  • 31. Data: 2020-07-23 14:33:42
    Temat: Re: trzymajcie się za portfele
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Jul 2020 11:19:00 +0200, J.F. napisał(a):
> [...]
    [...]
    >Nowe zasady
    >Na nowych zasadach emerytura to wynik podzielenia podstawy obliczenia
    >emerytury przez średni czas dalszego życia od wieku emerytalnego.
    >Podstawę
    >stanowi kwota zwaloryzowanych składek, a średni czas dalszego życia
    >opiera
    >się na tablicach trwania życia z komunikatów GUS."

    >https://serwisy.gazetaprawna.pl/emerytury-i-renty/g
    alerie/834992,duze-zdjecie,1,jak-zus-oblicza-wysokos
    c-emerytury.html

    >Może się mylę, ale teraz bardziej opłaca się pracować od 30 do 70
    >roku
    >życia, niż 20 do 60. Czas pracy taki sam, ale późniejsze przejście na
    >emeryturę znacząco ją podnosi.

    A to zalezy jak liczyc.
    Pierwsza sprawa - a kto bedzie placil do 30-tki ?

    Studia OK, szczegolnie jesli po nich zarobki wyzsze lub praca lepsza.
    Pracowac na czarno/za granica .. tez mozna.

    Bo owszem, emerytura znaczaco wyzsza, ale ... umrzesz mlodo, powiedzmy
    w wieku 75 lat, i kto na tym zarobi ?
    Ten niedobry zus :-)

    Poza tym majac 60 lat mozna ciagle podjac decycje - pracujemy dalej,
    czy emerytura, niska.
    Aczkolwiek dylemat ten sam.

    Najlepiej to zarabiac duzo, odlozyc i zainwestowac duzo, i jesli ta
    emeryturka po 60 latach starczy - brac jak najwczesniej.
    I zyc dlugo, to wyciagniesz z ZUS wiecej pieniedzy :-)

    Tylko gdzies potem przyjdzie jakis wirus, albo pis, zrobi inflacje - i
    oszczednosci stopnieja. I mala emeryturka nie starczy.

    J.

  • 32. Data: 2020-07-24 05:39:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olin" 1...@4...net

    > 83.
    > Ale zaiste nie wiem, co to ma do rzeczy.

    Do rzeczy ma pytanie: ,,kiedy odeszła na emeryturę?'' -- w tym
    (XX) wieku czy w poprzednim? Reforma DTuska (obcięcie emerytur)
    nie dotknęła tych, którzy już byli od dawna na emeryturze.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 33. Data: 2020-07-24 05:42:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" 5f194d44$0$505$6...@n...neostrada.pl

    > kasta (każda) sobie na odchodne przyznaje.

    Akurat uczelnie dają o swojaków.

    > Miałem w rodzinie pana (bo płeć ważna), który niemal
    > całe życie był na wysokich stanowiskach z zarobkami
    > jakieś 3x średnia, w sumie ok. 40 lat stażu pracy
    > lub więcej, a ostatnie kilka lat prowadził DG
    > i emerytury dostał wyliczone 1950 zł.

    Kiedyś zarabiałem dużo, ale na emeryturę liczyć mogę
    **co najwyżej** najniższą.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 34. Data: 2020-07-24 05:44:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Alf/red/" rfbbaj$n33$...@g...aioe.org

    > Nie o wysokość zarobków to chodzi, tylko bardziej o moment
    > przejścia na emeryturę. Jeśli model ZUS zakłada, że statystyczna
    > śmierć jest w wieku, powiedzmy, 76 lat, a osoba przechodzi w wieku
    > 75, to kapitał się rozkłada na znacznie krócej niż dla typowej
    > osoby 65. Popatrz na te staże: 61, 61, 57, 57 lat. Nawet jeśli
    > ktoś w górnictwie czy służbach miał jakiś mnożnik, to i tak
    > pracował dłużej niż "norma".

    Kiedyś inaczej wyliczano emerytury niż teraz.
    Nie liczono ,,kapitałów'', ale brano pod uwagę ostatnie lata pracy.
    Pod pretekstem czynienia zadość sprawiedliwości, DTusk obciął to i owo...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 35. Data: 2020-07-24 06:01:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5f195bf2$0$17365$6...@n...neostrada.pl

    > Czyli komu obnizyli ?

