  • 31. Data: 2022-07-06 13:02:58
    Temat: Re: KH powinny być inaczej liczone
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 6 Jul 2022 12:40:42 +0200, J.F napisał(a):

    > jak sie nie przeszkadza, to kapitalizm
    > wpada w oscylacje - od hossy, do kryzysu, biedy i glodu ...

    Na szczęście Obajtek już to ogarnął i już niedługo wszystkim zajmie się
    Orlen, dzięki czemu czeka nas raj na ziemi; tej ziemi.
    Pierwsze symptomy już są.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 32. Data: 2022-07-06 13:27:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Jul 2022 13:02:58 +0200, Olin wrote:

    > Na szczęście Obajtek już to ogarnął i już niedługo wszystkim zajmie się
    > Orlen, dzięki czemu czeka nas raj na ziemi; tej ziemi.
    > Pierwsze symptomy już są.

    Oscylacje w polityce tez sa znane - patrz GB/UK.

    Wiec Obajtek przestanie byc kiedys szefem Orlenu.

    Patrzac dalej - Orlen przestanie zarabiac na ropie w ciagu
    kilkudziesieciu lat, wiec Obajtek powinien juz dzis myslec o
    przyszlosci firmy. Oczywiscie on nie musi, PiS byc moze tez nie musi,
    ale ktos powinien.

    J.

  • 33. Data: 2022-07-06 13:39:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Jul 2022 12:44:15 +0200, Liwiusz wrote:

    > Oscyluje, ale nie do biedy, tylko od min i maks, przy czym w każdym
    > cyklu min i maks są coraz wyżej. Biedę i głód to przynosi socjalistyczny
    > eksperyment.

    To poszukaj o latach 1929-1933. Moze byc w Polsce, USA, Niemczech ...

    A z nowszych
    https://www.theguardian.com/world/2008/jun/25/usa.su
    bprimecrisis

    Wyzszy poziom ... no owszem - jest samochod, jest zywnosc, nawet na
    psy stac. Ale ile w tym zaslugi socjalizmu, ze maja co jesc?

    > Od braku chleba w PRL, po dziesiątki milionów zmarłych z

    Jak tak siegam pamiecia, to chleba w PRL nie brakowalo.
    Nawet w czasach gdy na połkach byl tylko ocet ... gdzies tam sie
    musial chleb na nich pojawiac, bo nie brakowalo.

    > głodu w kraju z najlepszymi ziemiami na świecie. Taka sytuacja.

    A w tamtych czasach ... Roosvelt zabronil obywatelom posiadac złoto.
    Taki to kapitalizm, wolnosc osobista i gospodarcza :-)

    J.

  • 34. Data: 2022-07-06 13:57:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-06 o 13:39, J.F pisze:

    > To poszukaj o latach 1929-1933. Moze byc w Polsce, USA, Niemczech ...

    Niemcy były obłożone wojennymi sankcjami. A kryzys 1929 w Ameryce...
    dużo by mówić, ale i tak ludzie żyli bogaciej niż 100 lat wcześniej. I
    po pewnym czasie gospodarka odbiła.

    > Jak tak siegam pamiecia, to chleba w PRL nie brakowalo.

    Słabą masz pamięć.

    > Nawet w czasach gdy na połkach byl tylko ocet ... gdzies tam sie
    > musial chleb na nich pojawiac, bo nie brakowalo.

    Jasne, że jakiś chleb był. Pod warunkiem, że niesmaczny i jeśli wystałeś
    go w kolejce rano.
    Uwaga, były też prywatne piekarnie, gdzie chleb był, smaczniejszy i
    droższy. Na szczęście komuniśni nie zawsze wytępiali całą działalność
    prywatną, więc z głodu nie pomarliśmy.

    Jaruzelski wprowadził ceny urzędowe na kurczaki, przez co kurczaków w
    sklepach nie było. Co ciekawe, były jajka.

    > A w tamtych czasach ... Roosvelt zabronil obywatelom posiadac złoto.
    > Taki to kapitalizm, wolnosc osobista i gospodarcza :-)

    Właśnie podałeś przykład braku kapitalizmu.

    --
    Liwiusz

  • 35. Data: 2022-07-06 15:54:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

    > Komunizm się nie udał (nigdy nie było prawdziwego komunizmu),
    > socjalizm nie wyszedł (nigdy nie było prawdziwego socjalizmu), teraz
    > nie udaje nam się stworzyć prawdziwego kapitalizmu - smuteczek.

    Prawdziwy kapitalizm udało się stworzyć, ale to było dość dawno
    i minęło. To nie jest ustrój bez wad zresztą.

    Komunizm teoretyczny był absurdem, więc praktycznie nie mogło się dać go
    stworzyć. Socjalizm to jest pojęcie wieloznaczne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2022-07-06 15:55:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak tak siegam pamiecia, to chleba w PRL nie brakowalo.

    Może we Wrocławiu.

    > Nawet w czasach gdy na połkach byl tylko ocet ... gdzies tam sie
    > musial chleb na nich pojawiac, bo nie brakowalo.

    60 minut rano stania w kolejce "po koszyk".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 37. Data: 2022-07-06 15:58:43
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Uwaga, były też prywatne piekarnie, gdzie chleb był, smaczniejszy i
    > droższy.

    Od pewnego momentu tak rzeczywiście było. Kolejki też były spore.

    > Jaruzelski wprowadził ceny urzędowe na kurczaki, przez co kurczaków w
    > sklepach nie było. Co ciekawe, były jajka.

    Tego ostatniego nie potwierdzam. Jajka były, na targu. Nie pamiętam jaki
    to był procent przeciętnej pensji, ale był spory.
    W sklepie? Podobnie prawdopodobne co papier toaletowy w papierniczym
    (w wolnej sprzedaży, tzn. z limitem 10 rolek oczywiście) - możliwe, ale
    raczej oddechu bym nie wstrzymywał.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 38. Data: 2022-07-06 16:03:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 06 Jul 2022 15:55:27 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > Może we Wrocławiu.

    > 60 minut rano stania w kolejce "po koszyk".

    Po koszyk do samoobslugowego?
    Tzn, ze cos ci ludzie kupowali ... no chyba, ze krecili sie po sklepie
    czekajac na dostawe chleba.

    Tak czy inaczej - na chleb kartek nie bylo :-)

    J.

  • 39. Data: 2022-07-06 16:11:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Po koszyk do samoobslugowego?

    Owszem.

    > Tzn, ze cos ci ludzie kupowali ... no chyba, ze krecili sie po sklepie
    > czekajac na dostawe chleba.

    Nie, w środku było już szybko - jak już "wystali(śmy)" koszyk, to brało
    się chleb i np. mleko, i do kasy. Problemem była mała liczba koszyków
    i duża kolejka po nie. Oczywiście nie można było bez koszyka, czy
    z jakimś własnym itp. No i nie należało przyjść za późno - chleb było
    tylko rano, a później to tylko jakieś bardzo stare nie wiem z jakiego
    źródła.

    > Tak czy inaczej - na chleb kartek nie bylo :-)

    Zgadzam się, ale to nie oznaczało braków w zaopatrzeniu w chleb.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2022-07-06 17:50:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Od pewnego momentu tak rzeczywiście było. Kolejki też były spore.

    > Tego ostatniego nie potwierdzam. Jajka były, na targu.

    Przecież pisałem, że jaja były.
    A targ to prywatna inicjatywa, więc tam i jaja, i kurczaki były.
    Oczywiście nie w cenach urzędowych.

    --
    Liwiusz