  • 71. Data: 2020-09-09 12:53:40
    Temat: Re: wroclawskie biletomaty
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2020 o 08:44, cef pisze:

    > A te bramki to jakiś duży problem techniczny żeby jakoś wyłapać te karty?
    > Wystarczy w regulaminie wzmianka, że trzeba "zadbać" o wyjście,
    > bo trzeba będzie płacić za dłuższą jazdę.

    Tylko jak to upilnować? O ile złapanie w pojeździe pasażera z
    nieskasowanym biletem jest możliwe, to będziesz na przystankach
    wyłapywał tych, co nie skasowali go przy wyjściu? Chyba, że obciążać z
    automatu karą tego, co wsiadł i nie wysiadł.

    --
    Robert Tomasik

  • 72. Data: 2020-09-09 13:09:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >wyłapywał tych, co nie skasowali go przy wyjściu? Chyba, że obciążać
    >automatu karą tego, co wsiadł i nie wysiadł.

    Nie - karą nie - opłatą za normalny przejazd.

    Moze to być do konca trasy pojazdu, można mu skrócic na podstawie
    wejscia do innego pojazdu, albo jak w tym rzeszowskim pomysle - system
    sam dobierze najtanszy bilet - co moze bedzie bez kosztow dla
    pasazera, bo i tak by taki kupil ...

    J.

  • 73. Data: 2020-09-09 13:44:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A był taki niejeden od zaciskania innym pasa, np. docent Balcerek czy jakoś podobnie.

    -----

  • 74. Data: 2020-09-09 14:10:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 08.09.2020 o 23:29, Krzysztof Halasa pisze:

    >Na szybkiego mam taki pomysł, by każdy pasażer miał identyfikator, a
    >dofinansowanie zależało od ilości zarejestrowanych wejść. Wówczas
    >przedsiębiorcy będzie zależało na ilości "zadowolonych" klientów. I
    >może
    >jeszcze jakaś funkcja uzależniająca wysokość dotacji od ilości w
    >ogóle
    >jeżdżących oraz ilości wejść do pojazdu.

    Ale ktoremu przedsiebiorcy ?

    Bo na razie mamy tak, ze MPK obsluguje jakies linie i ma za to placone
    z miasta.
    Niektore linie sa oddane w prywatne rece i tam system moze byc rozny -
    np tez taki, ze ma kursowac co 15 minut i ma za to placone od miasta
    (lub MPK).

    A do tego dochodza bilety, ktore moze sprzedawac trzeci
    przedsiebiorca.
    Lub czwarty w imieniu trzeciego - taka Mennica Polska, co te
    biletomaty wstawila.

    I tu jest pytanie ile MP bierze za usługe ... moze faktycznie taniej
    byloby zlikwidowac bilety :-)

    Ze starych czasow to pamietam z Wroclawia oplaty za parkowanie.
    Najpierw jakas firemka wygrala przetarg na obsluge i byli sprzedawcy
    na chodnikach.

    Potem poszlismy z nowoczesnoscia, pojawily sie samoobslugowe parkomaty
    ... a cena obslugi byla nawet wyzsza.

    Sa dane

    https://www.wroclaw.pl/sprzedaz-biletow-nowy-system-
    przetarg
    Do postępowania zgłosiły się 4 firmy, w tym jedna z siedzibą za
    granicą, w Talinie.
    Asec S.A. - 198,9 mln zł
    Mennica Polska S.A - 173,9 mln zł
    Mera Post (konsorcjum) - 152,2 mln zł
    Ridango AS - 233,7 mln zł

    Wygrala MP

    https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,operator-o-nowy
    m-systemie-sprzedazy-biletow-mpk-jest-tanszy-wygodni
    ejszy-i-ekologiczny,wia5-3266-40046.html
    "Spółka odnosi się też do kosztów, jakie miasto poniesie w związku z
    wdrożeniem i utrzymaniem nowego systemu sprzedaży.
    Finansową kwestię przedsięwzięcia poruszyło troje naszych dyskutantów:
    Marcin Krzyżanowski z Prawa i Sprawiedliwości, Robert Grzechnik z
    partii Wolność oraz Patryk Wild ze stowarzyszenia Bezpartyjny Wrocław.
    Ten ostatni wyliczył nawet, że koszt uruchomienia i utrzymania systemu
    przez 8 lat jest równy kosztowi zakupu 180 nowych autobusów.

    - Nowy system jest tańszy od dotychczasowego - przekonuje Karolina
    Mystek z Mennicy, która wylicza, że magistrat za obsługę systemu
    zapłaci ok. 173,9 mln zł, podczas gdy do kasy gminy ze sprzedaży
    biletów w tym samym czasie wpłynie 1,5 mld złotych. - Koszt obsługi
    dotychczasowego systemu wynosił ok. 12% w stosunku do przychodów ze
    sprzedaży biletów. Koszt obsługi nowego systemu wyniesie 10,49%,
    ponieważ taką propozycję w postępowaniu przetargowym zaproponował
    wyłoniony oferent - informuje rzeczniczka."