    Młodszym niż moi rodzice -- znacznie młodszym. Gdy DTusk wprowadzał
    swą ,,reformę'', moi rodzice od dawna byli na emeryturach. Moja matka
    na emeryturze jest dłużej niż pracowała w ostatniej swej pracy etatowej,
    z którą była związana przez niemal swe całe etatowe życie... Odeszła na
    emeryturę, mając mniej lat niż ja teraz.

    Na emeryturze najpierw pracowała u swej siostry, później (na co mocno
    naciskałem) założyła swoją DG, którą ma do tej pory. Będąc na emeryturze,
    pracowała na części etatu i prowadziła DG, której teraz jestem pracownikiem.

    > Emerycie - poprzyj partie czynem, umrzej przed terminem.

    Jak zbyt wielu umrze -- PiS padnie na kolejnych wyborach!!!
    [jak padnie -- część z PiSowców pójdzie do mamra, część pod
    gilotynę?]

    > Wczesniej niz Tusk obrabowal OFE.

    Ale niewiele wcześniej.

    > Jakos tak wprowadzili w okolicach 2000r, mlodzi jeszcze
    > nie dorosli do emerytur, sredni tez jeszcze nie, a starsi
    > w OFE nie byli.

    Starsi byli mądrzejsi?

    > Cos mi sie obilo o uszy, ze teraz OFE zaczyna przelewac
    > do ZUS na 10 lat przed emeryturą, ale kto to wprowadzil - Tusk czy PiS ..

    Nie wiem.

    > Mnie tam przysylali ile mam jednostek uczestnictwa i ile one warte :-(

    Zero? ;)

    > Owszem, ale dawniej to bym napisal, ze lepiej miec obligacje
    > SP niz obietnice w ZUS, bo jak rzad przestanie splacac obligacje,
    > to mu nikt nie pozyczy i na osmiorniczki zabraknie. Wiec bedzie
    > splacal. Teraz juz tak nie napisze, bo teraz wiem, ze bylem glupi,
    > glupi, po trzykroc glupi ...

    Gdy moja siostra pół wieku temu zauważała, że 'była głupia',
    uznawałem, że 'jest głupia'. Po latach zauważałem, że ludzie
    zazwyczaj nie korygują swych błędów, lecz powielają. ;)

    > A to swoja droga - odnosnie tego calego OFE to mam mieszane uczucia

    Nie mam mieszanych -- mam jasne, przejrzyste, klarowne itd...
    [państwo nie z tektury, lecz guana -- naród skazany na zagładę,
    gdyż brak mu państwa]

    > Na pewno niektorym sie nie spodobalo, ze musza jeszcze 7 lat pracowac.

    Dlatego obalili DTusk!!!

    > No chyba, ze plaszcza zabraknie ...

    Jak już pisałem -- w Polsce CoViD-19 zbiera
    żniwo niemal identycznie jak przed 3 miesiącami!!!
    Na świecie ponoć jest jeszcze gorzej!

    > Nie rozumiem - kolezance obnizyli emeryture ?
    > Czy mama dorabiala przez kolejne lata ?

    Dorabiała. I matka, i ojciec dorabiał...
    Matka pracował u ojca, ojciec u matki...
    Ale BZWBKKB nie uznał przelewu, bredząc, że przelew
    przywędrował z konta osobistego, choć było to prawdziwe
    (jak rzadko u wisienkobiorców) konto firmowe firmy,
    w której matka była zatrudniona...

    http://www.eneuel.w.duna.pl/wyciagi/wyciagi.htm
    http://www.eneuel.w.duna.pl/wyciagi/16842a.png

    Taka to uczciwość obecnego premiera rządu RP.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

    Już prawie koniec szkicowania radiatora... Zwiększę średnicę
    http://www.eneuel.w.duna.pl/error/dekiel/dgn.pdf
    radiatora i średnicę dekla do 42 mm a średnicę wnęki do 28 mm?
    Pewnie tak... Przynajmniej wnękę poszerzę, by LEDka właziła bez
    trudu i bez szlifowania brzegów... Do scalaków przylepię cienkie
    termopady, którymi PCB z LEDką będzie dogniatana deklem do radiatora...
    Pod płytkę z LEDką i w miejsce złączenia radiatora z deklem -- dam pastę...

