    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt eko i wibor
    Date: Thu, 29 Apr 2021 19:14:21 +0200

    Dnia Thu, 29 Apr 2021 16:50:55 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Albo i nie będzie. Albo będzie więcej. Teraz jest taki dziwny czas, że
    > wszystko tu zależy od polityków, a ci są kompletnie nieprzewidywalni.
    > Do tego dochodzi (post-) pandemia.
    >
    > Tak czy owak, interesowałbym się RRSO. Oczywiście trzeba rozumieć, że
    > RRSO może się zmieniać (w praktyce rosnąć) wraz z WIBORem, trzeba to
    > znaleźć w umowie. Tego typu kredyty chyba zawsze muszą mieć podaną RRSO.

    Dziwnie się porobiło.
    Tak, jak na wstępie pisałem, kilka różnych kredytów już brałem, w tym
    większy, samochodowy. Ale zawsze miałem stałą ratę przez cały okres.

    Natomiast na tych bankowych procentach to się nie wyznaję.
    Pamiętam natomiast, jak kolega miał jakiś kredyt, też na samochód. Miał ten
    kredyt (złotówkowy) wyliczany wg jakichś-tam stawek banowych.
    W p[ewnym momencie te bankowe procenty wzrosły niby niewiele (może 2, może
    3%), więc kolega myślał, że zamiast 800 zł to zaplaci 820 zł. Okazało się,
    że z tych niby 3% zrobiła się ponad stówka więcej.

    > Teoretycznie tak niby powinno być. W praktyce cel kredytu może być
    > nieokreślony, a różnica między kredytem i pożyczką jest tylko w nazwie.

    Kredyty na cele ekologiczne są celowe: należy przedłożyć faktury zakupu na
    konkretne rzeczy, które muszą się mieścić w wykazie banku.
    W tym przypadku: samochód elektryczny bądź hybrydowy; nowy bądź używany -
    ale też nie starszy niż x lat.

    > (...)
    > Swoją drogą, raczej odradzałbym kupowanie samochodu osobowego (innego
    > niż narzędzie pracy) na kredyt. Ale to może tylko moje skąpstwo :-)

    Działalność gospodarcza, zdecydowana większość jazd to do klientów albo do
    firmy. Auto ma być wrzucone do środków trwałych, ale rozliczane wg
    prostszych zasad: 50% VAT i 75% KUP.
    Przy kredycie można w koszty jeszcze wrzucić odsetki.

    Natomiast banki się chwalą, że kredyty ekelogiczne nie zawierają marży
    bankowej, lub jest ona symboliczna.
    A skoro marża (dla zwykłych kredytów) wynosi kilka procent, to terretycznie
    przy 60 tysiącach zł. kredytu mam do zapłacenia o kilka lub kilkanaście
    tys. zł. mniej porównując kredyt eko do zwykłego.
    Dlatego właśnie zainteresował mnie kredyt eko.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam