    From: "Marek J" <NOSPAMmarkusje@.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: EURONET ZLODZIEJE !!!
    Date: Wed, 9 Apr 2003 21:12:18 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@62.233.153.206

    Użytkownik "Logiker" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:b71mjb$hp7$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Dzisiaj podczas proby wyplaty pieniedzy z konta
    > otrzymalem komunikat
    >
    > "WYSTĄPIŁ BŁĄD PODAJNIKA PIENIĘDZY
    > BANKOMAT NIE MÓGŁ WYDAĆ GOTÓWKI
    > TWOJE KONTONIE ZOSTAŁO OBCIĄŻONE"
    >
    > Posiadam odpowiedni wydruk z bankomatu

    Myślę, że nie do końca się orientujesz jak działa mechanizm płacenia kartą
    (lub wybierania pieniędzy w bankomacie). Kolejno (w uproszczeniu) wygląda to
    tak:

    1. Wkładasz kartę do bankomatu, wpisujesz kwotę i PIN lub pani/pan
    sprzedawca przeciąga kartę przez czytnik i wbija kwotę (ew. Ty podajesz PIN)
    2. Terminal (bankomat) łączy się z centrum rozliczeniowym i prosi o
    autoryzację.
    3. Centrum łączy się z bankiem i sprawdza czy na koncie przypisanym do karty
    są wystarczające środki (czy nie zostały przekroczone limity, czy transakcja
    jest dozwolona itp.). Jeżeli jest ok, to bank zakłada blokadę na kwotę
    transakcji (ale jeszcze nie pobiera pieniędzy z konta) i odwrotną drogą
    odsyła autoryzację.
    4. Tobie drukuje się kwitek, bierzesz pieniądze z bankomatu, uśmiechasz się
    do kasjera/kasjerki itp.
    5. Po kilku dniach bank dostaje rozliczenie transakcji i zdejmuje blokadę,
    jednocześnie pobierając odpowiednią kwotę z konta.
    I tu najważniejsze - kwota na którą jest zakładana blokada wcale nie musi
    być taka jak kwota na którą zostanie obciążone konto. Może to wynikać np. z
    różnic kursów walut w dniu transakcji i w dniu rozliczenia (jeżeli
    transakcja była w walucie obcej). Sam miałem inny przypadek - kupowałem
    książki w księgarni internetowej, płaciłem kartą, założono mi blokadę na
    kwotę równą cenie wszystkich książek, po czym okazało się że jednej z nich
    nie ma - po tych paru dniach z konta pobrano pomniejszoną kwotę.

    W Twoim przypadku wysoce prawdopodobne jest to, że bank udzielając
    autoryzacji zablokował kwotę (bo w tym momencie jeszcze wszystko było ok),
    po czym bankomat przystąpił do wydawania pieniędzy i się przy tym zepsuł,
    więc napisał że konto nie zostało obciążone. W drugim bankomacie nie
    widziałeś tych pieniędzy właśnie ze względu na blokadę - bankomaty podają
    kwotę (czy wypłacają pieniądze do kwoty) dostępnych środków, która wynosi:

    dostępne środki = saldo rachunku - suma blokad + ew. limit zadłużenia

    Ponieważ bankomat zauważył, że nie wydał Ci pieniędzy, do banku trafi
    rozliczenie Twojej transakcji na 0zł, a blokada zostanie zdjęta. Możesz
    natomiast złożyć w banku reklamację, prosząc o zdjęcie blokady natychmiast,
    bez czekania na rozliczenie. Jako podstawę reklamacji załącz wydruk z
    bankomatu.

    Wiem, że może to być frustrujące ale bankomaty to tylko maszyny i zawsze
    mogą się zepsuć. Dobrze się stało, że bankomat zauważył awarię, bo zdarzają
    się przypadki, że nie zauważa i konto zostaje obciążone. Oczywiście zwykle
    pieniądze zostają zwrócone, gdyż nie zgadza się kwota gotówki w kasecie
    bankomatu z zapisami transakcji, ale dzieje się to dopiero w drodze
    postępowania reklamacyjnego.

    Pozdrawiam

    Marek