  • Data: 2021-01-12 11:54:37
    Temat: Re: IDEA czy jest teraz sens zakladac lokate?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "witrak()" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    On Monday, January 11, 2021 at 12:18:48 PM UTC+1, J.F. wrote:

    >E tam... Powszechna Kasa Oszczędności (PKO) i Polska Kasa Opieki
    >(PeKaO SA).

    >O ile pamiętam, to najpierw było PKO (co do formy prawnej się nie
    >wypowiadam, ale było to na pewno przedsiębiorstwo państwowe, a potem
    >wyodrębniono (po cichu) PeKaO SA, które zajmowało się w zasadzie
    >wyłacznie dewizami (którymi PKO nie zajmowało się w ogóle).

    >Tak przynajmniej wyglądało to od strony "ludu pracującego miast i
    >wsi".

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Powszechna_Kasa_Oszcz%
    C4%99dno%C5%9Bci_Bank_Polski

    "Dnia 7 lutego 1919, dekretem naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego,
    utworzona została Pocztowa Kasa Oszczędności. Jej pierwszym dyrektorem
    został mianowany 28 grudnia 1919 Hubert Linde. Przez wiele lat w
    okresie II Rzeczypospolitej prezesem PKO był Henryk Gruber. Z czasem
    utworzono centralę banku w Warszawie z siedzibą przy ul.
    Świętokrzyskiej 31/33 oraz pierwsze oddziały lokalne: w Krakowie,
    Lwowie, Łodzi, Poznaniu i Katowicach.
    Pierwszym celem PKO stało się wprowadzenie do obiegu polskiego złotego
    zamiast marki polskiej (jako pochodnej marki niemieckiej). Od 1920
    bank posiadał osobowość prawną, jako instytucja państwowa.

    Podczas okupacji niemieckiej ziem polskich, w czasie II wojny
    światowej kasa funkcjonowała pod zarządem niemieckim. W 1945
    działalność kasy została wznowiona.

    Dekretem Rady Ministrów z dnia 25 października 1948 r. o reformie
    bankowej (Dz.U. z 1948 r. nr 52, poz. 412) zlikwidowano dotychczasową
    Pocztową Kasę Oszczędności, a jednocześnie powołano do życia nowy bank
    państwowy - Powszechną Kasę Oszczędności[7].
    Na podstawie powyższego dekretu Minister Skarbu w dniu 19 grudnia 1949
    r. wydał dwa rozporządzenia związane z utworzeniem Powszechnej Kasy
    Oszczędności: rozporządzenie w sprawie rozpoczęcia działalności
    Powszechnej Kasy Oszczędności[8], oraz rozporządzenie w sprawie
    przekazania Powszechnej Kasie Oszczędności przez Pocztową Kasę
    Oszczędności agend oraz aktywów i pasywów objętych rachunkiem polskim
    oraz postawienia Pocztowej Kasy Oszczędności w stan likwidacji[9][7].
    "

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bank_Polska_Kasa_Opiek
    "W 1929 roku ówczesny Prezes Pocztowej Kasy Oszczędności, Henryk
    Gruber zwrócił uwagę na fakt, że istnieje zapotrzebowanie na bank,
    który będzie w stanie świadczyć usługi finansowe dla ośmiu milionów
    Polaków żyjących poza granicami kraju. Wychodząc z tych założeń 17
    marca 1929 roku Ministerstwo Skarbu powołało Bank Polska Kasa Opieki
    Spółka Akcyjna. 29 października tego samego roku Sąd Okręgowy w
    Warszawie dokonał wpisu Banku Polska Kasa Opieki SA do rejestru
    handlowego.
    Akcjonariuszami spółki zostały: Pocztowa Kasa Oszczędności, Bank
    Gospodarstwa Krajowego i Państwowy Bank Rolny. "

    Po roku 1945 bank zajął się obsługą międzynarodowych operacji
    finansowych prowadzonych przez władze Polskiej Rzeczypospolitej
    Ludowej.
    Z jego pomocą Polacy na emigracji mogli wspierać swoje rodziny za
    żelazną kurtyną.
    W drugiej połowie lat 50. funkcję Dyrektora Banku Pekao S.A. obejmuje
    Zbigniew Masłowski, w wyniku jego działań w roku 1968, Minister
    Finansów zezwolił na zakładanie w Banku Pekao rachunków ,,dewizowych"
    dla osób fizycznych pracujących za granicą, m.in. w Stanach
    Zjednoczonych. Monopol na ich prowadzenie Pekao utracił dopiero w 1989
    r. "

    Wiec historia jest nieco dluzsza niz lud pracujacy miast i wsi, choc i
    tego przed 1939 nie brakowalo :-)

    J.