    Przy czym pewnie sporo klientow kupuje miesieczne, i inny system
    sprzedazy niekoniecznie bylby taki kosztowny.
    Aczkolwiek - ja ma byc nowoczesny, online, bezpapierowy ... jak widac
    po przetargach - swoje kosztowac musi.

    Ciekawe ile brali kioskarze ... chyba ponad 12%, plus koszt biletow

    J.

  • 75. Data: 2020-09-09 18:39:46
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > wyłapywał tych, co nie skasowali go przy wyjściu? Chyba, że obciążać z
    > automatu karą tego, co wsiadł i nie wysiadł.

    W sumie, to tak pomyślałem, że każdy ma jakąś
    kartę płatniczą i bramka będzie ich automatycznie wyłapywać
    na wejściu i wyjściu, ale jak ktoś zechce jechać za darmo,
    to wsiądzie bez karty albo z kartą w metalowej puszce :-).
    Głupio wymyśliłem.

  • 76. Data: 2020-09-09 20:48:42
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > A te bramki to jakiś duży problem techniczny żeby jakoś wyłapać te karty?
    > Wystarczy w regulaminie wzmianka, że trzeba "zadbać" o wyjście,
    > bo trzeba będzie płacić za dłuższą jazdę.

    Taki system, choć w nieco okrojonej formie, funkcjonuje w Białej
    Podlaskiej. Bilet do 6 przystanków jest tańszy, niż na dalszy przejazd.
    Przy wejściu przykłada się kartę (dedykowaną, czyli bilet elektroniczny
    przedpłacony) do kasownika (można wybrać rodzaje (U/N) i ilość osób),
    który ,,ściąga" kwotę za dłuższy przejazd. Jeżeli jednak przed 6
    przystankiem pasażer się ,,wymelduje", czyli przyłoży znowu tą kartę do
    czytnika, to kasownik mu oddaje różnicę między przejazdem długim a
    krótkim. Co ciekawe - można się przesiadać, ale wtedy bilet ważny jest
    pół godziny od pierwszego przytknięcia do kasownika (wtedy już się go
    nigdzie później nie przykłada).

    Gdy jest już mniej niż 6 przystanków do końca linii, to od razu ściąga
    niższą opłatę. Wtedy to nie wiem, jak przesiadki wyglądają.

    --
    Grzexs

  • 77. Data: 2020-09-09 20:50:41
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

> [...]
    > wejscia do innego pojazdu, albo jak w tym rzeszowskim pomysle - system
    > sam dobierze najtanszy bilet - co moze bedzie bez kosztow dla pasazera,

    Toż to normalna praktyka w Japonii - wsiadając do autobusu oddziera się
    karteczkę z nazwą przystanku początkowego, a płaci się przy wysiadaniu.

    --
    Grzexs

  • 78. Data: 2020-09-09 23:09:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.09.2020 o 14:10, J.F. pisze:

    > Ale ktoremu przedsiebiorcy ?

    Ja bym płacił temu, co to jego kasownik :-) Piętrzysz problemy :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 79. Data: 2020-09-09 23:15:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.09.2020 o 18:39, cef pisze:

> [...]
    > na wejściu i wyjściu, ale jak ktoś zechce jechać za darmo,
    >  to wsiądzie bez karty albo z kartą w metalowej puszce :-).

    Albo w portfelu ma kilka kart i żadna się nie rozliczy. Tu lepsza byłaby
    jakaś ekstra, co każdy pasażer ma jedną. No i teraz jeśli miasto płaci,
    to sprawa prosta. Jeśli pasażer, to trzeba by było pod taką kartę
    podpiąć jakąś kartę płatniczą. Słabym ogniwem tu są przyjezdni. Jak
    pojadę do Wrocławia raz w życiu, to karty kupować nie będę.

    --
    Robert Tomasik

  • 80. Data: 2020-09-10 10:22:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-09-09 o 20:48, Grzexs pisze:

    > Gdy jest już mniej niż 6 przystanków do końca linii, to od razu ściąga
    > niższą opłatę. Wtedy to nie wiem, jak przesiadki wyglądają.

    A jak ktoś wsiada 1 przystanek przed końcem linii i planuje posiedzieć
    chwilę na końcowym i jechać dalej.
    Koniec linii nie musi być pętlą że tramwaj/autobus wraca tą samą trasą.
    Od dziecka mieszkałem wewnątrz pętli tramwajowej wzdłuż której (tej
    pętli) było chyba 7 przystanków zanim tory się z powrotem spotykały.
    Jeden z tych przystanków był 'końcowy'.
    P.G.