  • 1. Data: 2002-09-04 20:10:24
    Temat: konta zagraniczne - opinie i pytania ?
    Od: "paul" <p...@i...pl>

    Mam kilka pytan, na ktore na finansach miedzynarodowych odpowiedzi raczej
    nie znajde.

    Wiadomo, ze znaczna czesc Polakow - zwlaszcza tych bogatszych - trzyma czesc
    swoich oszczednosci w bankach poza granicami Polski.
    Dotychczas bylo to nielegalne, ale zagraniczne banki przeszkod w zakladaniu
    u nich kont nie stwarzaly.
    Ponoc teraz - od pazdziernika - posiadanie przez naszych obywateli kont
    bankowych w wiekszosci panstw ( bodajze tych nalezacych do OECD ) ma byc
    dozwolone, ale osoby posiadajace takie konto beda musialy US o jego
    istnieniu poinformowac. Nie do konca wiadomo, czy beda to czynic takze
    zagraniczne banki, choc wydaje sie ze raczej nie... Pozyjemy, zobaczymy.
    Niemniej bardzo czesto slyszy sie o tym, ze ile pieniedzy i ile kont Polacy
    maja za granica, tego nie wie nikt. Ostatnio przypomniano o tym przy okazji
    projektu "abolicji podatkowej". Kołodko chce dac szanse na "rehabilitacje"
    tym, ktorzy pieniadze zarobili legalnie, ale z roznych wzgledow umiescili je
    bez zgody ministerstwa na kontach za granica. Tych, ktorzy sie nie ujawnia,
    Kolodko zamierza scigac z energia i wytrwaloscia maratonczyka.
    Przy okazji projektu abolicji pojawily sie w prasie informacje o podobnych
    projektach w panstwach UE. Lepiej nowe miejsca pracy w Niemczech niz
    pieniadze w Liechtensteinie, mial powiedziec kanclerz Schroeder, ktoremu
    poczatkowo pomysl ten przypadl do gustu, co jednak tylko potwierdzilo
    bezradnosc niemieckich urzednikow wobec problemu uciekania z pieniedzmi
    "offshore". No ale co Niemcom sie nie udaje, moze udac sie prof. Kolodce...
    Tylko czy na pewno? Czy posiadanie zagranicznego konta jest w ogole do
    wykrycia, obojetnie czy przez polskie sluzby, czy niemieckie lub
    jakiekolwiek inne?
    Zwlaszcza w przypadku zwyklych, nierzucajacych sie w oczy obywateli? Z tego,
    co slyszalem, wystarczy raz pojechac do Liechtensteinu, Nevis, na Seszele,
    Bahamy a podobno nawet do Austrii,ktora zajela miejsce Szwajcarii ( a w
    dobie e-banking nawet to nie jest chyba konieczne ), i tam sobie zalozyc
    konto. Mozna korzystac z niego latami i nikt o tym sie nie dowie. Konto
    mozna tez zasilac "czystymi" przelewami powiedzmy z Niemiec czy z USA ( np.
    znany polski profesor wyglasza wyklad w USA i dostaje za niego 5 tys
    zielonych na konto w zagranicznym banku, szanse ze o transakcji dowie sie
    polski fiskus sa rowne 0 ). Anonimowosc gwarantuja takze calkowicie
    anonimowe karty ATM zagranicznych bankow, ktorymi wyplacac mozna pieniadze w
    dowolnym miejscu na swiecie z prawie kazdego bankomatu...
    A wiec, czy w ogole tego typu zjawisko da sie w konkretnym przypadku wykryc,
    zakladajac, ze nie chodzi o brudne lub narkotykowe pieniadze?
    Bo jak wiadomo, starania OECD zmierzajace do ukrocenia dzialalnosci rajow
    podatkowych spelzly de facto na niczym...

    wiem, ze moj post byl dlugi i pewnie wiekszosci nie chcialo sie go czytac,
    ale temat ten mnie po prostu ciekawi, a w mediach, polskich ksiazkach, czy
    na studiach za duzo sie o tym nie dowiem... dlatego wszystkie opinie i uwagi
    beda mile widziane

    pozdrawiam

    Paul

  • 2. Data: 2002-09-04 20:17:48
    Temat: Re: konta zagraniczne - opinie i pytania ?
    Od: "OMS Diver" <o...@p...onet.pl>

    > Tych, ktorzy sie nie ujawnia,
    > Kolodko zamierza scigac z energia i wytrwaloscia maratonczyka.
    A co innego ma ten matołek powiedzieć.

