  • 41. Data: 2008-08-11 12:13:13
    Temat: Re: karta z autoryzacją pin
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Nie na sklepy tylko na klienta.

    A potrafisz to w jakis sposob uzasadnic?

    > Tylko dla banków.

    Ponizsze nie jest uzasadnieniem:

    > Dla klientów oznacza całkowitą bezbronność w przypadku
    > kradzieży karty.

    Nie. Dla klientow oznacza to bezbronnosc tylko w przypadku kradziezy
    karty, do ktorej zlodziej zna PIN, i dobrze by bylo by zdazyl przed
    zastrzezeniem, sa jeszcze limity oraz odpowiedzialnosc do 150 euro.

    To teraz, dla porownania, jak bardzo bezbronni sa klienci, ktorzy
    nosza pieniadze w portfelu.

    Albo tacy, ktorym ktos skopiuje karte (nad czym klient nie ma zadnej
    kontroli), i nastepnie bank bedzie go chcial obciazyc, zeby samemu nie
    placic za fraud.

    Porownywanie karty procesorowej (z PINem) do magnetycznej jest mniej
    wiecej takie samo jak porownanie drzwi "Gerda" zamykanych na klucz
    z dzwiami zamykanymi na "skobel". Owszem, w przypadku otwarcia tych
    pierwszych (bez sladow wlamania) domniemuje sie pewnie, ze zrobil to
    wlasciciel, ale jakos ludzie nie zamykaja drzwi na skoble.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 42. Data: 2008-08-11 13:17:56
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 11 Aug 2008 14:13:13 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > A potrafisz to w jakis sposob uzasadnic?

    Ano tak, że bank się wypnie na Twoją reklamację transakcji PINowej.

    > Nie. Dla klientow oznacza to bezbronnosc tylko w przypadku kradziezy
    > karty, do ktorej zlodziej zna PIN, i dobrze by bylo by zdazyl przed
    > zastrzezeniem, sa jeszcze limity oraz odpowiedzialnosc do 150 euro.

    Tylko że "przed zastrzeżeniem" to i tak już dawno karta wyssana do dna...
    A odpowiedzialność do 150 EUR - powiedz to tym którzy zostali wyruchani
    przez raiffeisen gdy ten stwierdził że reklamacji transakcji dokonanej przez
    internet nie uzna bo nie ;)

    > To teraz, dla porownania, jak bardzo bezbronni sa klienci, ktorzy
    > nosza pieniadze w portfelu.

    Nie znam zbyt wiele osób które noszą w portfelu 10-20kPLN. A karty kredytowe
    z takimi limitami są często rozdawane na lewo i prawo (tak, wiem - z reguły
    tym którzy tego nie potrzebują :).

    > Albo tacy, ktorym ktos skopiuje karte (nad czym klient nie ma zadnej
    > kontroli), i nastepnie bank bedzie go chcial obciazyc, zeby samemu nie
    > placic za fraud.

    Ale bankowi nieco trudniej się wtedy wypiąć od powiedzialności :)

> [...]
    > pierwszych (bez sladow wlamania) domniemuje sie pewnie, ze zrobil to
    > wlasciciel, ale jakos ludzie nie zamykaja drzwi na skoble.

    Tylko że przy tych ze skoblem stoi strażnik - albo możesz natychmiast
    odzyskać kasę z ubezpieczenia... :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 43. Data: 2008-08-11 13:53:15
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 09 Aug 2008 12:55:11 +0000, Olgierd napisał(a):

    > I takie mam też osobiście wrażenie. Dopóki w ustawie nie będzie takiego
    > zastrzeżenia, to banki mogą sobie pisać co chcą.

    No i nawet zechciało mi się poszukać paru słów do art. 28 ustawy. Cytuję
    w całości, bo to ciekawe:

    "Z [...] art. 28 ust. 2 i 4 ustawy [z 2002 r. o elektronicznych
    instrumentach płatniczych] należy wyprowadzić [...] wniosek, że przepisy
    te *nie dotyczą odpowiedzialności posiadacza karty za szkody wyrządzone
    wydawcy wskutek użycia karty sfałszowanej (podrobionej), na której
    naniesiono dane posiadacza karty prawdziwej*." (J. Pisuliński, Kilka uwag
    o ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych, Pr.Bankowe
    2003/1/49)

