    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank powinien pracować sam na siebie
    Date: Tue, 18 Dec 2018 17:44:57 +0100
    <pupc8g$ms9$1@node1.news.atman.pl> <pupnpm$q20$1@node2.news.atman.pl>
    <puqosh$nu1$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5c111069$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <puregq$1bs$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5c1147fc$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <purpem$5mk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <puvqtg$c54$1@node2.news.atman.pl>
    <pv09h9$rtd$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <pv5a4p$afe$1@node2.news.atman.pl>
    <pv8i7j$v5g$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>

    "Piotr Gałka" pv8i7j$v5g$1$P...@n...chmurka.net

    > Nie pamiętam programów nauczania. Być może było to powtarzanie zagadnień, ale
    jednak zdecydowanie bardziej z zastosowaniem aparatu
    > matematycznego niż w podstawówce.

    Owszem. Iloraz zastąpiono różniczką/pochodną. ;)
    (przykładowo -- szybkość jako funkcja drogi i czasu)

    > Pamiętam jedno zadanie z olimpiady z fizyki (do zrobienia w domu). Leżący na stole
    pierścień obraca się i przesuwa. Wyznaczyć
    > działające na niego siły. Moje rozwiązanie wzbudziło szczery uśmiech jak pokazałem
    je mamie. Zagadnienia fizyczne z rysunkiem
    > zajęły mi 0,5 strony, a potem na 3 stronach wyliczałem wynik. Mama mi mówi: chłopie
    po tej pół strony piszesz takiego robaka i w
    > następnej linijce masz wynik, no ale jak nie mieliście całek to rób jak uważasz.

    IMO **na** pierścień niewiele sił (zewnętrznych) działa.
    Siły inne niż zewnętrzne IMO nie działają **na pierścień**,
    lecz wewnątrz pierścienia. ;)

    Przesuwanie pierścienia? Pewnie pierścień trze o stół.
    Ponadto jest przyciągany przez Ziemię -- inne składowe
    grawitacyjne IMO trzeba pominąć.

    Stół może być ,,poziomy'' lub niezerowo odchylony od ,,poziomu''...
    Przy odchyleniu trzeba by rozwarstwić ;) grawitacyjne oddziaływanie
    pierścień-Ziemia tak, by mieć składową równoległą do stołu i prosopadłą.

    Tę równoległą należy jakoś ,,dodać'' ;) do prędkości przesuwu i do tarcia.
    (wiem, że siły do prędkości dodać nie można, ale iloraz siły i masy może
    dać przyspieszenie, któremu znacznie bliżej do prędkości, dlatego piszę
    ,,dodać'' zamiast dodać)

    Te wewnętrzne siły rzeczywiście można potraktować tak, jakby nie był to
    stały/ciągły pierścień, lecz zbiór koralików gęsto upakowanych na okrągłym
    drucie? (w istocie tak jest -- materia wewnątrz jest pusta niczym kosmos,
    jeśli nie liczyć plątaniny sił)

    Nie podejmuję się opisania -- każdy ,,koralik'' musi być ciągnięty do
    geometrycznego (mniemam, że to pierścień jednorodny -- cały zbudowany
    z takich samych koralików rozmieszczonych równomiernie/symetrycznie
    względem środka geometrycznego, będącego zarazem środkiem obrotu)
    środka pierścienia, lecz nie bezpośrednio wzdłuż linii
    koralik-środek... Nawet nie wiem, jak ciągniętych...

    Nawet ten drut jest zły...

    Mocno zgłupiałem przez minione dziesięciolecia...
    Nie mam pojęcia, jak zabrać się do tego pierścienia.

    Najlepiej pójść na skróty -- wziąć gotowy wzór typu F=mVV/R i ósz. ;)
    (mniemam jednak, że w zadaniu chodzi właśnie o ,,odkrycie'' tego wzoru)

    Pytanie -- z czego w ogóle możemy wystartować?
    Na pewno z grawitacji. (i tylko pierścień-Ziemia -- to oczywiste)
    Zapewne pierścień jest sztywny -- nie odkształca się.
    Na pewno obraca się powoli -- średniowiecznie.
    Na pewno nie rozszerza się w efekcie tarcia -- choć
    niby gdzieś trzeba upchać tarciowe joule...

    Pewności (w niepewnym świecie) wiele -- lecz nadal nic nie wiem...

    Kolejna pewność? -- posuwisty i obrotowy nie zakłócają się...

    Dużo czasu by upłynęło, zanim bym to rozwiązał...
    Gdybym siedział w wiezieniu i nudziłbym się, nie mając innych
    ,,rozrywek'' niż ten pierścień, a rozwiązanie mogłoby mnie uwolnić... ;)

    Tak czy siak -- bez całkowania nie obejdzie się...

    > Zostawiłem tak jak to wyliczyłem bo wyszło mi to samo tylko po drodze różne wywody
    co się stanie jak pierścień podzielimy na
    > nieskończenie wiele nieskończenie małych kawałeczków. Nie wiem dlaczego na matmie
    nie mieliśmy całek.

    W ogólniaku czy w podstawówce? Nam nawet w podstawówce mówiono
    o całkowaniu i różniczkowaniu.

    ciągu minuty z dokładnością 1% każde wyrażenie,
    przechodził obok rzucił bez zatrzymywania się (tg 10)^100

    > Polecam tę książkę. Cały czas robił sobie jaja. Np. zwracając uwagę na idiotyzmy
    towarzyszące projektowi Manhattan.

    > Przepustki, kontrola - wszystko tajne/poufne, ale robotnicy budujący jakieś tam
    baraki zdjęli kawałek płotu aby nie chodzić
    > naokoło. To Feynman zaczął celowo wychodzić dziurą i wracać przez bramę legitymując
    się u strażnika. Albo biurka z szufladami na
    > kluczyk - wykradł dokumenty od tyłu bo była szpara. A jak jakiemuś generałowi
    pokazał, że sejfy, które każdy ma obowiązkowo dają
    > się otworzyć w kilka minut (jeśli wcześniej miało się dostęp do otwartego sejfu) to
    reakcją generała był zakaz wpuszczania
    > Feynmana.

    > A z radiem to chodziło o to, że jako chłopak (nie wiem 10..12) miał komuś naprawić
    radio. Objaw był taki, że po włączeniu wyło
    > niemiłosiernie, a po minucie, czy dwu się uspokajało i już potem było ok.
    Właściciel radia (szczerze wątpiący, że taki gówniarz
    > rzeczywiście naprawi radio) zajrzał co on robi i zastał go chodzącego po pokoju od
    ściany do ściany. Na pytanie co robi Feynman
    > odpowiedział, że myśli. Jak już doszedł do tego, o co może chodzić zamienił dwie
    lampy miejscami i już było dobrze. Gość innym
    > rozpowiadał, że ten chłopak naprawia radio myśleniem.

    Kilkadziesiąt lat temu zauważyłem, że najlepszym sposobem na myślenie
    jest niemyślenie. ;) Rozwiązując jakaś zagadkę najlepiej dobrze ją
    zrozumieć i odpocząć -- spacerem w parku chociażby. Czy nad morzem...

    --