  • 81. Data: 2022-04-25 15:45:26
    Temat: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-25 o 15:21, _Master_ pisze:

    > No geniusz. Zaiste geniusz. Nic nie zrozumiał.
    >
    > To nawet lewackie mendy wiedzą o co chodzi ;)

    Ale zauważyłeś, że nie ma żadnej sensownej informacji
    w tym co napisałeś w tamtym poście.
    Można się jedynie domyślać, że masz jakieś zdanie
    o wolności rynku, ale zaiste nie wiem jakie.
    I że nie wiesz po co jest aparat urzędniczy w UE.
    Runta kojarzę, ale nie czytuję jego wrzutek,
    więc też sensu w tym zdaniu nie widzę.
    I w ostatnim zdaniu znowu, że banksterka Cię skubie.
    Korzystam z tego rynku i nie czuję się
    jakoś specjalnie wykorzystany.
    Myślę, że u Ciebie to paranoja, ale to musiałbyś pisać na medyczną grupę.

  • 82. Data: 2022-04-25 16:29:30
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 25 Apr 2022 14:57:54 +0200, w <62669ad4$0$476$65785112@news.neostrada.pl>,
    _Master_ <M...@...pl> napisał(-a):

    > Jeśli nie potrafisz zrozumieć 3 zdań popartych argumentami i widzisz
    > tylko płacz i lament to powinieneś mieć zabrana prawa wyborcze.

    To chyba nie o swoich postach piszesz, bo w nich w sumie nie-wiadomo-co jest.
    Nie potrafisz napisać ani jednego zdania z sensem i na temat, jesteś osobą
    emocjonalnie niezrównoważoną. Spróbuj u psychiatry, może trafi się jakiś
    bankowiec z zamiłowania.

    > Robisz krzywdę nie tylko sobie ale też innym.

    :D

  • 83. Data: 2022-04-26 17:00:27
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 16.04.2022 12:17, _Master_ wrote:

    > Czy w innych krajach też panuje bankowe ELDORADO a banksterka żeruje na
    > zubożeniu społeczeństwa?

    Mam trochę pytanie apropos. Nie rozumiem pewnej rzeczy. Bank pożycza na
    rynku międzybankowym na x%, aby udzielić klientowi kredyt na x+dx%.

    Dlaczego z czasem, gdy zmienia się stawka WIBOR, wzrost/spadek jest
    przenoszony na klienta? Przecież te pieniądze już zostały pożyczone
    między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami, aby
    dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.

    Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
    formułowania umów?

    JaceK

  • 84. Data: 2022-04-26 17:17:04
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu poniedziałek-25-kwietnia-2022 o 15:45, cef pisze:
    > Myślę, że u Ciebie to paranoja, ale to musiałbyś pisać na medyczną grupę.

    To jest odczucie większości zwykłych Kowalskich.
    Nasiliło się kiedy się okazało że wzrost inflacji o 11% powoduje 50%
    wzrosty rat miesięcznych.

    Na początku zadałem pytanie: Jak to możliwe?

    Zacznij od odpowiedzi.

    Potem podyskutujemy o naszych przekonaniach i odczuciach?

  • 85. Data: 2022-04-26 17:24:25
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Potrafisz zajrzeć do mojego pierwszego postu?
    Są tam kluczowe pytania.
    Umiesz odpowiedzieć?

  • 86. Data: 2022-04-26 18:02:12
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el> writes:

> [...]
    > przenoszony na klienta? Przecież te pieniądze już zostały pożyczone
    > między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami,
    No własnie jest, patrz niżej.
    > aby dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.
    Klientowi nie, ale ...

    > Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
    > formułowania umów?

    Wszystko wynika z tego, że banki pożyczają sobie na krótki okres.
    (noc,doba, miesiąc(?) kwartał(?).
    dla uproszczenia przyjmijmy że mamy tylko jeden wibor miesięczny.
    (Przyjęliśmy też dużo innych uproszczeń, ...)

    Przychodzi Kowalski do banku, po kredyt 100KPLN na 30 lat
    Bank wtedy ściąga z rynku 100KPLN i daje Kowalskiemu.
    Mamy więc sytuację, że bank ma 100K u Kowalskiego, a jednocześnie jest
    winny 100K innym bankom. To jest dzień D.
    Nadchodzi D + 30. Bank musi oddac kasę którą pożyczył od innych banków
    na kredyt Kowalskiego. Ale ich nie ma (no bo tą kasę ma Kowalski).
    Musi więc pożyczyć na rynku, żeby spłacić swój dług sprzed miesiąca.
    Ale pożyczka w D+30 może być już na innym procencie niż w D.
    I dlatego to fluktuuje.

