  • 151. Data: 2022-09-25 13:48:14
    Temat: Re: Kursy w kantorach bankowych.
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-25, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Odrzucasz kwestię intencjonalności działania. A ja nie.
    > Może tak: jest zabity i jest zabójca. W zależności od intencji i
    > okoliczności kara może być wymierzona od dożywocia do... uniewinnienia.

    No ale znów, jak przy innym kwestia intencjonalności zabójstwa JEST
    uregulowana w prawie karnym, podobnie jak oszustwa. Intencjonalnośc to
    esecja prawa karnego.

    Kwestia optymalizacji podatkowej NIE JEST jeszcze przestępstwem,
    ani wykroczeniem. Wypłacanie sobie ze spółki pieniędzy w inny sposób niż
    przez dywidendę (aby uniknąć podwójnego opodatkowania) też jeszcze nie
    jest przestępstwem.

    > Przewiduję, że podejmujesz ryzyko.

    Przy ETF też.

    > Kwestia interpretacji. Handlowałeś rok walutą, potem zrealizowałeś w
    > minutę swój koncept z ETF i nie płacisz podatku. Nie brzmi to jak s-f?

    Ale gdzie "handlowałeś"? Przy cyklicznym handlu mamy do czynienia z
    działalnością gospodarczą i dywagacje nt. innego źródła dochodu stają
    się nieistotne.

    Kupiłeś dolary rok temu, teraz za te $ kupujesz ETFy (może pod wpływem
    informacji prasowych), po jakimś czasie się rozmyślasz i wracasz do dolarów,
    a potem decydujesz się na konwersję do PLN. Pojedyncze, incydentalne
    operacje jakich wiele i zaręczam Ci, że nikt przy tym nie myśli o
    "różnicach kursowych" przy takiej małej skali operacji.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 152. Data: 2022-09-25 13:50:23
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-24, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Pół miliona w PIT-8C z kontraktów , i 120.000 zl dochodu na dolarach po
    > roku inwestycji. Podsumuje się do stawki 19% i tyle.

    Tak jak pisałem - my sobie tu swobodnie dyskutujemy - to czy to co
    chcesz zrobić jest legalne i prawidłowe, to powinien zweryfikować
    doradca podatkowy, który rzetelnie odpyta Cię o stan faktyczny i lepiej
    od nas tutaj zna przepisy :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 153. Data: 2022-09-25 16:27:55
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Umiesz wskazać z jakiego przepisu wynika konieczność ustalania intencji
    > inwestora w ETF? Powodów dla których się chciało zrezygnować po jednym
    > dniu jest multum. Można chcieć zwyczajnie popróbować, można zmienić
    > zdanie, można zorientować się (pod wpływem informacji rynkowych),
    > że jednak to był zły pomysł. Można w końcu stwierdzić po jednym dniu,
    > że jednak nie ma się na to (inwestowanie) wyporności psychicznej.

    OK. Chyba nie da rady tego inaczej sprawdzić niż poprzez praktyczne
    zastosowanie.

    Jak rozumiem stawiasz tezę, że USD po sprzedaży ETF to już nie jest to
    samo co USD przed kupnem.
    A czy można byłoby to uprościć do: wpłacone na konto USD to inne USD niż
    wypłacone? Ew. "pomiędzy" wprowadzić wpłatomat/bankomat lub kupno/zwrot
    towaru.

  • 154. Data: 2022-09-25 16:29:32
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Nie. Ale doradca jest odpowiedzialny za szkodę na gruncie kodeksu
    > cywilnego, jeśli na skutek jego działań poniesiesz szkodę.

    Czyli pozostaje mi pewnie długi, kosztowny proces.
    Zastanawiam się czy nie lepszą opcją byłoby siedzenie cicho w nadziei,
    iż po 6 latach się przedawni obowiązek podatkowy. Ew. założenie, iż
    obciążą 75%, ale np. konkretny rok...

  • 155. Data: 2022-09-25 19:43:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Ew. założenie, iż
    > obciążą 75%, ale np. konkretny rok...

