  • 1. Data: 2020-07-13 13:55:39
    Temat: Lenistwo umysłowe
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Lenistwo umyslowe pleni się w bankach jak rdest japoński - jest nie do wykorzenienia.
    Najświeższy przykład - Citi.
    Otóż kazano im (pomijam że też jest to skutek lenistwa umysłowego tyle że Komisji
    Europejskiej...) żądać dodatkowego potwierdzenia tożsamości użytkownika, przy
    dostępie do danych starszych niż 3 m-ce.
    Cóż więc robi Citi? Modyfikuje system, oczywiście. Jak? Ano tak, że żądanie
    potwierdzenie tożsamości (którego obsługa zaczyna się od zapytania, czy wysłać SMS z
    kodem potwierdzającym - tak, jak to było robione wcześniej, gdy do takiej sytuacji
    dochodziło wyłącznie, gdy użytkownik jawnie wybrał okres powyżej roku wstecz) jest
    wyświetlane od razu po sprawdzeniu, że ostatnia operacja jest starsza niż 3 m-ce!
    W ten sposób, jeśli ktoś przez 3 m-ce nie płacił kartą, to zaraz po zalogowaniu
    dostaje propozycję nie do odrzucenia: pytanie czy chce dostać SMS potwierdzający
    tożsamość! Genialne, prawda?

    Zwróciłem im uwagę na kretynizm takiego rozwiązania i dostałem "wytłumaczenie" - i tu
    drugi objaw lenistwa umysłowego (a może już ociężałości piszących skrypty?).

    "W nawiązaniu ... chciałbym wyjaśnić, że Dyrektywa PSD2 ... nakłada na banki ....

    W przypadku rachunków/kart, na których zaksięgowana jest niewielka ilość transakcji,
    operacja sprzed okresu powyżej 90 dni może pojawiać się już na pierwszym ekranie
    zestawienia - stąd prośba o wprowadzenie kodu jednorazowego bezpośrednio po wejściu w
    dany rachunek/kartę.

    Z uwagi na konieczność spełnienia wymogów regulacyjnych nie możemy niestety wyłączyć
    dodatkowej autoryzacji w serwisie Citibank Online. Bank musi dostosować się do
    obowiązującego prawa."

    Czy oni zakładają, że klient jest tak samo tępy jak oni?

  • 2. Data: 2020-07-13 14:39:59
    Temat: Re: Lenistwo umysłowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witrak()" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]
    >zalogowaniu dostaje propozycję nie do odrzucenia: pytanie czy chce
    >dostać SMS potwierdzający tożsamość! Genialne, prawda?

    Nawet jak placiles, to i tak dostajesz - chyba maja jakis limit
    pozycji historii na stronie i jak ta liczba siega ponad 3m, to pytanie
    i sms.

    ale ... sms przyszedl, nie wpisujesz, pokazuje sie historia z 3m.

    Zreszta podobnie jest w inteligo - historia z konta oszczednosciowego
    zaraz chce sms przysylac, bo konto dawno nie uzywane.

    O przepraszam - nie jest. Albo poprawili, albo mi sie bank pomylil.

> [...]

    >Bank musi dostosować się do obowiązującego prawa."

    >Czy oni zakładają, że klient jest tak samo tępy jak oni?

    ale o co chodzi ? Dyrektywa naklada :-)

    Chcialbys, zeby sie ograniczyli do 3 miesiecy i nie pytali o kod ?
    To trzeba bylo inteligentnie napisac :-P

    Albo uzywac karty, to nie bedziesz mial klopotow :-P

    J.

  • 3. Data: 2020-07-13 14:59:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 lipca 2020 13:55:40 UTC+2 użytkownik witrak() napisał:
> [...]
    do obowiązującego prawa."

    > Czy oni zakładają, że klient jest tak samo tępy jak oni?

    Hmm, a nie daje się zamknąć tego okienka z autoryzacją i dostaje się dostęp do innych
    funkcji dostępnych po "wejściu" w kartę - a tylko nie widać historii?
    Sprawdziłem, że da się zamknąć, jak to okienko pojawi się przy próbie przechodzenia
    do transakcji późniejszych niż 3 miesiące - wtedy kolejny "podekran" (czyli np.
    kolejne 10 transakcji) wyświetla się puste, ale reszta panelu działa.
    Do tego ST citka się w takiej sytuacji śmiesznie "obraża" i nie pozwala na kolejną
    próbę obejrzenia tych starszych transakcji ;>

    Oczywiście to pytanie jest wkurzające i wynika z durnego pomysłu w ST citka, żeby od
    razu wyświetlać historię transakcji - ale nie jest to "fatalne".
    Inna sprawa, że do wszystkich opcji, które są dostępne na panelu pokazującym się po
    "wejściu w KK", jest też inna droga dostępu.

