieustannie...] Fizyk buduje GPS (oparty bardzo mocno o
    nieintuicyjną
    fizykę XX i XXI wieku) zaś prawnik nie dostrzega problemu ,,obracających się we
    wspólnej
    płaszczyźnie trzech zębatych kółek zazębiających się wzajemnie ze sobą''...

    o o
    o każde kółko ma zęby zazębiające się z dwoma pozostałymi kółkami

    BTW prelegenta -- model NBohra ma wiele wad, ale opisaną widać ,,gołym okiem''.
    Wystarczy starożytna filozofia -- atom musiałby tracić/przekazywać energię
    w wyniku drgań elektronu, jak traci energię piłka odbita od ściany czy innej
    piłki, bądź czegokolwiek. Ta tracona energia to kwant światła -- w efekcie
    drgania elektronu powstaje przemienne pole magnetyczne (elektromagnesy każdy
    z nas zna) i ortogonalne do niego przemienne pole elektryczne -- czyli foton...

    Foton, czyli byt samowystarczalny, który może istnieć w próżni -- pole
    magnetyczne jest zasilane/zaburzane elektrycznym i zasila/zaburza elektryczne.
    [i tak w kółko Macieju]

    Takie zaś nieustanne wypromieniowywanie energii kłóciłoby się z ,,zasadą zachowania
    energii''.

    Uprzedzając oczywiste pytanie -- nie wiem, czym zajmuje się elektron w atomie. ;)

    Nie twierdzę, że to jedyna wada modelu NBohra widoczna ,,gołym okiem''.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 29. Data: 2018-12-17 17:17:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Cały ogólniak (jak pamiętam lekcje fizyki) był powtórką
    > podstawówki -- choć w ogólniaku byłem w mat-fiz.

    Też byłem w mat-fiz.
    Nie pamiętam programów nauczania. Być może było to powtarzanie
    zagadnień, ale jednak zdecydowanie bardziej z zastosowaniem aparatu
    matematycznego niż w podstawówce.
    Pamiętam jedno zadanie z olimpiady z fizyki (do zrobienia w domu).
    Leżący na stole pierścień obraca się i przesuwa. Wyznaczyć działające na
    niego siły. Moje rozwiązanie wzbudziło szczery uśmiech jak pokazałem je
    mamie. Zagadnienia fizyczne z rysunkiem zajęły mi 0,5 strony, a potem na
    3 stronach wyliczałem wynik. Mama mi mówi: chłopie po tej pół strony
    piszesz takiego robaka i w następnej linijce masz wynik, no ale jak nie
    mieliście całek to rób jak uważasz.
    Zostawiłem tak jak to wyliczyłem bo wyszło mi to samo tylko po drodze
    różne wywody co się stanie jak pierścień podzielimy na nieskończenie
    wiele nieskończenie małych kawałeczków. Nie wiem dlaczego na matmie nie
    mieliśmy całek.

    > Nie znam.

    Polecam tę książkę. Cały czas robił sobie jaja. Np. zwracając uwagę na
    idiotyzmy towarzyszące projektowi Manhattan.
    Przepustki, kontrola - wszystko tajne/poufne, ale robotnicy budujący
    jakieś tam baraki zdjęli kawałek płotu aby nie chodzić naokoło. To
    Feynman zaczął celowo wychodzić dziurą i wracać przez bramę legitymując
    się u strażnika. Albo biurka z szufladami na kluczyk - wykradł dokumenty
    od tyłu bo była szpara. A jak jakiemuś generałowi pokazał, że sejfy,
    które każdy ma obowiązkowo dają się otworzyć w kilka minut (jeśli
    wcześniej miało się dostęp do otwartego sejfu) to reakcją generała był
    zakaz wpuszczania Feynmana.
    A z radiem to chodziło o to, że jako chłopak (nie wiem 10..12) miał
    komuś naprawić radio. Objaw był taki, że po włączeniu wyło
    niemiłosiernie, a po minucie, czy dwu się uspokajało i już potem było
    ok. Właściciel radia (szczerze wątpiący, że taki gówniarz rzeczywiście
    naprawi radio) zajrzał co on robi i zastał go chodzącego po pokoju od
    ściany do ściany. Na pytanie co robi Feynman odpowiedział, że myśli. Jak
    już doszedł do tego, o co może chodzić zamienił dwie lampy miejscami i
    już było dobrze. Gość innym rozpowiadał, że ten chłopak naprawia radio
    myśleniem.
    P.G.

