  • 1. Data: 2002-06-01 16:04:39
    Temat: BRE walczace :)
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Po cyklu zlych artykulow jasniejsze swiatelko :)

    BRE Bank wychodzi z karkołomnych interesów obronną ręką. Taką opinię o
    instytucji kierowanej przez Wojciecha Kostrzewę wyraża wielu analityków. BRE
    ma dwa oblicza: tradycyjne i inwestycyjne. Ostatnio bardziej wyraziste stało
    się to drugie.

    BRE to w tej chwili w zasadzie jedyny polski bank, który nie unika działań
    kojarzących się bardziej z bakowością inwestycyjną niż tradycyjną. Dlatego
    nie stroni przed interesami, które dla większości instytucji finansowych są
    zbyt ryzykowne.

    Ryzykowny Elektrim

    Inwestycja w Elektrim należała do jednych z najbardziej spektakularnych
    posunięć BRE. Od czasu kwietniowego zgromadzenia akcjonariuszy jest on
    głównym rozgrywającym w Elektrimie. To on kieruje zmianami personalnymi w
    spółce, jego oferta zakupu udziałów Elektrimu w Elektrimie Telekomunikacja -
    w konsorcjum z Eastbridge -uzyskała wyłączność negocjacyjną. Sukcesem - na
    razie połowicznym, bo po akceptacji przez połowę obligatariuszy - zakończyły
    się na razie negocjacje z wierzycielami, prowadzone przez wykreowany przez
    BRE zarząd. Mimo złej atmosfery towarzyszącej inwestycji banku w Elektrimie,
    wiele wskazuje na to, że BRE na tym interesie nie straci. Oczywiście, szyki
    może mu pomieszać ogłoszenie upadłości holdingu, ale - po obwieszczeniu
    porozumienia z obligatariuszami - widmo bankructwa odsunęło się w czasie.
    Owszem, na akcjach Elektrimu bank może stracić 50-60 mln zł (chociaż nawet w
    tym przypadku starta nie jest przesądzona). BRE jest natomiast w stanie
    zarobić na kupnie i sprzedaży Elektrimu Telekomunikacja - powiedział PG
    Radosław Solan, analityk BDM PKO BP. Według nieoficjalnych informacji, BRE i
    Eastbridge oferują za pakiet Elektrimu w ET 400 mln euro. Nie wiadomo
    jednak, czy konsorcjum - po kupieniu ET - będzie chciało go sprzedać w
    całości czy też w częściach: oddzielnie Aster City, telefonię stacjonarna i
    Erę. Nie sądzę, by BRE był w stanie sprzedać ET z zyskiem w ciągu pół roku
    czy nawet roku - powiedział R. Solan. Na pozytywne efekty działań BRE w
    Elektrimie trzeba więc będzie poczekać.

    Optimus z ITI z wieloma niewiadomymi

    Chociaż dla wiekszości analityków transakcja BRE z Optimusem była
    nieustającym pasmem porażek, nie jest wcale pewne, że bank na inwestycji
    straci. Jest już prawie przesądzone, że BRE wyjdzie z inwestycji - preludium
    do zmian stanowiły najprawdopodobniej dokonane w tym tygodniu zmiany
    personalne, w wyniku których Jacka Krawczyka zastąpił na stanowisku prezesa
    Andrzej Widerszpil. Według pogłosek, akcje BRE ,miałaby odkupić grupa
    inwestorów. Sądząc z dotychczasowej historii BRE, bank zażąda za swoje
    udziały wysokiej ceny. Czy tak będzie istotnie i czy BRE zakończy interesy z
    Optimusem z zyskiem? Nikt nie daje na to odpowiedzi. BRE ma opinię, że z
    każdej inwestycji wychodzi z tarczą. W przypadku Optimusa to jednak tylko
    przypuszczenia - powiedział PG Jarosław Pasternak, analityk BDM PKO BP.
    Według niego, nie jest wcale pewne, czy grupie inwestorów, którzy mają
    zastąpić BRE, uda się znaleźć zagranicznego potentata zainteresowanego
    Optimusem.

