  • 1. Data: 2023-03-09 08:56:57
    Temat: Podział kwoty w kartach wielowalutowych
    Od: cef <c...@i...pl>

    Nie mam innnych niż Alior kart wielowalutowych dlatego zapytam
    od razu: w którym miejscu w regulaminie kart czy innym dokumence jest
    zdefiniowany warunek "niedzielenia" kwoty transakcji na rózne waluty?

    Przykładowo mam na koncie 350zł i 50 EUR
    daje to sumę sald wszystkich rachunków 585zł.
    No i jak podjeżdżam na stację benzynową, to nie mogę
    zapłacić 400zł za paliwo, bo złotówek za mało i euro też
    nie ma na całość transakcji. Zapomniałem o tym i trochę się zdziwiłem
    odmową na stacji. Przejrzałem regulamin i umowę i tam jest o
    transakcjach do wyskości salda rachunku, ale nie widzę jakiegoś
    zapisu, że chodzi o saldo szczególne a nie całego rachunku.

    Kiedyś ktoś (chyba Dawid) wyjaśniał tutaj jakie są zasady czy kolejność
    obejmowania daną walutą transakcji, ale nie mogę odnaleźć
    stosownego fragmentu w regulaminie - gdzie te punkty są zapisane,
    bo może "przelatuję" tekst nie myśląc, że właśnie w sekcji o dziwnym
    poddtytule
    coś umieścili.

  • 2. Data: 2023-03-09 14:28:16
    Temat: Re: Podział kwoty w kartach wielowalutowych
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 9 marca 2023 o 08:57:00 UTC+1 cef napisał(a):
> [...]
    > stosownego fragmentu w regulaminie - gdzie te punkty są zapisane,
    > bo może "przelatuję" tekst nie myśląc, że właśnie w sekcji o dziwnym

    Gdzie w regulaminie to nie wiem, ale zauważ, że "rachunki" masz conajmniej dwa -
    jeden w złotówkach i jeden w euro.
    Czegoś takiego jak "cały rachunek", na którym "byłoby 585zł", nie ma - mimo że IKA
    sam tak podaje/przelicza i sumuje w ST...

    A ZTCP płacenie debetówką idzie tak:
    - najpierw sprawdzany jest rachunek w walucie transakcji
    - jak brakuje, to w euro - ew. przeliczenie wg kursu MC
    - jak brakuje to w PLN - ew. przeliczenie na EUR po kursie MC i potem z euro na PLN
    po złodziejskim kursie aliora (również jak płacisz w euro, a nie masz wystarczająco
    dużo euro, ale masz wystarczająco PLN).

  • 3. Data: 2023-03-09 16:03:47
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > Czegoś takiego jak "cały rachunek", na którym "byłoby 585zł", nie ma - mimo że IKA
    sam tak podaje/przelicza i sumuje w ST...

    No właśnie w regulaminie jest, że do wysokości salda.
    Jak się bliżej przyjrzysz kwocie prezentowanej "na wejściu"
    to tam jest "suma sald" wszystkich rachunków.
    Jest to trochę mylące, zwłaszcza jak się rzadko używa.
    Dziś rano wiedziałem, że nie zabiorę KK a paliwo musiałem nalać
    i szukałem jakiejś karty ze środkami.

> [...]
    po złodziejskim kursie aliora (również jak płacisz w euro, a nie masz wystarczająco

    Czy Twoje ZTCP jest gdzieś zapisane w regulaminie, bo tego właśnie nie
    znajduję.
    Dotychczas płaciłem tą kartą mając jakieś grosze w PL i przeliczało się
    praktycznie wszystko albo płaciłem w euro. Dlatego po raz pierwszy
    odbiłem się od
    tego ograniczenia.

  • 4. Data: 2023-03-09 16:34:26
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    cef <c...@i...pl> writes:

    [...]
    > Czy Twoje ZTCP jest gdzieś zapisane w regulaminie, bo tego właśnie nie
    > znajduję.
    https://kantor.aliorbank.pl/dam/jcr:88e0de7b-b910-4c
    1e-928c-c544159138c0/29_03_2021_Regulamin_Kantoru_Wa
    lutowego_dla_Klientow_Indywidualnych.pdf
    §27 pkt 6 - nie to?