  • 30. Data: 2018-12-18 17:44:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" pv8i7j$v5g$1$P...@n...chmurka.net

    > Nie pamiętam programów nauczania. Być może było to powtarzanie zagadnień, ale
    jednak zdecydowanie bardziej z zastosowaniem aparatu
    > matematycznego niż w podstawówce.

    Owszem. Iloraz zastąpiono różniczką/pochodną. ;)
    (przykładowo -- szybkość jako funkcja drogi i czasu)

> [...]
    po tej pół strony piszesz takiego robaka i w
    > następnej linijce masz wynik, no ale jak nie mieliście całek to rób jak uważasz.

    IMO **na** pierścień niewiele sił (zewnętrznych) działa.
    Siły inne niż zewnętrzne IMO nie działają **na pierścień**,
    lecz wewnątrz pierścienia. ;)

    Przesuwanie pierścienia? Pewnie pierścień trze o stół.
    Ponadto jest przyciągany przez Ziemię -- inne składowe
    grawitacyjne IMO trzeba pominąć.

    Stół może być ,,poziomy'' lub niezerowo odchylony od ,,poziomu''...
    Przy odchyleniu trzeba by rozwarstwić ;) grawitacyjne oddziaływanie
    pierścień-Ziemia tak, by mieć składową równoległą do stołu i prosopadłą.

    Tę równoległą należy jakoś ,,dodać'' ;) do prędkości przesuwu i do tarcia.
    (wiem, że siły do prędkości dodać nie można, ale iloraz siły i masy może
    dać przyspieszenie, któremu znacznie bliżej do prędkości, dlatego piszę
    ,,dodać'' zamiast dodać)

    Te wewnętrzne siły rzeczywiście można potraktować tak, jakby nie był to
    stały/ciągły pierścień, lecz zbiór koralików gęsto upakowanych na okrągłym
    drucie? (w istocie tak jest -- materia wewnątrz jest pusta niczym kosmos,
    jeśli nie liczyć plątaniny sił)

    Nie podejmuję się opisania -- każdy ,,koralik'' musi być ciągnięty do
    geometrycznego (mniemam, że to pierścień jednorodny -- cały zbudowany
    z takich samych koralików rozmieszczonych równomiernie/symetrycznie
    względem środka geometrycznego, będącego zarazem środkiem obrotu)
    środka pierścienia, lecz nie bezpośrednio wzdłuż linii
    koralik-środek... Nawet nie wiem, jak ciągniętych...

    Nawet ten drut jest zły...

    Mocno zgłupiałem przez minione dziesięciolecia...
    Nie mam pojęcia, jak zabrać się do tego pierścienia.

    Najlepiej pójść na skróty -- wziąć gotowy wzór typu F=mVV/R i ósz. ;)
    (mniemam jednak, że w zadaniu chodzi właśnie o ,,odkrycie'' tego wzoru)

    Pytanie -- z czego w ogóle możemy wystartować?
    Na pewno z grawitacji. (i tylko pierścień-Ziemia -- to oczywiste)
    Zapewne pierścień jest sztywny -- nie odkształca się.
    Na pewno obraca się powoli -- średniowiecznie.
    Na pewno nie rozszerza się w efekcie tarcia -- choć
    niby gdzieś trzeba upchać tarciowe joule...

    Pewności (w niepewnym świecie) wiele -- lecz nadal nic nie wiem...

    Kolejna pewność? -- posuwisty i obrotowy nie zakłócają się...

    Dużo czasu by upłynęło, zanim bym to rozwiązał...
    Gdybym siedział w wiezieniu i nudziłbym się, nie mając innych
    ,,rozrywek'' niż ten pierścień, a rozwiązanie mogłoby mnie uwolnić... ;)

    Tak czy siak -- bez całkowania nie obejdzie się...

> [...]
    co się stanie jak pierścień podzielimy na
    > nieskończenie wiele nieskończenie małych kawałeczków. Nie wiem dlaczego na matmie

    W ogólniaku czy w podstawówce? Nam nawet w podstawówce mówiono
    o całkowaniu i różniczkowaniu.

> [...]

    lampy miejscami i już było dobrze. Gość innym
    > rozpowiadał, że ten chłopak naprawia radio myśleniem.

    Kilkadziesiąt lat temu zauważyłem, że najlepszym sposobem na myślenie
    jest niemyślenie. ;) Rozwiązując jakaś zagadkę najlepiej dobrze ją
    zrozumieć i odpocząć -- spacerem w parku chociażby. Czy nad morzem...

    --