    Po bokach są wcięcia na złączeniu dekla i radiatora -- to zawiasy, na
    których oczko (radiator+LEDka+dekiel) będzie mogło lekko wychylać się...
    Włożę tam plastyk, wewnątrz którego będą wkręty...

    Niestety nie wiem, czy mam do dyspozycji w sufitach przewody
    ochronne -- oczka montował ćwierć wieku temu ten sam magik,
    który tak poprowadził wodę w łazience i WC, że miałem spore
    problemy... Wprawdzie miał poprowadzić trzy przewody do zasilaczy
    halogenowych oczek 12V, ale czy tak uczynił? Czy może uznał, że
    zaoszczędzi, ;) skoro oczka są na 12V...

    W radiatorze trzeba jeszcze poczynić dziurę na przewody zasilające...
    Może w poniedziałek szkice będą gotowe i będę mógł zapytać o wycenę...

  • 36. Data: 2020-07-24 11:08:58
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 24 Jul 2020 05:39:54 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Do rzeczy ma pytanie: ,,kiedy odeszła na emeryturę?'' -- w tym
    > (XX) wieku czy w poprzednim? Reforma DTuska (obcięcie emerytur)
    > nie dotknęła tych, którzy już byli od dawna na emeryturze.

    W ubiegłym, ale po śmierci ojca bierze rentę rodzinną, a on został emerytem
    w roku 2002.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 37. Data: 2020-07-24 11:37:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "Alf/red/" rfbbaj$n33$...@g...aioe.org

    >Kiedyś inaczej wyliczano emerytury niż teraz.
    >Nie liczono ,,kapitałów'', ale brano pod uwagę ostatnie lata pracy.
    >Pod pretekstem czynienia zadość sprawiedliwości, DTusk obciął to i
    >owo...

    Bo kiedys przede wszystkim to ZUS nie gromadzil ewidencji skladek.
    Zaklady pracy byly panstwowe, wiec z definicji nie oszukiwaly,
    praca byla stabilna, zarobki rosly, komputerow nie bylo,
    wiec ludziom wystarczalo policzyc od ostatnich lat pracy.

    Przyszly lata 90-te, zaklady zbankrutowaly, ktos przed laty duzo
    zarabial, ale ostatnio kiepsko - i od tego kiepskiego zarobku
    emerytura ?
    Pozwalali wiec wybrac 10, a potem 20 najlepszych lat pracy, ale
    zaklady polikwidowane, dokumentacja nie wiadomo gdzie i w jakim
    stanie.
    W dodatku kiedys zmienili na 10 lat, wiec zaklady zlikwidowaly starą i
    niepotrzebna dokumentacje.

    Wiec nowy system wydawal sie sprawiedliwy, ale czy nie spadly
    emeryturki ...

    J.

  • 38. Data: 2020-07-25 03:34:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olin" wj8p9fkew2rm$....@4...net

    > W ubiegłym, ale po śmierci ojca bierze rentę rodzinną,
    > a on został emerytem w roku 2002.

    Też przed DTuskową reformą.

    -=-

    Ludzie głupi nie są -- nie zagłosują na PO-PSL zbyt szybko,
    pomijając ,,młodocianych'', którym wydaje się, że nigdy nie
    będą ani starzy, ani chorzy, ani samotni, ani bezradni...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 39. Data: 2020-07-25 03:47:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5f1aabe6$0$551$6...@n...neostrada.pl

    > Wiec nowy system wydawal sie sprawiedliwy, ale czy nie spadly emeryturki ...

    Spadły. Miały spaść w efekcie tej reformy i spadły.

    - Jak rozpoznać, że polityk kłamie?
    - Rusza ustami, lecz nie je...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

    24 lipca 458 8388 456 4
    24 kwietnia 381 8391 204 40
    nowicjuszy aktywistów szczęśliwców zmarłych

  • 40. Data: 2020-07-27 11:00:38
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sat, 25 Jul 2020 03:34:40 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Ludzie głupi nie są -- nie zagłosują na PO-PSL zbyt szybko,
    > pomijając ,,młodocianych'', którym wydaje się, że nigdy nie
    > będą ani starzy, ani chorzy, ani samotni, ani bezradni...

    Zapewne masz rację. Kiedy budżet się zawali i nie będzie z czego dokładać
    do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, starsi zauważą braki w portfelach.
    Obecnie co roku do FUS idzie ~50 mld zł, a po obniżeniu wieku emerytalnego
    mniej raczej nie będzie.