  • 11. Data: 2022-06-14 16:03:15
    Temat: Re: wakacje kredytowe: hit czy kit?
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-14-czerwca-2022 o 02:04, MarcinF pisze:
    > kredytobiorca spłacający raty jest
    > bezpieczniejszy od klienta który kredytu nie miał (ani wakacji),
    > a jak słusznie zauważyłeś banki ryzyka nie lubią.

    Nie sądzę żeby był to powszechny pogląd w tych przybytkach ;-)

    A co z karuzelą łapania nowego klienta a starego traktowania jak
    niepotrzebny balast.

  • 12. Data: 2022-06-14 17:57:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-06-13 o 20:12, J.F pisze:

    > https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2269
    >
    > "11. W okresie zawieszenia spłaty kredytu nie są naliczane odsetki ani
    > pobierane opłaty inne niż wskazane w potwierdzeniu, o którym mowa w
    > ust. 9."

    A czy to nie jest przypadkiem sprzeczne z czymś ważniejszym. Państwo
    może zmuszać kogoś, aby prywatne pieniądze całkiem za zero pożyczył
    drugiemu?

    Jak chcą odebrać własność oligarchom i przeznaczyć na odbudowę Ukrainy
    to podobno nie jest takie proste aby zrobić to zgodnie z prawem, a tu
    właściwie o coś podobnego chodzi.

    > Nawet jakby bylo tak jak piszesz - normalna rata zmiejsza kwote
    > kredytu powiedzmy w połowie, bo z grubsza polowa idzie na odsetki.
    > A tak to calosc idzie na splate kredytu, a odsetki potem mniejsze.

    Trochę się mylisz.
    Jeśli ktoś przeznaczy tę ratę na nadpłatę kapitału czyli dodatkowo ubyło
    mu z kapitału tyle co odsetki za jeden miesiąc to co będzie w następnym
    miesiącu. Będą do zapłacenia odsetki za dwa miesiące no i są właściwie
    tylko dwie możliwości:
    1. ta jedna rata większa o odsetki za ten jeden miesiąc,
    2. w racie mniejsza spłata kapitału o te odsetki za 1 miesiąc.
    W 1. musi wyłożyć kasę którą poprzednio nadpłacił - czyli równie dobrze
    można przyjąć, że to tymi pieniędzmi nadpłacił - czyli nie pochodzą one
    z tego manewru przeznaczenia raty na spłatę.
    W 2. to co nadpłacił się cofa - efektu obniżenia kolejnych odsetek nie ma.
    Przy spłatach kredytu (czy to raty malejące, czy stałe) zawsze jest
    założenie, że odsetki się spłaca od razu i to co w racie ponad to idzie
    na spłatę kapitału. Gdyby te odsetki z tej nie zapłaconej raty miały być
    jakoś rozłożone na wszystkie przyszłe raty, to musiałyby zostać
    doliczone do kapitału no bo w przeciwnym przypadku byłaby to kwota
    pożyczona bez odsetek.

    > Pare rat w kredycie hipo na 20-30 lat wiele by tu jednak nie
    > zmnienilo.

    Jak uwzględnisz to co napisałem to praktycznie nic by się nie zmieniło.

    > A zgodnie z projektem, to dodatkowo brak odsetek na miesiac :-)

    Pewnie to upraszcza obliczenia, ale banki w nowych kredytach będą
    musiały podnieść odsetki, aby uwzględnić pojawiające się okresy
    bezodsetkowe. No i nowi klienci zapłacą za starych.
    P.G.

  • 13. Data: 2022-06-14 18:52:41
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2022-06-14 o 11:25, Robert_DF pisze:

    > to nie chodzi o to, że banki ryzyka nie lubią, one mają obowiązek nim
    > zarządzać, dbać o portfel itp...

    Mają obowiązek sprzedawać, jak ryzyko będzie większe to pozarządzają
    jego kalkulacją albo zbilansują wyższe ryzyko marżą :)

  • 14. Data: 2022-06-14 22:09:22
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 14.06.2022 o 11:25, Robert_DF pisze:

    > a stanowisko analityka, z którym się już kilka razy spotkałem:
    > "korzysta pan z wakacji więc ma problem ze spłatą zobowiązania i
    > jednocześnie wnioskuje o nowe zobowiązanie?"

    Po pierwsze to klient musiałby chcieć następny kredyt. A przy rosnących
    stopach i ratach to nie jest takie pewne, że klient spłacający hipotekę
    będzie chciał następny. Pewnie to bańka znajomych i współpracowników ale
    zdecydowana większość nich jedyny kredyt jaki mają to hipoteczny na
    lokum w którym mieszkają (KK spłacanych w GP nie liczę). Najczęściej
    jeszcze nadpłacany by szybciej skończyć spłacać. Tu pewnie świat z
    perspektywy pośrednika kredytowego wygląda zupełnie inaczej.

    Po drugie skąd bank i analityk ma wiedzieć, że klient korzysta z
    wakacji? Przecież w BIK tego ma nie być (czy jednak będzie?). Oczywiście
    chodzi o sytuację gdy o następny kredyt wnioskujemy w innym banku niż
    kredyt z wakacjami.

    > to nie chodzi o to, że banki ryzyka nie lubią, one mają obowiązek nim
    > zarządzać, dbać o portfel itp...

    Jak prawie wszyscy klienci z kredytem hipotecznym skorzystają z wakacji
    to banki się zamkną na takich klientów? Nie wydaje mi się. O ile
    doniesienia medialne są prawdziwe i nie pomijają jakichś istotnych
    szczegółów to jest do darmowa kasa dla klientów banku (z ich
    perspektywy) więc powinni masowo z tego skorzystać.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 15. Data: 2022-06-15 20:46:46
    Temat: Re: Dość socjalistycznej pomocy NIEZARADNYM, Nie umiejącym LICZYĆ i innym DEBILOM
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-06-14 o 15:59, _Master_ pisze:
    > Ja brałem na pół mieszkania, z małą ratą aby się nie zadusić bo cholera
    > wie na 30 lat.
    >
    > Nikt mi teraz nie da dofinansowania.
    >
    > Trzeba było brać 2 razy większe (bank chciał dać) i golić
    > socjalistycznych eunuchów po bandzie ;-)
    >
    > Ja to głupi jestem... Bo biedny jestem... i liczę każdą złotówkę.
    >
    > Moja rata to 500 zł. a dofinansować będą tych co mają raty 2-3 tysie....
    > MAĆ

    Miałbyś dwa, trzy, cztery mieszkania, albo przynajmniej jedno, ale duże.