  • 91. Data: 2022-01-12 22:00:54
    Temat: Re: polski ład a kredyty?
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 11.01.2022 o 23:15, Krzysztof Halasa pisze:

    > No ale czego ma dowodzić absurd? Na pewno nie pokazuje w żaden sposób
    > inflacji.

    Zrozumiałem wypowiedź tak, że obecnie stać nas na mniej usług czy rzeczy
    na które stać było np. naszych dziadków ale tego nie zauważamy, bo przez
    rozwój np. techniki kupujemy inne produkty czy usługi. Ale gdybyśmy
    chcieli kupić coś co kupowali nasi dziadkowie to stać nas na mniej.
    Chyba, że źle zrozumiałem wypowiedź i chodzi o coś innego.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 92. Data: 2022-01-12 22:44:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Cześć,

    Zdzichu500 <n...@n...org> writes:

> [...]
    > gdybyśmy chcieli kupić coś co kupowali nasi dziadkowie to stać nas na
    > mniej. Chyba, że źle zrozumiałem wypowiedź i chodzi o coś innego.

    Sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana, ponieważ poziom zamożności
    polskiego społeczeństwa w ciągu ostatniego np. wieku bardzo mocno się
    zwiększył (zabory, wojny, socjalizm itd).
    Inflacja generalnie nie służy do mierzenia zamożności społeczeństwa,
    tylko jest miarą utraty wartości pieniądza. A utratę wartości pieniądza
    można najlepiej określić w oparciu o towary i usługi, których cena
    zmienia się wolno lub wcale.

    W szczególności, umieszczanie w koszyku towarów, które cały czas
    (realnie) tanieją to jest fraud. Nie chodzi przecież o pokazanie, że
    teraz żyje się lepiej niż 100 lat temu - skandalem byłaby sytuacja
    odmienna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 93. Data: 2022-01-13 12:44:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Jan 2022 22:44:48 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana, ponieważ poziom zamożności
    > polskiego społeczeństwa w ciągu ostatniego np. wieku bardzo mocno się
    > zwiększył (zabory, wojny, socjalizm itd).

    Ktorego spoleczenstwa?
    Ksiaze, szlacic, profesor, robotnik, chlop panszczyzniany lub nie?

    Tak sobie patrze czasem na dworzec we Wroclawiu
    https://visitwroclaw.eu/miejsce/wroclaw-glowny

    Gdzie by dzis taki budynek wystawili - nie stac nas.

    Czy np
    https://wroclaw.naszemiasto.pl/wroclaw-oto-jak-zmien
    ia-sie-browar-piastowski-przy-ul/ar/c3-5009238

    po co takie ozdobniki ... w browarze.

    A pan profesor to ile sluzby utrzymywal kiedys, a ile dzis?

> [...]
    > tylko jest miarą utraty wartości pieniądza. A utratę wartości pieniądza
    > można najlepiej określić w oparciu o towary i usługi, których cena

    Tylko ze towary sie zmieniaja.

    Ale ... zobacz ile wydajesz na zywnosc.
    A gdzies tam na swiecie za 10$ miesiac zyją.

    Biedne spoleczenstwo, czy zywnosc bardzo tania?
    Jak im zawita cywilizacja, beda zarabiac 200$, to oznaka spadku
    wartosci pieniadza bedzie ?

    J.

  • 94. Data: 2022-01-13 18:58:12
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-01-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > https://visitwroclaw.eu/miejsce/wroclaw-glowny
    >
    > Gdzie by dzis taki budynek wystawili - nie stac nas.

    Ale przecież to nie jest kwestia stać/nie stać, tylko
    trendów w architekturze.

    Tu masz przykład fantazji (wcale nie taniej) architekta, w Poznaniu:
    http://www.baltykpoznan.pl/pl/#architektura

    > po co takie ozdobniki ... w browarze.

    Bo taka była moda? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 95. Data: 2022-01-14 10:44:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Jan 2022 18:58:12 +0100, Wojciech Bancer wrote:
    > [...]
    >
    > Ale przecież to nie jest kwestia stać/nie stać, tylko
    > trendów w architekturze.

    Na trend musi cie byc stac.
    Bo inaczej po co te baszty, balustrady itp, kiedy wystarczy zwykla
    hala.

    > Tu masz przykład fantazji (wcale nie taniej) architekta, w Poznaniu:
    > http://www.baltykpoznan.pl/pl/#architektura

    > Bo taka była moda? :)

    Gdzies tam sie ponoc zachowala decyzja rady miasta Wroclawia,
    gdzie odrzucili projekt budynku wodociagow, bo ... za malo piekny.
    Musi byc odpowiednio reprezentacyjny :-)

    https://www.wroclaw.pl/portal/150-lat-wroclawskich-w
    odociagow
    https://www.malypodroznik.pl/?p=8993
    https://mpwik.wroc.pl/o-nas/wodociagi/

    Ale nie wiem - czy to lepsza wersja, czy tansza.

    Hm ... kontynuujemy tradycje?
    https://portalkomunalny.pl/najpiekniejszy-budynek-wr
    oclawia-nalezy-do-mpwik-392434/

    Niemcy nie mieli tez problemu z przestawianiem Odry - i to łopatami i
    furmankami. Tanie byly?

    J.

  • 96. Data: 2022-01-14 13:16:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > trendów w architekturze.
    >
    > Tu masz przykład fantazji (wcale nie taniej) architekta, w Poznaniu:

    O **a, a co to takie krzywe?
    Zawali sie za 30 lat ?

    J.

  • 97. Data: 2022-01-14 21:06:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ktorego spoleczenstwa?
    > Ksiaze, szlacic, profesor, robotnik, chlop panszczyzniany lub nie?

    Społeczeństwo to jest liczba pojedyncza.

    > A pan profesor to ile sluzby utrzymywal kiedys, a ile dzis?

    Właśnie, to także jest część inflacji - wzrost kosztów pracy.
    Bo to nie było (tylko) tak, że profesor był bogatszy, tylko (głównie)
    tak, że służba była biedniejsza.
    Z drugiej strony, profesor wtedy to tak jak obecnie magister pewnie
    itd. (tu też mamy inflację, innego rodzaju).

    > Tylko ze towary sie zmieniaja.

    Część się zmienia, część nie, albo zmienia się wolno.

    > Ale ... zobacz ile wydajesz na zywnosc.
    > A gdzies tam na swiecie za 10$ miesiac zyją.

    Inflacja to nie jest porównanie zarobków.

    > Biedne spoleczenstwo, czy zywnosc bardzo tania?

    Pewnie jedno i drugie.
    --
    Krzysztof Hałasa