    Dla mnie kretyńskie w citku jest też to, że chociaż przy każdym logowaniu w
    przeglądarce na kompie muszę podać SMS (a jak się loguję na tablecie to nigdy nie
    muszę), to i tak po przejściu do historii starszej niż 3 miesiące lub próbie
    ściągnięcia wyciągu starszego niż 3 miesiące muszę podać kolejne hasło SMS.

    Ale na szczęście potrzebuję ST citka tylko raz w miesiącu do wyciągu z KK - no i może
    drugi raz, żeby sprawdzić, czy spłata doszła.

    A swoją drogą - skoro nie płacisz kartą citka to po co chcesz ją nagle oglądać? ;)

    No i nie dostajesz "propozycji nie do odrzucenia" zaraz po zalogowaniu, jeszcze
    musisz kliknąć w swoją KK ;P
    Aha, i nie jest to wcale zapytanie, czy wysłać, tylko informacja, ze wysłane będzie.

    Hmm, no i powiedz, masz właściwie jakąś receptę "nieleniwą umysłowo", jak taki
    problem inaczej rozwiązać - oczywiście poza taką, żeby nie wyświetlać od razu tej
    nieszczęsnej historii?

  • 4. Data: 2020-07-13 15:13:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    napisał:
> [...]

    >przechodzenia do transakcji późniejszych niż 3 miesiące - wtedy
    >kolejny "podekran" (czyli np. kolejne 10 transakcji) >wyświetla się

    Mozna tez zamknac na poczatku.

    >Do tego ST citka się w takiej sytuacji śmiesznie "obraża" i nie
    >pozwala na kolejną próbę obejrzenia tych starszych transakcji ;>

    Mozna, tylko trzeba wybrac inna opcje, strone glowna, i znow dojsc do
    historii :-)

    >Oczywiście to pytanie jest wkurzające i wynika z durnego pomysłu w ST
    >citka, żeby od razu wyświetlać historię transakcji - ale nie jest to
    >"fatalne".

    albo z tego, ze nie ma na poczatku ograniczenia " tylko z ostatnich
    3m".

    >Dla mnie kretyńskie w citku jest też to, że chociaż przy każdym
    >logowaniu w przeglądarce na kompie muszę podać SMS (a jak się loguję
    >na tablecie to nigdy nie muszę),

    ogladasz w oknie prywatnym ? U mnie dziala (firefox)

    >to i tak po przejściu do historii starszej niż 3 miesiące lub próbie
    >ściągnięcia wyciągu starszego niż 3 miesiące muszę podać kolejne
    >hasło SMS.

    Podziekuj Unii :-)

    >Ale na szczęście potrzebuję ST citka tylko raz w miesiącu do wyciągu
    >z KK

    Pryzychodzi sms

    > - no i może drugi raz, żeby sprawdzić, czy spłata doszła.

    a o tym to juz sms nie przysylaja :-)

    >A swoją drogą - skoro nie płacisz kartą citka to po co chcesz ją
    >nagle oglądać? ;)

    Zeby sie upewnic, ze nie placil ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2020-07-13 15:27:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hmm, no i powiedz, masz właściwie jakąś receptę "nieleniwą umysłowo", jak taki
    problem inaczej rozwiązać - oczywiście poza taką, żeby nie wyświetlać od razu tej
    nieszczęsnej historii?

    Wyświetlać tylko 3 miesiące, nawet jak na ekranie zmieściło by się więcej.
    P.G.

  • 6. Data: 2020-07-13 15:36:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 lipca 2020 15:27:30 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    problem inaczej rozwiązać - oczywiście poza taką, żeby nie wyświetlać od razu tej
    nieszczęsnej historii?

    > Wyświetlać tylko 3 miesiące, nawet jak na ekranie zmieściło by się więcej.

    Niby pięknie, ale niestety ważniejsze jest założenie, że wyświetlane jest 10
    ostatnich transakcji.
    Oczywiście jest to równie głupie jak pokazywanie historii razem ze "szczegółami".

  • 7. Data: 2020-07-13 15:37:51
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 13.07.2020 o 15:27, Piotr Gałka pisze:

    > Wyświetlać tylko 3 miesiące, nawet jak na ekranie zmieściło by się więcej.
    > P.G.