    KJ

  • 5. Data: 2023-03-09 17:45:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-03-09 o 16:34, Kamil Jońca pisze:
> [...]
    > https://kantor.aliorbank.pl/dam/jcr:88e0de7b-b910-4c
    1e-928c-c544159138c0/29_03_2021_Regulamin_Kantoru_Wa
    lutowego_dla_Klientow_Indywidualnych.pdf

    Tak. Dzięki tego szukałem.

  • 6. Data: 2023-03-09 18:57:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 9 marca 2023 o 16:03:50 UTC+1 cef napisał(a):

> [...]
    > Jest to trochę mylące, zwłaszcza jak się rzadko używa.
    > Dziś rano wiedziałem, że nie zabiorę KK a paliwo musiałem nalać

    No jest "suma sald".
    Tak jak np. w santim też mi się pokazuje

    Podsumowanie:
    Oszczędności x
    Zobowiązania y
    Razem x-y

    Co prawda na dole i drobnymi literami, a nie wielkimi na środku - ale pisałem,
    że alior to głąby.

    Choć jakbyś po kawałku płacił to mógłbyś mniej więcej tyle wydać w złotówkach - bo
    brak
    złotówek przy płatności w złotówkach jest traktowany jak brak dowolnej waluty (oprócz
    euro)
    przy płatności w tej walucie - czyli przeliczenie na euro po kursie MC (więc
    wychodzi,
    że nawet mógłbym troszkę więcej wydać, o ile ta "suma sald" jest liczona wg kursu
    kupna waluty w IKA, a nie np. jakiegoś innego).

> [...]
    > Dotychczas płaciłem tą kartą mając jakieś grosze w PL i przeliczało się
    > praktycznie wszystko albo płaciłem w euro. Dlatego po raz pierwszy

    No tak, ale tak samo mógłbyś narzekać, że nie możesz zapłacić debetówką,
    chociaż masz środki na koncie oszczędnościowym w tym samym banku.
    Albo na rachunku kredytówki.

    Albo że nie możesz kredytówką, bo się skończył limit,
    choć masz środki na oszczędnościowym albo nawet na ROR.

    Oczywiście banki mogłyby to umożliwić, ale nie chcą
    (inna sprawa, że w innych okolicznościach te ograniczenia bywają przydatne - coś za
    coś...).

    Inne chcą, ale są głupie skutki uboczne - np. taki aion, oni nawet nie dawali
    zarobić MC, rozliczali się z MC zawsze w walucie transakcji, a walutę
    sprzedawali klientowi po swoim kursie - najlepszym, no nie był średni,
    ale był chyba o rząd wielkości jeszcze lepszy niż kurs MC.
    Ale głupi skutek ubocny - można było mieć tylko rachunek w PLN, w euro nie można.
    Czemu - pytaj ich...

  • 7. Data: 2023-03-09 20:27:34
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    IKA sam tak podaje/przelicza i sumuje w ST...

    > No jest "suma sald".
    > Tak jak np. w santim też mi się pokazuje

    Pewnie większość banków umożliwia jakieś spojrzenie
    na całościową sumę, ale nie do wszystkich kont mam
    karty, więc czasami patrzenie na tę sumę nie powoduje
    uruchomienia procesu myślowego: co będzie jak zapłacę kartą więcej niż
    ileśtam...

> [...]
    > że nawet mógłbym troszkę więcej wydać, o ile ta "suma sald" jest liczona wg kursu
    > kupna waluty w IKA, a nie np. jakiegoś innego).

    No i zapłaciłem po kawałku.
    Tzn 3/4 kwoty Aliorem (tyle było mniej więcej złotówek)
    a reszte juz inną kartą, bo nie byłem pewny ile tam zostało
    i nie chciałem kolejki piętrzyć.

> [...]
    > Albo na rachunku kredytówki.
    >
    > Albo że nie możesz kredytówką, bo się skończył limit,
    > choć masz środki na oszczędnościowym albo nawet na ROR.

    No ale to trochę inne sytuacje.
    Znam saldo i limity ale też zdarzało mi się,
    że zaskoczyły mnie limity, bo coś tam przekroczyłem
    (raz jednorazowy, kiedyś dzienny).
    A w sumie ustawienie dużego też nic nie daje, bo bank
    potrafi tym sterować (ale to przy przelewach)

    > Oczywiście banki mogłyby to umożliwić, ale nie chcą
    > (inna sprawa, że w innych okolicznościach te ograniczenia bywają przydatne - coś za
    coś...).

    Podasz jakis przykład przydatności takiej funkcji?