  • Data: 2021-01-12 11:47:13
    Temat: Re: IDEA czy jest teraz sens zakladac lokate?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:ba004c31-f470-488c-87f6-5e0e0b3a4886n@g
    ooglegroups.com...
    poniedziałek, 11 stycznia 2021 o 20:29:33 UTC+1 witrak() napisał(a):
    > On Monday, January 11, 2021 at 12:18:48 PM UTC+1, J.F. wrote:

    >Historia PKO (i to naprawdę na początku była Pocztowa Kasa
    >Oszczędności) i Pekao sięga nieco wcześniej niż historia "ludu
    >pracującego miast i wsi" - wręcz początków II RP.
    >Nie ma się co powtarzać - w wiki jest historia bankowości w PL.
    >Najciekawsze jest to, że w PRL - no niech będzie, że od 1975 - były
    >tylko 3 banki

    Bo po co wiecej ? :-)

    >- NBP (w którym było też PKO), Pekao i Bank Handlowy (hmm, choć na
    >pewno były jeszcze spółdzielcze - ale może i one były jakoś
    >niesamodzielne).
    >A Pekao SA pozostało chyba jedną jedyną spółką akcyjną w całym PRL.

    Formalnie to chyba nie calkiem - bo socjalistyczna wladza niczym pis
    szla na rympał, i starych spolek nie rozwiazala.
    Wladzy to nie przeszkadzalo, ale po 45 latach ... co poniektorzy
    zaczeli reaktywowac.

    Tak czy inaczej - panstwowe przedsiebiorstwo powolywalo sie decyzja
    odpowiednich wladz i nie bylo zadna spółką, prywatne ... z braku
    gieldy akcyjne mialy malo sensu, wystarczyly z o.o., ktore zreszta tez
    byly niepopularne ... i nie wiem - utworzyc prywatna spolke zoo sie
    chyba dalo, ale czy jakos rozwinac dzialalnosc ?
    Bo socjalizm byl prosty - panstwowa wlasnosc srodkow produkcji, nie
    prywatna.

    Wladza za to pochwalala male spółdzielnie - choc cos mi chodzi po
    glowie, ze pochwalala male rolnicze, jako wstep do kolektywizacji, a
    reszta ... tez panstwowe byly.

    J.