  • 21. Data: 2022-07-04 12:18:46
    Temat: Re: KH powinny być inaczej liczone
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Jul 2022 07:23:16 +0200, Liwiusz wrote:

    > Im więcej pieniędzy bez pokrycia w obiegu, tym większa inflacja. Zrób
    > sobie test z grą Monopoly, dodając wbrew regułom nie 200, tylko 2000 za
    > przejście start...

    I cos z tego wyjdzie?
    Musialbys chyba licytacje na obiekty czesto urządzać, bo inaczej
    początkowa cena stała.

    Oplaty za postój w obiektach jak rozumiem tez stałe, to jak inflacje
    zobaczyc ...

    J.

  • 22. Data: 2022-07-04 12:24:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 Jul 2022 01:25:27 +0200, Poldek wrote:

    > Co ma rząd do inflacji?

    Jak emituje pusty pieniadz, to bardzo duzo.

    > Inflacja bierze się stąd, że sprzedawca podnosi cenę - normalne jest w
    > kapitalizmie u każdego sprzedawcy dążenie do uzyskania jak najwyższej
    > ceny sprzedaży - i pomimo podniesionej ceny towar, usługa zostają
    > sprzedane. Więc trzeba cenę podnieść - sprzedane. I tak aż do momentu, w
    > którym sprzedawca przekona się, że niesprzedane. Wtedy obniża cenę do
    > najwyższej ceny, przy której udaje mu się sprzedać.

    W jednej ze sciezek - tak.

    I tu bardzo duzo zalezy, ile potencjalny klient zarabia.
    Czy moze sam jest producentem dóbr, czy tylko robotnikiem na pensji
    minimalnej, czy urzednikiem panstwowym.
    A moze ma 5 dzieci, albo 14-tą emeryture dostal ... zreszta zaraz sie
    dowiesz w praktyce ja dziala inflacja :-(

    > Ostatnio sprzedawcy podnoszą ceny i ich towary, usługi mimo tego są
    > sprzedawane. Czyli kupujący mają pieniądze! Skąd mają pieniądze? Przede
    > wszystkim stąd, że w ciągu ostatnich 10 lat zarobki szybko rosły.

    A czemu rosly? Dwa - ze rzad podnosil pensje minimalne, raz - ze widac
    wiecej zysku generowali w swojej pracy ...
    i wszystko jest pieknie opisane w pierwszym rozdziale podrecznika,
    dopoki rząd nie zaczyna doplacac ...

    J.

  • 23. Data: 2022-07-04 17:21:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-04 o 12:18, J.F pisze:

> [...]
    > początkowa cena stała.
    >
    > Oplaty za postój w obiektach jak rozumiem tez stałe, to jak inflacje

    W realiach gry w monopoly za dużo pieniędzy na rynku przy stałych
    (regulowanych) cenach dałoby ten sam efekt, co złotówki i sztywne ceny w
    PRLu. Co z tego, że cena chleba była urzędowa, skoro chleba w sklepie
    nie było. I w PRLu, i w Monopoly, pieniądze nie miały by wartości,
    ponieważ za urzędowe ceny mało co można by było kupić.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2022-07-04 23:47:06
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-07-04 o 12:24, J.F pisze:

    > A czemu rosly? Dwa - ze rzad podnosil pensje minimalne, raz - ze widac
    > wiecej zysku generowali w swojej pracy ...
    > i wszystko jest pieknie opisane w pierwszym rozdziale podrecznika,
    > dopoki rząd nie zaczyna doplacac ...

    Czyli jednak ludzie mają pieniądze :-)
    Więc o co ten płacz?
    Jak ludzie mają pieniądze, to jest płacz, że ceny rosną, a jak ceny nie
    rosną, to jest płacz, że nie ma pieniędzy. Jak dzieci!
    Ludzie (i firmy) mają od dawna za dużo pieniędzy. Urealnienie cen jest
    jak najbardziej pożądane. Jak ceny dojdą do pułapu, przy którym spadnie
    sprzedaż, to przestaną rosnąć.
    Ja rozumiem, że Polacy mają apetyt, który rośnie w miarę jedzenia, ale
    co z tego, że mają? Przez ostatnie lata przyzwyczaili się, że cały czas
    mają więcej i więcej, więcej wszystkiego, kiełbasy i pieniędzy.
    Kapitalizm to nie jest perpetum mobile i po prosperity zawsze jest recesja.

  • 25. Data: 2022-07-05 16:17:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Poldek <p...@i...eu> writes:

    > Czyli jednak ludzie mają pieniądze :-)

    O, tak. Np. tłuste koty.

    Problem polega na tym, że według dużej części społeczeństwa pieniądze
    mają ci, którzy na nie zapracowali (albo inaczej zasłużyli). Przy czym
    oczywiście kryteria i grupy "zapracowanych/zasłużonych" są bardzo
    subiektywne.

    > Kapitalizm to nie jest perpetum mobile i po prosperity zawsze jest recesja.

    Tego kapitalizmu tak wiele wcale nie ma.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2022-07-05 19:16:10
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    > oczywiście kryteria i grupy "zapracowanych/zasłużonych" są bardzo
    > subiektywne.

    > Tego kapitalizmu tak wiele wcale nie ma.

    Komunizm się nie udał (nigdy nie było prawdziwego komunizmu), socjalizm
    nie wyszedł (nigdy nie było prawdziwego socjalizmu), teraz nie udaje nam
    się stworzyć prawdziwego kapitalizmu - smuteczek.

  • 27. Data: 2022-07-05 19:21:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-05 o 19:16, Poldek pisze:

    > Komunizm się nie udał (nigdy nie było prawdziwego komunizmu), socjalizm
    > nie wyszedł (nigdy nie było prawdziwego socjalizmu), teraz nie udaje nam
    > się stworzyć prawdziwego kapitalizmu - smuteczek.

    Kapitalizmu się nie tworzy, wystarczy nie przeszkadzać.

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2022-07-05 19:58:04
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-07-05 o 19:21, Liwiusz pisze:

    > Kapitalizmu się nie tworzy, wystarczy nie przeszkadzać.

    Kiedyś się dowiedziałem, że taką wywieszkę się zaczepia na klamce pokoju
    hotelowego od zewnętrznej strony, jak się obrabia prostytutkę - jakoś
    podobnie to leciało :-)

  • 29. Data: 2022-07-06 12:40:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Jul 2022 19:21:13 +0200, Liwiusz wrote:

    > Kapitalizmu się nie tworzy, wystarczy nie przeszkadzać.

    Powszechnie wiadomo, ze jak sie nie przeszkadza, to kapitalizm
    wpada w oscylacje - od hossy, do kryzysu, biedy i glodu ...

    No i teraz wszedzie przeszkadzaja.

    J.

  • 30. Data: 2022-07-06 12:44:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-06 o 12:40, J.F pisze:

    > Powszechnie wiadomo, ze jak sie nie przeszkadza, to kapitalizm
    > wpada w oscylacje - od hossy, do kryzysu, biedy i glodu ...

    Oscyluje, ale nie do biedy, tylko od min i maks, przy czym w każdym
    cyklu min i maks są coraz wyżej. Biedę i głód to przynosi socjalistyczny
    eksperyment. Od braku chleba w PRL, po dziesiątki milionów zmarłych z
    głodu w kraju z najlepszymi ziemiami na świecie. Taka sytuacja.

    --
    Liwiusz