  • Data: 2020-11-19 22:16:02
    Temat: Re: DOS na AliorKantor?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Dokladnie - znacznie powiekszalo ilosc liter na ekranie.
    > A CP/M lubil duzo - tzn programy pod niego ...

    To fakt. Ale nigdy chyba nie widziałem niczego, co by używało
    specjalnych trybów grafiki nowego układu ULA.

    Dla terminala to by miało sens - terminal nie potrzebuje wiele pamięci
    "zwykłej". Normalnie ZX Spectrum miało raczej za mało pamięci, nie za
    dużo.

    > Jakos tak to musialo byc - tak czy inaczej - komputer wlasciwy byl w
    > stacji, dolaczony Spectrum czy Timex robil tylko za terminal.

    Definitywnie.

    > CP/M w ogole nie przewidywal grafiki.
    > Ale programy mogly juz wykorzystywac mozliwosci terminala ...
    > znakowego ...

    I właśnie tak było z tym Sokobanem. Czy to były terminale znakowe (tu
    akurat Unimor ANG3000) czy nie to kwestia nomenklatury - podpinane były
    przez RS-232, to w pewnym sensie znakowe, w innym graficzne.

    > Kojarzy mi sie, ze oba to byly klony Spectrum, wiec raczej nie bardzo.
    > Elwro robilo jakies "stacje robocze" z CP/M, ale zainteresowania "pod
    > strzechami" nie bylo - za drogie, za duze.

    Elwro Jr to był klon Spectrum, natomiast Meritum to było zupełnie coś
    innego. Wikipedia podaje, że to był klon TRS-80 - możliwe, nie pamiętam,
    bym kiedykolwiek widział oryginalnego TRS-80. "Stacja" Meritum (w obłej
    białej obudowie, dwa napędy 5.25", chyba jednostronne, działała pod CP/M
    (być może były inne możliwości, nie pamiętam).
    W Wiki jest napisane, że stacja miała 2 KB EPROM i 1 KB RAM. Jestem
    jednak przekonany, że tam było 64 KB RAM i CP/M - może były różne
    stacje, a może pamięć była w samym komputerze (w specjalnej wersji).
    Tego to już nie pamiętam, nie używałem tego zbyt mocno.

    Pamiętam też, że do Meritum mogła być jakaś skrzynia (biała?), którą
    stawiało się pod monitorem, a która zwiększała (dawała) możliwości
    grafiki. To mogło być coś eksperymentalnego.
    --
    Krzysztof Hałasa