    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt eko i wibor
    Date: Thu, 29 Apr 2021 16:50:55 +0200

    Pete <n...@n...com> writes:

    > Popatrz sobie jaki był WIBOR przed pandemią - za chwilę wróci do tych
    > poziomów. Czyli że oprocentowanie łączne (marża + WIBOR) wzrośnie od 1
    > do 1,5%. Czyli jak teraz masz w ofercie 2,5%, to za chwilę będzie to 3,5
    > - 4%.

    Albo i nie będzie. Albo będzie więcej. Teraz jest taki dziwny czas, że
    wszystko tu zależy od polityków, a ci są kompletnie nieprzewidywalni.
    Do tego dochodzi (post-) pandemia.

    Tak czy owak, interesowałbym się RRSO. Oczywiście trzeba rozumieć, że
    RRSO może się zmieniać (w praktyce rosnąć) wraz z WIBORem, trzeba to
    znaleźć w umowie. Tego typu kredyty chyba zawsze muszą mieć podaną RRSO.

    > Tu ci nie pomogę. Wydaje mi się że kredyt jest celowy (musisz rozliczyć
    > inwestycję na którą bierzesz kredyt, że faktycznie zakupiłeś to co
    > kredytujesz). Pożyczka nie ma takich wymagań. Bierzesz kasę i to
    > wszystko. Dlatego zwykle pożyczka jest wyżej oprocentowana.

    Teoretycznie tak niby powinno być. W praktyce cel kredytu może być
    nieokreślony, a różnica między kredytem i pożyczką jest tylko w nazwie.

    Jest jakaś różnica psychologiczna, kredyt wydaje się podświadomie
    poważniejszym zobowiązaniem. Pożyczka kojarzy się z czymś drobnym.

    Z drugiej strony, firmy inne niż banki nie mogą nazywać swoich pożyczek
    kredytami, więc "pożyczka" może się bardziej kojarzyć z "lichwą" niż
    z "uczciwym kredytem".

    > Promocje na kredyt na nowe auta to gdzieś widziałem od 7% ale nie
    > pamiętam już gdzie.

    Swoją drogą, raczej odradzałbym kupowanie samochodu osobowego (innego
    niż narzędzie pracy) na kredyt. Ale to może tylko moje skąpstwo :-)
    --
    Krzysztof Hałasa