    "Z ogólnej reguły niedopuszczalności obciążania posiadacza operacjami
    dokonanymi przez osobę nieuprawnioną wynika wniosek, że art. 28 ustawy o
    e.i.p. w zakresie, w jakim dopuszcza obciążenie posiadacza karty
    operacjami dokonanymi przez osoby nieuprawnione, jest wyjątkiem od
    zasady. Zgodnie z zasadą exceptiones non sunt extendendae, nie wolno ich
    interpretować rozszerzająco. Stąd możliwość obciążenia posiadacza takimi
    operacjami do kwoty 150 euro występuje jedynie, jeśli utracił on kartę.
    *Jeśli zaś do operacji doszło w wyniku uzyskania przez osobę
    nieuprawnioną dostępu do danych umożliwiających dokonanie operacji, a
    posiadacz będzie mógł dowieść posiadania karty oraz gdy nie sposób mu
    zarzucić zaniedbania obowiązków, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o
    e.i.p., nie można obciążyć go kwotą operacji*." (K. Korus, Charakter
    prawny potwierdzenia operacji dokonanej za pomocą elektronicznego
    instrumentu płatniczego, Pr.Bankowe 2003/12/47)

    "Posiadacz [informacji o działaniu elektronicznego instrumentu
    płatniczego] odpowiada za operacje zlecone przez osoby, którym udostępnił
    dane lub urządzenia otwierające dostęp do rachunku. Reguła jest stosowana
    bez względu na technikę identyfikacji, *bank musi jednak wykazać
    udostępnienie danych lub urządzeń osobie trzeciej*." (K. Korus,
    Identyfikacja w bankowości elektronicznej, Pr.Bankowe 2005/2/58)

    "Przepis [art. 28 ust. 5 zd. 2 ustawy z 2002 r. o elektronicznych
    instrumentach płatniczych] nie uniemożliwia oparcia się przez sąd w
    procesie między posiadaczem karty a wydawcą na domniemaniu faktycznym,
    jeżeli przeprowadzone dowody wykluczają możliwość poznania numeru
    identyfikacyjnego bez współdziałania ze strony posiadacza (*na wydawcy
    spoczywa w szczególności dowód, że urządzenia służące do przyjmowania
    kart działały prawidłowo*)." (J. Pisuliński, Odpowiedzialność stron umowy
    o elektroniczny instrument płatniczy, Pr.Bankowe 2004/3/27)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 44. Data: 2008-08-11 15:38:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > Ano tak, że bank się wypnie na Twoją reklamację transakcji PINowej.

    Najpierw musialaby ona wystapic, nie uwazasz?

    Poza tym nie wiem czy sie wypnie. To zalezy od wielu czynnikow,
    a jednym z nich jest to, kto ma placic za ew. fraud. No i bank jest
    pierwsza instancja, nie ostatnia.

    > Tylko że "przed zastrzeżeniem" to i tak już dawno karta wyssana do
    > dna...

    Nie wiadomo. A moze zgubiles karte i ktos ja znajdzie nastepnego
    dnia. A przy pasku magnetycznym nie masz szansy, bo nie wiesz
    o skopiowaniu.

    > A odpowiedzialność do 150 EUR - powiedz to tym którzy zostali wyruchani
    > przez raiffeisen gdy ten stwierdził że reklamacji transakcji dokonanej przez
    > internet nie uzna bo nie ;)

    Nie mam u nich konta, ale obawiam sie ze sąd by mial inne zdanie. Nie
    wiem tez czym sie to skonczylo.

    > Nie znam zbyt wiele osób które noszą w portfelu 10-20kPLN. A karty kredytowe
    > z takimi limitami są często rozdawane na lewo i prawo (tak, wiem - z reguły
    > tym którzy tego nie potrzebują :).

    Tak czy owak wiele osob placi gotowka, czesto wyzsze sumy.

    > Ale bankowi nieco trudniej się wtedy wypiąć od powiedzialności :)

    Wystarczy ze przerzuci ja na klienta, ale chyba nie o to chodzi?

    > Tylko że przy tych ze skoblem stoi strażnik - albo możesz natychmiast
    > odzyskać kasę z ubezpieczenia... :)

    Niestety w przypadku kart nie ma ani straznika, ani (dzialajacego)
    ubezpieczenia.
    Ktory ubezpieczyciel wyplaci odszkodowanie, jesli drzwi nie byly
    sensownie zamkniete?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 45. Data: 2008-08-11 17:44:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Włodziu wrote:

    > A wyt?umacz mi co dlaczego z PINem jest gorsza??
    >
    > Jak kto? Ci zajebie karte, to musi znaae PIN, a jak zajebie bez pinu to
    > wystarczy, ?e poaewiczy gdzie? podpis, (który jest na karcie) i mo?e p?aciae
    > do czasu zablokowania karty!!
    >
    > Moim zdaniem karta z PINem jest bezpieczniejsza!!
    >
    > Wiem, ?e napewno KK z PINem s? w WBK i mBanku!!

    A jak ci ktos zwinie PIN, to wowczas bank cie oleje z daleka i zapłacisz
    za wszystko.
    A pinem poslugujesz sie kilkanascie razy dziennie.
    W odpowiedzi na reklamację, dostaniesz z banku pisemko, ze PIN znasz
    tylko ty, wiec skoro karta została użyta z pinem, to znaczy, ze to twoja
    wina.

    Jak ktos mi zwinie karte do ktorej nie mam pinu, to problem ma bank, a
    nie ja.

  • 46. Data: 2008-08-11 17:46:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Olgierd wrote:

    > Dobrze, że w mBankowej mogę sobie ustawić skromny limit dobowy

    przecież to ci nic nie daje.

  • 47. Data: 2008-08-11 17:51:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Najpierw musialaby ona wystapic, nie uwazasz?
    >
    > Poza tym nie wiem czy sie wypnie. To zalezy od wielu czynnikow,
    > a jednym z nich jest to, kto ma placic za ew. fraud. No i bank jest
    > pierwsza instancja, nie ostatnia.

    Znajdź mi w Polsce bank, w którym w regulaminie nie ma zapisu, że nie
    odpowiadają za transakcje dokonane przy uzyciu pinu, a zaraz sobie
    zaloże tam konto.

  • 48. Data: 2008-08-11 20:15:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Znajdź mi w Polsce bank, w którym w regulaminie nie ma zapisu, że nie
    > odpowiadają za transakcje dokonane przy uzyciu pinu, a zaraz sobie
    > zaloże tam konto.

    Z pewnoscia nie szukalem w regulaminach wszystkich bankow, ale mam
    wrazenie ze nie wszedzie sa takie zapisy. Tak czy owak nie ma to
    wiekszego znaczenia, bo nawet bez dokladnie takiego zapisu bank
    zapewne zareaguje tak samo, a sprawa rozstrzygnie sie w sądzie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 49. Data: 2008-08-11 20:23:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > wiekszego znaczenia, bo nawet bez dokladnie takiego zapisu bank
    > zapewne zareaguje tak samo, a sprawa rozstrzygnie sie w sądzie.

    Więc ja jeszcze nie znalazłem takiego, który nie ma,ale trudno
    przeleciec przez wszystkie banki.
    Zapewniam cie, ze kazdy bank zareaguje tak samo. Powoła się na
    regulamin, ze za transakcje z pinem nie odpowiada i mozesz sobie isc do
    sądu.
    Ja tam zamiast szlajać się po sądach wolę używać kart z banków, które są
    przyjaźniesze.
    Zreztą miałem się okazję o tym przekonać, jak ktoś sobie robił zakupy
    moją kartą, nie jedną i nie jeden raz.
    To co musiałem zrobić to zadzwonić i zgłosić, że to nie ja.
    Po dwóch tygodniach dostawałem liścik z banku, że sprawa jest zakończona.
    Mam kartę bez chipu i bez wygenerowanego do niej pina i innej nie chce.
    Nie jestem przeciwko chipom, bo rzeczywiscie chronią przed klonowaniem
    kart, a nie w konfiguracji z pinem, ktory banki traktują jak bóstwo.

  • 50. Data: 2008-08-11 20:36:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Zreztą miałem się okazję o tym przekonać, jak ktoś sobie robił zakupy
    > moją kartą, nie jedną i nie jeden raz.

    A byly to zakupy zrobione przy uzyciu paska magnetycznego, przez
    wpisanie numeru karty (i/lub odbicie karty), czy w ogole bez jej
    obecnosci? Bo wiesz, wyciaganie wnioskow z pomyslnej reklamacji
    transakcji zdalnych to jakby niezupelnie jest sensowne w tym
    przypadku.

    Wiemy ze nie byly to transakcje z chipem :-)

    > Nie jestem przeciwko chipom, bo rzeczywiscie chronią przed klonowaniem
    > kart, a nie w konfiguracji z pinem, ktory banki traktują jak bóstwo.

    Mozesz miec chipa "w konfiguracji z podpisem", nawet w UK, choc ludzie
    uwazaja ze jest inaczej. Problem nie w pinie lub podpisie, a w tym, ze
    podpis nie zapobiega transakcjom bez jego znajomosci.

    W przypadku kart tylko magnetycznych wyglada to zupelnie inaczej, bo
    one z natury sa bardzo niebezpieczne, podpis vs pin przesuwa
    zagrozenie miedzy bankiem i klientem. Karty chipowe bronia zarowno
    banku, jak i klienta, przed _wspolnym_ wrogiem.
    --
    Krzysztof Halasa