  • Data: 2021-05-03 15:14:35
    Temat: Re: Frankowicze
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

    > Dostają po łapach za stosowanie kredytów "indeksowanych" (tak jakby w
    > konsekwencji "dla klienta" była różnica od "denominowanych") i dostają
    > po łapach za stosowanie własnych tabel kursowych (co jest kuriozum).

    Aczkolwiek trzeba przyznać, że te kredyty - "indeksowane" to było coś
    dziwnego. Do czego miało służyć? To jakiś szczegół formalny, na którym
    zależało bankom?

    Stosowanie własnych tabel kursowych jest ok przy zdarzeniach bieżących,
    ale nie w przypadku umowy na X(X) lat. Dokładnie tak samo jak nie
    umawiamy się ze sklepem że będziemy chleb i mleko kupować przez XX lat
    w ilościach YY za cenę określoną w przyszłości przez sklep, tak samo nie
    powinniśmy umawiać się z bankiem na kupowanie (i sprzedawanie) innych
    walut. Natomiast bieżące transakcje (w tym np. przewalutowanie wypłaty
    kredytu/transzy) - nie widzę problemu.

    Z tym że jeśli ktoś już się tak z bankiem umówił, to była to jego
    decyzja, prawo ani np. inny sąd nie powinien w to ingerować. Ja nie
    jestem w ogóle przeciwnikiem istnienia "klauzuli niedozwolonych", ale
    absolutnie nie powinno to dotyczyć głównych postanowień umowy. "Drobne
    druczki", których możliwego sensu ktoś mógł nie zrozumieć - jak
    najbardziej.
    --
    Krzysztof Hałasa