  • Data: 2020-09-06 22:56:04
    Temat: Re: zmniejszyc limit KK
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > A mnóstwo jest "tutoriali"

    Owszem, ale one nie wyjaśniają tego zwielokrotnienia. ;)

    > wyjaśniający model kreacji pieniądza :)
    > Jest on przecież oparty m.in. o depozyty i mechanizm rezerwy cząstkowej.

    Tu[i tam?]toriale wyjaśniają, jak przybywa szmalu w ,,systemie bankowym'',
    ale nie wyjaśniają, jakim cudem [którym cudem -- i wg którego katalogu
    cudów] bank pożyczy komuś 100 platynowych, mając w swej gestii jedynie
    10 platynowych...

    Tutoriale nawet pokazują, jak szybko zwiększa się ilość szmalu w obiegu,
    gdy rezerwa cząstkowa maleje i co by było, gdyby owej rezerwy nie było
    w obecnym systemie... (gdyby ta rezerwa została wyzerowana a cała reszta
    obecnej kreacji nie uległaby kompensacyjnej zmianie...)

    Są kredytówki niedarmowe?

    Nie wiem, ale stawiam na to, że póki klient nie sięgnie po karciany zapis,
    bank nie traci swej zdolności -- czyli leżący w szufladzie plastyk
    niekoniecznie jest bankowym obciążnikiem...

    > No też. Bo jak chce udzielić kolejnych kredytów, to musi albo sobie
    > pożyczyć pieniądze (co kosztuje, nawet jeśli grosze), albo zgarnąć
    > nowe depozyty (czyli nazgarniać nowych klientów).

    JF pyta o coś innego.

    > No normalnie. Limit masz i masz możliwość wydać.

    'możliwość wydania'?

    Tak też można powiedzieć bankowi:
    - niby masz szmal w Twych sejfach, ale masz też możliwość udzielenia
    kredytów, więc jest tak, jakbyś w Twych sejfach nie miał tego
    szmalu -- szukaj forsy nadal/dalej... ;) [aż do skutku?...]

    --