    --
    OMS Diver
    SNAFU

  • 3. Data: 2002-09-04 20:42:07
    Od: g...@p...gazeta.pl

    > Mam kilka pytan, na ktore na finansach miedzynarodowych odpowiedzi raczej
    > nie znajde.
    Szukajcie a znajdziecie... ;-)))
    Ten temat był już tyle razy wałkowany :-((

    Pozdrowienia
    Glenn

  • 4. Data: 2002-09-04 21:04:03
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "paul" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
    (..)
    > Dotychczas bylo to nielegalne, ale zagraniczne banki przeszkod w
    zakladaniu
    > u nich kont nie stwarzaly.

    Hmm... nie jestem o tym zbytnio przekonany.
    Np. w Niemczech otwarcie konta bez karty stałego pobytu nie jest podobno
    wcale takie łatwe.

    (..)
    > Tylko czy na pewno? Czy posiadanie zagranicznego konta jest w ogole do
    > wykrycia, obojetnie czy przez polskie sluzby, czy niemieckie lub
    > jakiekolwiek inne?

    IMHO licho nie śpi

    > Zwlaszcza w przypadku zwyklych, nierzucajacych sie w oczy obywateli?

    Powiedziałbym _szczególnie_ w przypadku zwykłych obywateli ;-)
    Ale może zbyt czarno to widzę ?

    Pix

  • 5. Data: 2002-09-04 21:36:05
    Od: "paul" <p...@i...pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Powiedziałbym _szczególnie_ w przypadku zwykłych obywateli ;-)
    > Ale może zbyt czarno to widzę ?
    >
    > Pix

    znajac zycie, to moze faktycznie masz racje, tylko nie za bardzo wyobrazam
    sobie w jaki sposob da sie to wykryc, zwlaszcza jesli chodzi o banki
    ulokowane w krajach, ktore szczegolnie chronia prywatnosc i zapewniaja
    bardzo duza anonimowosc... ?

  • 6. Data: 2002-09-04 22:00:49
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > sobie w jaki sposob da sie to wykryc, zwlaszcza jesli chodzi o banki
    > ulokowane w krajach, ktore szczegolnie chronia prywatnosc i zapewniaja

    Jeśli chodzi o kraje, o których piszesz, to pewnie jest to znacznie
    bezpieczniejsze.
    Ciekawe tylko jak długo jeszcze zdołają opierać się naciskom.
    Zdaje się, że ten nieszczęsny 11 wrzesień spadł z nieba (nomen omen)
    wszystkim pazernym fiskusom, bo teraz mogą pod płaszczykiem walki z
    terroryzmem ze zdwojoną siłą żądać jawności, co uderzy przede wszystkim
    właśnie w owych "zwykłych" obywateli.
    Stąd też jestem dosyć sceptyczny, ale obym się mylił.

    Pix

  • 7. Data: 2002-09-05 06:01:21
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Wiadomość napisana przez: pix:
    > Hmm... nie jestem o tym zbytnio przekonany.
    > Np. w Niemczech otwarcie konta bez karty stałego pobytu nie jest podobno
    > wcale takie łatwe.

    Jest bardzo łatwe, kridyś jako student na wakacje pracowałem w Oplu koło
    Franfrurtu nad Menem. Dwa miesiące więc o prawie stałego pobytu nie może
    być mowy. Ponieważ pracodawca wymagał konta Założyłem je w DB, ba
    dostałem nawet kartę i to nawet bez adresu stałego zamieszkania. Konto
    zlikwidowałem po roku bo przestało być darmowe. Żadnych problemów.
    Pieniążki zarobione legalnie, opodatkowane w Niemczech.

    Piotr

  • 8. Data: 2002-09-05 18:01:29
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Solarz" <s...@i...pan.wroc.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Franfrurtu nad Menem. Dwa miesiące więc o prawie stałego pobytu nie może
    > być mowy. Ponieważ pracodawca wymagał konta Założyłem je w DB,

    Powiedz jeszcze czy pracowałeś legalnie mając stosowne dokumenty, czy też po
    prostu wszedłeś sobie do banku jak gdyby nigdy nic, pokazałeś polski
    paszport i powiedziałeś, że życzysz sobie miec u nich konto :-)

    Pix

  • 9. Data: 2002-09-05 23:17:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "paul" <p...@i...pl> writes:

> [...]
    > bankowych w wiekszosci panstw ( bodajze tych nalezacych do OECD ) ma byc
    > dozwolone, ale osoby posiadajace takie konto beda musialy US o jego

    Na pewno?

    Inna sprawa, ze US praktycznie nie jest w stanie udowodnic, ze takiej
    informacji nie dostal.

    > Tylko czy na pewno? Czy posiadanie zagranicznego konta jest w ogole do
    > wykrycia, obojetnie czy przez polskie sluzby, czy niemieckie lub
    > jakiekolwiek inne?

    Nie ma wielkiego sensu tego wykrywac, jesli ma to byc legalne.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator