    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: wakacje kredytowe: hit czy kit?
    Date: Tue, 14 Jun 2022 17:57:27 +0200

    W dniu 2022-06-13 o 20:12, J.F pisze:

    > https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2269
    >
    > "11. W okresie zawieszenia spłaty kredytu nie są naliczane odsetki ani
    > pobierane opłaty inne niż wskazane w potwierdzeniu, o którym mowa w
    > ust. 9."

    A czy to nie jest przypadkiem sprzeczne z czymś ważniejszym. Państwo
    może zmuszać kogoś, aby prywatne pieniądze całkiem za zero pożyczył
    drugiemu?

    Jak chcą odebrać własność oligarchom i przeznaczyć na odbudowę Ukrainy
    to podobno nie jest takie proste aby zrobić to zgodnie z prawem, a tu
    właściwie o coś podobnego chodzi.

    > Nawet jakby bylo tak jak piszesz - normalna rata zmiejsza kwote
    > kredytu powiedzmy w połowie, bo z grubsza polowa idzie na odsetki.
    > A tak to calosc idzie na splate kredytu, a odsetki potem mniejsze.

    Trochę się mylisz.
    Jeśli ktoś przeznaczy tę ratę na nadpłatę kapitału czyli dodatkowo ubyło
    mu z kapitału tyle co odsetki za jeden miesiąc to co będzie w następnym
    miesiącu. Będą do zapłacenia odsetki za dwa miesiące no i są właściwie
    tylko dwie możliwości:
    1. ta jedna rata większa o odsetki za ten jeden miesiąc,
    2. w racie mniejsza spłata kapitału o te odsetki za 1 miesiąc.
    W 1. musi wyłożyć kasę którą poprzednio nadpłacił - czyli równie dobrze
    można przyjąć, że to tymi pieniędzmi nadpłacił - czyli nie pochodzą one
    z tego manewru przeznaczenia raty na spłatę.
    W 2. to co nadpłacił się cofa - efektu obniżenia kolejnych odsetek nie ma.
    Przy spłatach kredytu (czy to raty malejące, czy stałe) zawsze jest
    założenie, że odsetki się spłaca od razu i to co w racie ponad to idzie
    na spłatę kapitału. Gdyby te odsetki z tej nie zapłaconej raty miały być
    jakoś rozłożone na wszystkie przyszłe raty, to musiałyby zostać
    doliczone do kapitału no bo w przeciwnym przypadku byłaby to kwota
    pożyczona bez odsetek.

    > Pare rat w kredycie hipo na 20-30 lat wiele by tu jednak nie
    > zmnienilo.

    Jak uwzględnisz to co napisałem to praktycznie nic by się nie zmieniło.

    > A zgodnie z projektem, to dodatkowo brak odsetek na miesiac :-)

    Pewnie to upraszcza obliczenia, ale banki w nowych kredytach będą
    musiały podnieść odsetki, aby uwzględnić pojawiające się okresy
    bezodsetkowe. No i nowi klienci zapłacą za starych.
    P.G.