  • Data: 2010-02-25 09:56:32
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:7...@m...uni-berlin.de...

    > Czemu zle?
    >
    > Ja jako obywatel nie chcialbym dowiedziec sie z mediow, ze rzad mojego
    > kraju zdecydowal sie w dniu dzisiejszym zdewaluowac walute - w zwiazku z
    > czym te oszczednosci, za ktore moglem wczoraj kupic samochod, sa dzis
    > warte zaledwie 2/3 tego samego samochodu.

    Tak ostry ruch jak skokowa dewaluacja w wymiarze, o którym piszesz nie
    bierze się z powietrza. W ogóle abstrahując od jakichś kataklizmów w rodzaju
    wojny atomowej dewaluacja w tej skali raczej w obecnym świecie nie powinna
    się przydarzyć. Gdyby nawet to jakimś cudem mogło się zdarzyć, to byłoby to
    poprzedzone taką ilością sygnałów ostrzegawczych, że przeciętnie
    inteligentny człowiek 20 razy usłyszałby w telewizji czy przeczytał w
    Internecie lub gazecie jak sie przed czymś takim zabezpieczyć. Z punktu
    widzenia konsumentów (nabywców towarów) takie zjawisko nie wydaje mi się być
    zagrożeniem.

    Skokowa dewaluacja wydaje mi się przede wszystkim zagrożeniem lub
    niespodziewanym prezentem dla przedsiębiorstw (eksporterzy vs. importerzy).
    Natomiast chyba lepiej żeby taki mechanizm był, bo jeśli rząd musi posunąć
    się do dewaluacji, to znaczy, że naprawdę nie ma już skąd ukraść. Ten sam
    efekt uzyskamy przecież uruchamiając wysoką inflację, tylko potrwa to
    dłużej, a zatem efekty wystąpią później.