    Chyba już o to pytałem - jakie jest uzasadnienie lepszego chronienia
    danych starszych niż 3 miesiące?

    MJ

  • 8. Data: 2020-07-13 15:45:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 lipca 2020 15:13:55 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > ogladasz w oknie prywatnym ? U mnie dziala (firefox)

    Kiedyś było dobrze, potem zaczął chcieć sms przy każdym logowaniu (na komputerze) ode
    mnie, po jakimś czasie też od żony.
    Teraz zaczęło się psuć na tablecie - dziś już chce ode mnie też SMSa przy każdym
    logowaniu, od żony jeszcze nie.
    Jest to niezależne od tego, czy jest to okno "zwykłe" czy "prywatne".
    Komputer i tablet - firefoxy.

    Możliwe, że u mnie się pogorszyło, bo mogło mnie na czarną listę wpisać - jak
    testowałem "odzyskiwanie hasła" (mamie się zablokowało, bo durny citek zmienia sobie
    datę ważności karty nie w momencie aktywacji odnowionej, ale tylko jak wyśle tą nową)
    to potem nie mogłem sobie zmienić na to, które miałem poprzednio - wypisują "już
    używałeś tego hasła" - i ostatnio często zdarzyło mi się pomylić.

    Po wakacjach przetestuję "kasowanie konta" - w ten sposób udało się odzyskać dostęp u
    mamy bez czekania 24h na możliwość "odzyskania hasła" z użyciem danych nowej karty
    (tyle się czeka na automatyczne odblokowanie i umożliwienie kolejnej próby) - póki co
    wolę jednak poczekać, bo jak mi się dostęp pochrzani podczas wypowiadania umowy konta
    to jeszcze będę na tym stratny (choć na koniec i tak załapałem się jeszcze na 4k
    punktów w priceless specials, warte jakieś 50zł).

  • 9. Data: 2020-07-13 16:22:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >Komputer i tablet - firefoxy.

    >Możliwe, że u mnie się pogorszyło, bo mogło mnie na czarną listę
    >wpisać - jak testowałem "odzyskiwanie hasła"

    Nie zastanawiaj sie - dzwon albo pisz e-maila, niech oni sie
    zastanawiaja :-)

    Moze po prostu przekroczyles liste "zaufanych komputerow" - bodajze
    mbank po kazdej aktualizacji FF traci kontakt.

    Dobrze ze dodali samodzielne kasowanie, ale czemu nie ma chocby daty
    dodania ...

    J.

  • 10. Data: 2020-07-13 16:53:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 lipca 2020 16:22:44 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > Moze po prostu przekroczyles liste "zaufanych komputerow" - bodajze
    > mbank po kazdej aktualizacji FF traci kontakt.

    Myślisz, że nie napisałem?
    Niestety odpowiedź "nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?" - czyli że mają
    prawo, a nawet w pewnym sensie autoryzować za każdym razem i klient wiedzy o tym,
    dlaczego w takiej sytuacji SMSa ma wpisać, a w takiej nie, nie potrzebuje. A jak nie
    trzeba to niech się cieszy. Zaś jakby chciał za każdym razem, to też nie ma tak
    lekko, że sobie zażyczy - bank obowiązku nie ma kazać częściej niż raz na 3 miesiące.

    Dobrze więc, że jest opcja wykasowania konta - sprawdzę sobie po urlopie i zamknięciu
    RORu, no i powiedzmy po sierpniowym wyciągu i spłacie - na ile będzie to skuteczne -
    bo tego akurat można sobie zażądać "bo tak" (a jeśli nie "bo tak", to zawsze można
    sobie dostęp zablokować wpisując błędne hasła i udawać, "to nie ja" - z tym zresztą i
    tak w citku miałem niezły debug, żeby sprawdzić, dlaczego nie dostaję SMSa po
    wpisaniu błędnego hasła - z trudem, ale w końcu naprawili ;).

    Aha, komputer wciąż jeden i ten sam, a autoaktualizacje to sobie pomysłodawca może
    wsadzić bardzo głęboko w d4 - w piątek u klienta zaktualizowało się ubuntu i komputer
    zaczął się wieszać, a przy okazji przestał piszczeć PC speaker - więc w sam raz na
    rozpoczęcie weekendu przyjemności, całe szczęście, że na tydzień przed urlopem, a nie
    na dzień przed wyjazdem.