  • 1. Data: 2023-05-26 18:50:56
    Temat: Re: Potworna inflacja w Finlandii...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 May 2023 11:17:58 +0200 (GMT+02:00), Eneuel wrote:
    > https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-finland
    ia-ujemne-ceny-energii-elektrycznej-historyczny-mome
    n,nId,6800041

    Chyba deflacja.

    Czas sie przyzwyczaic, to będzie norma, tylko że:

    "Ceny "poniżej" zera nie oznaczają, że firmy zapłacą odbiorcom
    końcowym - w ostatecznej kwocie brane są pod uwagę również podatki
    oraz zapisy umów. Yle podkreśla jednak, że aktualny stan oznacza
    "przystępną cenę" dla konsumentów.
    "

    I cos mi się widzi, ze pierwsze zdanie jest prawdą, a drugie
    niekoniecznie - wiekszosc odbiorców zapłaci stałą cenę w/g cennika,
    a moze jacys nieliczni mogą kupić po aktualnej cenie.

    Ale u nas cos ma sie zmienic, i bedzie dostęp do "rynkowych cen" dla
    odbiorców.

    J.

  • 2. Data: 2023-05-26 19:58:40
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 26 maj 2023 o 18:50, J.F pisze:

    ia-ujemne-ceny-energii-elektrycznej-historyczny-mome
    n,nId,6800041

    > Chyba deflacja.

    Nie znasz się -- deflacja to wzrost cen, o czym prawił prof. Adam
    Glapiński. ;)

> [...]

    > końcowym - w ostatecznej kwocie brane są pod uwagę również podatki
    > oraz zapisy umów. Yle podkreśla jednak, że aktualny stan oznacza

    W Polsce były też ,,ujemne ceny elektryfikalnej energii'' -- zakłady
    energetycznie nie kupowały, gdy/kiedy miały za dużo. Krzyczał o tym
    net, mówili ,,nadawcy'' takowej energii... Ponoć można było sprzedać
    tylko w obrębie niskiego (230 V +/-10%) napięcia bez możliwości
    przetransformowania w górę na średnie itd... Niemal każdy domek
    na ulicy (na tym samym transformatorze) miał swoje OZE: wiatr,
    wodę czy słońce; falowniki podwyższały napięcie do granicznej
    wartości (230 V +10%) i na tym kończyła się ewentualna sprzedaż...
    Można było co najwyżej gromadzić energię na własnym ,,podwórku''
    -- w: akumulatorach, bojlerach, wodorze, wodospadach...

    Cwaniacy w ,,krytycznych'' chwilach pompowali wodę z przydomowych
    studni do dachowych zbiorników (jak do wieży ciśnień) i grzali
    w bojlerach wodę do mycia...

    > I cos mi się widzi, ze pierwsze zdanie jest prawdą, a drugie
    > niekoniecznie - wiekszosc odbiorców zapłaci stałą cenę w/g cennika,
    > a moze jacys nieliczni mogą kupić po aktualnej cenie.

    Ujemne ceny naftowej ropy też już były...

    BTW Finlandii, ropy i ceny elektryczności -- Rosja ponoć podwyższyła
    Finom cenę naftowej ropy, traktując tę podwyżkę jako karę za wstąpienie
    Finlandii do NATO.

    > Ale u nas cos ma sie zmienic, i bedzie dostęp do "rynkowych cen" dla
    > odbiorców.
    W pewnym sensie jest od dawna -- choćby są różne ceny w różnych
    regionach kraju i w różnych godzinach...

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'