    Równie dużo niepewności towarzyszy - powiązanej z zakupem Optmusa -
    transakcji z ITI Holdings. BRE Bank za akcje Optimusa otrzymał obligacje
    zamienne na papiery ITI. Nie wiadomo jednak, kiedy ITI zadebiutuje na
    giełdzie. Jan Wejchert, prezes spółki, twierdzi, że wszystko jest możliwe, i
    że równie prawdopodobne jest to, że nastąpi jak i nie nastąpi w tym roku.
    Dopóki nie ma więcej faktów, i nie jest znana cena emisyjna, trudno
    cokolwiek powiedzieć o efektach interesów BRE z ITI - powiedział J.
    Pasternak.

    Zastawiona Stocznia Szczecińska

    BRE Bank jest jednym z 7 banków - wierzycieli, od których Stocznia
    Szczecińska chce uzyskać 40 mln USD kredytu pomostowego na uruchomienie
    wstrzymanej od marca produkcji. Niedawno okazało się jednak, że 85 proc. z 2
    mln akcji, które skarb państwa miał przejąć aby kontrolować stocznię, jest
    obciążona zastawem rejestrowym na rzecz BRE Banku i BIG Banku Gdańskiego.
    Akcje te należą do Grupy Przemysłowej (34,92 proc. udziałów) i
    Porty-Eko-Cynk (8,70 proc. udziałów). W ten sposób banki, oferując stoczni
    kredyt, zabezpieczyły się przed jej ewentualną niewypłacalnością. W związku
    z zastawieniem akcji w BRE i BIG Banku Gdańskim rząd musi poszukać innych
    sposobów przejęcia kontroli nad stocznią. Jednym z rozważanych wariantów
    jest udzielenie skarbowi państwa nieodwołalnych pełnomocnictw przez
    wspomnianych akcjonariuszy i obniżenie kapitału akcyjnego. Na razie nie
    zapadły ostateczne decyzje w tej sprawie.

    Apetyt na energetykę

    Jeśli potwierdzą się prasowe informacje BRE Bank może się stać znaczącym
    graczem w polskiej energetyce. Według Pulsu Biznesu w przyszłym tygodniu
    bank ma przejąć od Elektrimu 1-proc. udział w El-Dystrybucji, która ubiega
    się o kupno akcji grupy dystrybutorów energii elektrycznej z północy Polski,
    tzw. G-8 od skarbu państwa. Można być pewnym, że jeśli El-Dystrybucja wygra
    rokowania bank obejmie w niej znacznie więcej udziałów. Ponadto wielką
    szansą dla niego w tej transakcji jest jej finansowanie. Oczywiście
    niesamodzielne ale w bankowym konsorcjum. Można szacować, że 60-proc. pakiet
    akcji G-8, który chce sprzedać MSP jest wart w ofercie El-Dystrybucji ok.
    4,2 mld zł. Z El-Dystrybucją, kontrolowana przez Jana Kulczyka konkuruje
    konsorcjum niemieckiego E.ON, którego oferta - według nieoficjalnych
    informacji - jest niższa od El-Dystrybucji o ok. 500 mln zł za 60-proc.
    pakiet. Grupa G-8 jest największą siecią dystrybutorów energii elektrycznej
    w Polsce z ok. 16-proc. udziałem w rynku. Tworzy ją osiem zakładów
    energetycznych: z Gdańska, Torunia, Słupska, Płocka, Elbląga, Olsztyna,
    Kalisza i Koszalina. W G-8 pracuje ponad 8 tysięcy osób.

    Interes z PTE

    Decyzja Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych zezwalająca na
    połączenie PTE Skarbiec Emerytura, ( którego stuprocentowym właścicielem
    jest BRE) i PTE BIG BG jest kolejnym sukcesem BRE. I to nie tylko, dlatego,
    że faktycznie przejmującym jest Skarbiec i powstałe z połączenie towarzystwo
    zachowa jego nazwę. Połączenie - jak twierdzą zgodnie wszyscy obserwatorzy
    rynku OFE - jest początkiem nowej tendencji, jaka rozwinie się po likwidacji
    poprzedniego nadzoru - Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, który nie
    chciał się godzić na fuzje małych i średnich PTE.