    Na to bym nie liczył.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 156. Data: 2022-09-25 20:10:01
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-25, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

    > OK. Chyba nie da rady tego inaczej sprawdzić niż poprzez praktyczne
    > zastosowanie.
    >
    > Jak rozumiem stawiasz tezę, że USD po sprzedaży ETF to już nie jest to
    > samo co USD przed kupnem.

    Nie. Stawiam tezę, że transakcja kupna/sprzedaży ETF powoduje, że mamy
    do czynienia z innym źródłem pochodzenia dolarów do rozliczenia - uzyskujemy
    je bowiem ze sprzedaży ETF.

    Oczywiście to tylko teza, ale wydaje mi się, że inwestorzy kupujący
    akcje/ETF zagraniczne nie rozliczają powszechnie dodatkowo różnic
    kursowych wynikających z nabycia/sprzedaży samych walut. Ich
    podstawą rozliczenia jest moment kupna/sprzedaży papierów
    (i przeliczanie tego do PLN zgodnie z ustawą).

    > A czy można byłoby to uprościć do: wpłacone na konto USD to inne USD niż
    > wypłacone? Ew. "pomiędzy" wprowadzić wpłatomat/bankomat lub kupno/zwrot
    > towaru.

    Przelewy, czy wpłatomat/bankomat wg mnie nie. To są operacje techniczne,
    neutralne w tym wypadku. Kupno/zwrot towaru, już jest wg mnie nieoczywiste,
    tu teoretycznie można się zastanawiać.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 157. Data: 2022-09-25 20:10:50
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-25, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Zastanawiam się czy nie lepszą opcją byłoby siedzenie cicho w nadziei,
    > iż po 6 latach się przedawni obowiązek podatkowy. Ew. założenie, iż

    Nie widzę podstaw dla 75%, jeśli owe akcje zostały zakupione z pieniędzy
    uzyskanych w legalny sposób i można wykazać źródło ich pochodzenia.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 158. Data: 2022-09-26 14:14:50
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > On 2022-09-25, Szymon <...@w...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Nie widzę podstaw dla 75%, jeśli owe akcje zostały zakupione z pieniędzy
    > uzyskanych w legalny sposób i można wykazać źródło ich pochodzenia.

    Ciekawe kiedy zaczną grzebać w kantorach bankowych w skarbówce. Do kont
    bankowych ju zerkają od lipca br. A skoro konta bankowe wykazują duże
    ruchy to mogę być na cenzurowanym.. albo siedzieć cicho, podając dochody
    z walut tylko na stawce Belki 19% (dla mnie dochody z walut w kantorze
    bankowym to te same dochody co z akcji, kontraktów- z punktu widzenia
    ryzyka inwestycyjnego oczywiście).

  • 159. Data: 2022-09-26 14:18:07
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-26, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > z walut tylko na stawce Belki 19% (dla mnie dochody z walut w kantorze
    > bankowym to te same dochody co z akcji, kontraktów- z punktu widzenia

    Ale tu jest inny problem, którego nie da się na poziomie automatu
    rozwiazać. W przeciwieństwie do transakcji brokerskich, tu nie masz
    powiązania dwóch transakcji (np. wymiany PLN -> USD, a potem innej,
    wymieniającej USD -> PLN). Bo może być np. tak, że te USD dostajesz,
    albo np. wymieniłeś je sobie wcześniej z EUR). A skoro tego nie ma,
    to nie da się określić automatycznie potencjalnego zysku.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 160. Data: 2022-09-26 17:04:03
    Od: Szymon <...@w...pl>

> [...]
    > albo np. wymieniłeś je sobie wcześniej z EUR). A skoro tego nie ma,
    > to nie da się określić automatycznie potencjalnego zysku.

    Dotknąłeś ciekawego zagadnienia. Wymieniam sobie PLN na USD, a potem
    wielokrotnie operuję EUR/USD, nie wychodząc do PLN. Mam zysk. Ale czy
    też należy go rozliczyć w PIT i ew. jak?