  • 81. Data: 2020-01-02 21:11:52
    Temat: Re: 150 PLN w promocji BNP Paribas
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-01-02 o 19:37, J.F. pisze:
    > Bo nie tak sie liczy odsetki bankowe.

    To przyjmijmy że nie liczę odsetek a koszt kredytu.
    Czyli różnicę między sumą wszystkich rat a wypłaconym kredytem.
    Ja liczę a nie ktoś mi coś oferuje poparte jakimiś dziwnymi obliczeniami
    typu "ubezpieczenie wliczone w sumę kredytu"

    Po co bić tą/tę ;-) pianę

  • 82. Data: 2020-01-02 21:15:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > P.S. W ramach zagadki - kiedys dawno mam dwie ulotki reklamowe z
    > jednego banku.
    > Cos typu:
    > Kredyt na 3 miesiace - rata od 3000 zl tylko 1030zl zl
    > Lokata 3m - 90 zl odsetek dla kwoty lokaty 3000 zl.
    >
    > Z czego bank zyje ?

    Rozumiem, że poprawną odpowiedzią miało być "z marży odsetkowej"? :-)

    BTW przy tak małych liczbach rat tamten uproszczony wzór zaczyna się
    robić bardzo niedokładny, bo średnie zadłużenie jest znacznie wyższe niż
    1/2 sumy kredytu (tu ok. 2/3). Lepiej używać np. czegoś takiego jak
    napisałem (dla Octave), albo np. arkusza kalkulacyjnego, w którym
    wszystko dokładnie widać - takie wyniki będą poprawne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 83. Data: 2020-01-02 21:40:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    z <...@...pl> writes:

    > To przyjmijmy że nie liczę odsetek a koszt kredytu.

    Ale masz świadomość, że normalnie stosowana, a także oficjalna definicja
    kosztu kredytu to jest właśnie RRSO? Znane w innych krajach jako APR,
    EAPR, EAR itd. - dobrze upewnić się co dokładnie oznacza dany skrót
    w danym miejscu.

    "rzeczywista roczna stopa oprocentowania - całkowity koszt kredytu
    ponoszony przez konsumenta, wyrażony jako wartość procentowa całkowitej
    kwoty kredytu w stosunku rocznym" - Dz.U. 2019 poz. 1083.

    > Czyli różnicę między sumą wszystkich rat a wypłaconym kredytem.

    Tak jak napisałem, czasem może to być także suma zapłaconych odsetek -
    jeśli ktoś prowadzi księgi rachunkowe, albo nawet tylko w liczeniu
    kosztów przy PDOF. Ale wtedy nie wyraża się tego przecież w procentach.
    No i to absolutnie nie nadaje się do porównywania kredytów (poza tym
    szczególnym przypadkiem z równymi ratami w tych samych terminach), a do
    obliczenia wyniku finansowego, i ew. haraczy dla państwa.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 84. Data: 2020-01-02 22:29:05
    Od: z <...@...pl>

    albo np. arkusza kalkulacyjnego, w którym
    > wszystko dokładnie widać - takie wyniki będą poprawne.

    BRAWO ;-)

  • 85. Data: 2020-01-03 12:07:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Rozumiem, że poprawną odpowiedzią miało być "z marży odsetkowej"? :-)

    I tak, i nie. Bo marza odsetkowa niby widac jaka jest - zerowa :-)

    Ale nominalne odsetki duzo rozne - oczywiscie na korzysc kredytu.

    Wiec z czego bank zyje ... po miesiacu kredytobiorcy wplaca pierwsza
    rate, i bank moze pozyczyc nastepnym. I zgarnac kolejne odsetki.

    A tego czasu kolega Z w swoim liczeniu nie uwzglednia.

    J.

  • 86. Data: 2020-01-03 12:11:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >To przyjmijmy że nie liczę odsetek a koszt kredytu.
    >Czyli różnicę między sumą wszystkich rat a wypłaconym kredytem.

    Przy 5 letnim kredycie to nie jest najlepszy sposob liczenia.

    Oczywiscie do porownania kilku ofert z rownymi ratami jest wlasciwy
    ... ale nie liczmy procentow z tego, bo będą złe :-)

    >Ja liczę a nie ktoś mi coś oferuje poparte jakimiś dziwnymi
    >obliczeniami typu "ubezpieczenie wliczone w sumę kredytu"
    >Po co bić tą/tę ;-) pianę

    Hm, musialbys szczegoly podac - bo chyba wlasnie niewlasciwe bedzie
    jak uslyszysz "rata od kredytu 200zl ... no i ubezpieczenie 30".
    A tak, to dostaniesz kwote razem.

    A potem i tak trzeba popatrzec na RRSO i stwierdzic "u tych lichwiarzy
    nie" :-)

    J.

  • 87. Data: 2020-01-03 12:27:31
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-01-03 o 12:11, J.F. pisze:
    > Oczywiscie do porownania kilku ofert z rownymi ratami jest wlasciwy ...
    > ale nie liczmy procentow z tego, bo będą złe

    Gdybyś doczytał moje intencje i obawy to byś wiedział że ja chcę
    porównać kredyty. Przestały mnie rajcować procenty jak doczytałem co
    można w nich zmanipulować.

    Niestety doświadczenie życiowe każe mi też być nieufnym do RRSO.
    Sorry taki dziwny jestem ;-)

  • 88. Data: 2020-01-03 12:30:39
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-01-03 o 12:07, J.F. pisze:
    > A tego czasu kolega Z w swoim liczeniu nie uwzglednia.

    Oczywiście że nie uwzględniam. Liczę tylko ile mi w kieszeni zostaje.
    Nic więcej.

    ZARAZ. Czyżbyś właśnie udowodnił kreację pieniądza przez banki ;-)

  • 89. Data: 2020-01-03 14:43:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 2020-01-03 o 12:07, J.F. pisze:
    > A tego czasu kolega Z w swoim liczeniu nie uwzglednia.

    >Oczywiście że nie uwzględniam. Liczę tylko ile mi w kieszeni zostaje.
    >Nic więcej.

    A powinienes uwzglednic ile zostanie na koniec, jak to co zostaje co
    miesiac wplacisz na lokate :-)

    >ZARAZ. Czyżbyś właśnie udowodnił kreację pieniądza przez banki ;-)

    Chyba nie. Bo nowy kredyt sie zrobil, jak stare sie zmniejszyly.
    Ciagle w przykladzie bank pozycza tylko tyle, ilu mu wplacono lokat.

    Ale czy ktos tu neguje bankowa kreacje peiniadza ?

    J.

  • 90. Data: 2020-01-03 14:48:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >można w nich zmanipulować.

    >Niestety doświadczenie życiowe każe mi też być nieufnym do RRSO.

    Nieufnosc dobra rzecz, ale rzad i Sejm po to wprowadzily obowiazek
    liczenia RRSO, zebys mogl im ufac :-)

    Co prawda sprawy w sadzie juz byly.
    O ile pamietam, to bank w liczeniu RRSO spreadu nie uwzglednil.
    Potem sie okazalo, ze obowiazek liczenia RRSO jest przy kredytach
    konsumenckich, a przy hipotecznych nie ma, po trochu slusznie zreszta.

    Ale ... skoro bank policzyl i podal, to wprowadzil klienta w blad.
    Ktos sobie przypomni, jak sie sprawa zakonczyla ... o ile sie
    zakonczyla ?

    J.