    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Frankowicze
    <608ffebc$0$519$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <60908c0e$0$23913$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <184k92qqwecie$.1on203o1t6n7z$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <1hm3hw2ywbo6l$.ve251cu4vaek.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <9nvm8oyftecc$.yo5046op98d6$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <117tzq3ndg73y.a0bj3h1kyyrj$.dlg@40tude.net>
    Date: Sat, 08 May 2021 16:33:36 +0200

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie sprowadzonymi, tylko kupionymi w kraju przed laty.

    A dlaczego nie sprowadzonymi? Oczywiście że także takimi.
    Weź pod uwagę, że były (przynajmniej) dwa okresy - PRL, gdzie było tak
    jak napisałem, oraz po PRL, gdzie samochody - dość nagle - zaczęły być
    dostępne. Ale to ostatnie nie spowodowało, że natychmiast wszyscy się do
    nich przesiedli. Zaczęli stopniowo, owszem.

    > Czyli krajowej lub socjalistycznej produkcji, z niewielkim dodatkiem
    > pewexowskiego importu.

    Z tym ostatnim to nie wiem, nie spotkałem się. Ile taki samochód
    kosztował w Peweksie i ile lat trzeba było na niego pracować?

    > W efekcie za te ok 30 tys mogles kupic lanosa, siene, skode ...

    Lanos (za wiki) to 1997 r. Skody były, ale wiesz które.

    > A to zalezy co masz na mysli.
    > -ludzi "bylo stac" na samochody za PRL, o czym najlepiej swiadcza
    > zapisy, kolejki i talony na krajowa produkcje,

    No tak, na talon. Chyba jasne jest, że pisałem o normalnym rynku
    (w tym wtórnym).

    > A tego to nie pamietam. Polonez?

    Ano.

    > Gdzies tam pod koniec lat 90-tych

    No tak. Ale wtedy PRL nie istniał od 10 lat, a ludzie jeździli czym im
    się podobało, włączając bardzo dużo nowych zachodnich i dalekowschodnich
    samochodów, kupionych za gotówkę, oraz takich samych zmontowanych
    w Polsce. Ogólnie rzecz biorąc, "głód samochodowy" był już wtedy
    zaspokojony. Był też spory rynek wtórny, jeżdzący (lepiej niż wytwory
    PRL) samochód można było kupić za kilka pensji, stare maluchy i inne
    Sarenki "chodziły" po 500 zł :-)
    To była zupełnie inna sytuacja niż w PRL, oraz niż wtedy, gdy
    wprowadzono cło 35%.
    --
    Krzysztof Hałasa