    Decyzja KNUiFE nie ma jeszcze charakteru formalnego, ale jest to znakomita
    wiadomość dla rynku, a przede wszystkim naszych członków. Dzięki niej, już
    dziś mogę powiedzieć, że mogą się oni liczyć ze sporą obniżką kosztów. Dla
    członków OFE Ego( zarządzającego PTE BIG BG) oznacza to, że opłata zmniejszy
    się o 2 zł, z 7,9 na 5,9 - powiedział nam prezes PTE Skarbiec Emerytura,
    Jarosław Bauc. Nowe towarzystwo z aktywami ok. 876 mln zł będzie miało
    sześcioprocentowy udział w rynku pod względem liczby członków. Wciąż
    będziemy niewielkim funduszem, ale za to lepiej zarządzanym a jego koszty
    nie będą przewyższać kosztów funkcjonowania obecnego PTE Skarbiec
    Emerytura - zapewnia Jarosław Bauc. Po zakończeniu procesu łączenia PTE
    dojdzie zapewne do zapowiadanej przez prezesa Kostrzewę sprzedaży nowego
    towarzystwa, w którym drugi udziałowiec BIG BG obejmie 38,61 proc. akcji.
    Zdaniem analityków, ze sprzedaży swej części akcji ( prezes Kostrzewa mówił,
    że kupującym miałaby być firma ubezpieczeniowa), BRE mógłby osiągnąć sumę
    35-97 mln zł

    Cenni klienci mBanku

    Największe zyski BRE Bank planuje osiągnąć z działalności kapitałowej,
    jednak jeszcze jesienią tego roku - zdaniem kierownictwa banku - zyski
    przyniesie detaliczna część BRE, internetowy mBank, do którego BRE na razie
    dopłaca. mBank będzie już wkrótce wydzielony ze struktur BRE i przeniesiony
    do Banku Częstochowa, kontrolowanego przez warszawski bank. BRE planuje
    odsprzedanie mniejszościowych udziałów w mBanku, jednak nie zamierza się
    pozbywać nad nim kontroli. Z inwestycji w mBank jesteśmy bardzo zadowoleni -
    twierdzi Wojciech Kostrzewa, dodając, że o jego klientów biją się inne
    banki.

    Przypomnijmy, że uruchomiony w listopadzie 2000 r. mBank - pierwszy w pełni
    wirtualny bank w Polsce, zrealizował plany otwarcia do końca ubiegłego roku
    ok. 100-150 tysięcy rachunków oraz zgromadzenia 1 mld zł depozytów. Do końca
    2001 r., w mBanku otwartych zostało ponad 188 tys. rachunków, na których
    zdeponowano ponad 1 mld zł (mBank stał się więc liderem internetowej
    bankowości detalicznej w Polsce). Obecnie liczba klientów mBanku zbliża się
    do ćwierć miliona. BRE dopłaca również do Multibanku, lecz i z tej
    inwestycji kierownictwo banku jest zadowolone - liczba udzielonych kredytów
    oraz otwartych rachunków szybko przybywa, podstawowy biznes bankowy kręci
    się więc coraz szybciej.

    --
    ------
    Amra the Freelancer

  • 2. Data: 2002-06-01 16:05:21
    Temat: Re: BRE walczace :)
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    a i znowu zapomnialem - moja wina
    za bankier.pl - oryginalnie z PiG i DF

  • 3. Data: 2002-06-04 20:34:55
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    zadowoleni -
    > twierdzi Wojciech Kostrzewa, dodając, że o jego klientów biją się inne

    Ciekawe w jakiż to cudowny sposób pan prezes Kostrzewa robi interesy na
    mBanku - marża odsetkowa na depozytach raczej mizerna (ca. 200 bipsów),
    przychody z opłat też chyba kiepskie, dotowane bankomaty Euronetu no i ten
    wspaniały
    system bankowy Altamira made by Accenture.

  • 4. Data: 2002-06-04 21:11:53
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2002-06-05 05:50:56
    Od: "FROST" <a...@p...gazeta.pl>

    Dlaczego dwa razy?

    ADAM

  • 6. Data: 2002-06-05 06:01:47
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

  • 7. Data: 2002-06-05 06:43:43
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    FROST <a...@p...gazeta.pl> wrote:
    > Dlaczego dwa razy?

    A dlaczego odpowiedź nad cytatem i cytowanie całości?

    --
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 8. Data: 2002-06-06 10:58:32
    Od: "FROST" <a...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <o...@m...oldfield.org.pl> napisał w
    wiadomości news:adkbuv$18u$1@news.onet.pl...

    > A dlaczego odpowiedź nad cytatem i cytowanie całości?
    To nie odpowiedź tylko pytanie!!!

    ADAM