    KJ

  • 87. Data: 2022-04-26 18:04:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-26 o 17:17, _Master_ pisze:

> [...]
    > wzrosty rat miesięcznych.
    >
    > Na początku zadałem pytanie: Jak to możliwe?

    Ale o czym tu dyskutować jeśli nie znasz odpowiedzi?
    Mam Cię edukować z matematyki na poziomie szkoły podstawowej?
    Jeśli oprocentowanie raty ustalane jest w procentach (marża+wibor) i
    stanowi to
    przykładowo jakąś tam kwotę, to jak nagle jeden składnik ustalający tę
    kwotę wzrośnie o kilka % to kwota może wzrosnąć znacznie.
    Zakładając przykładowo, że marża się nie zmieni i wynosiła 2% a wibor
    praktycznie
    dwa lata temu był śladowy, to oprocentowanie wynosiło powiedzmy 2%
    A teraz się nagle zrobiło 7% to sobie przelicz jak się zmieni rata.

  • 88. Data: 2022-04-26 18:18:58
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-04-26 o 17:24, _Master_ pisze:
    > Potrafisz zajrzeć do mojego pierwszego postu?
    > Są tam kluczowe pytania.
    > Umiesz odpowiedzieć?

    Tam w zasadzie jest jedno pytanie: tak wibor się ustala nawet nie o
    konkretne koszty, tylko w sumie nie wiadomo o co :-) ale ma to
    odzwierciedlać koszt pożyczenia pieniądza na rynku międzybankowym. Jeśli
    nie byłoby wiboru, to byłby inny wskaźnik wg którego wyliczało by się
    oprocentowanie rat kredytu. Nie wiem jaki wskaźnik, ale myślę, że
    najbardziej Cię boli, ze banki same sobie to ustalają.
    Jak chcesz coś u mnie kupić, to też musisz zapłacić tyle, ile ja chcę za
    godzinę roboty,
    więc Twoje żale są bezsensowne.

    Można było brać ze stałym oprocentowaniem jak wibor był 0,2%
    ale nikt nie był zainteresowany, bo rata była wtedy oprocentowana na
    poziomie 4-5%.
    Ci co wzięli wtedy taki nie uważają, że banki ich łupią - są raczej
    zadowoleni.
    No risk no fun.
    Teraz pewnie też można wziąc ze stałym oprocentowaniem, ale
    banki nawet nie wiedzą jak to skalkulować, bo rynek taki jest, że
    nie wiadomo czy na 10% czy 15% da się zarobić w perspektywie tych 20 lat.
    Dlatego nie oferują.
    Obecnie też odrzucam zapytania, bo nie mam czasu, więc Twoje żale są
    bezsensowne.

    W innych krajach są inne wskaźniki - każdy z nich odzwierciedla jakos
    realny
    procent/koszt pozyskiwania pieniądza między bankami i też jest to wskaźnik
    bankowy przez nie ustalany, więc Twoje żale są bezsensowne.

  • 89. Data: 2022-04-26 18:23:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2022 17:00:27 +0200, JaceK wrote:

    > Mam trochę pytanie apropos. Nie rozumiem pewnej rzeczy. Bank pożycza na
    > rynku międzybankowym na x%,

    Nie pożycza.
    "Pożycza" od ludzi, ktorzy wpłacają pieniądze "na konto" w banku

> [...]
    > między bankami, nie ma potrzeby pożyczania ponownego między bankami, aby
    > dać temu klientowi pieniądze. Już dostał.

    Banki glupie nie sa. O ile w ogóle sobie pożyczą, to na krótki okres.
    Ile najdluzszy Wibor ma - 1 rok? A najkrotszy jedną noc.

    I co ma bank A zrobic, jakby pożyczyl od banku B pieniądze, dał
    Kowalskiemu kredyt na dom czy na samochod, a za rok musi oddać
    bankowi B pieniadze, a Kowalski ciągle ma kredyt?

    Bank przenosi to ryzyko na klienta - mowi "kredytu udzielamy
    na rynkowych procentach". Dzis 1%, za rok - nie wiadomo.

    > Czy to wynika z jakiegoś mechanizmu rynkowego? Czy wynika z dowolności
    > formułowania umów?

    jeden mechanizm rynkowy to depozyty w bankach.
    Drugi to istotnie dowolnosc umów.

    Masz teraz osobne przepisy - banki muszą oferowac kredyty o stałej
    stopie. No to patrzą w szklaną kulę, szacuja "wiecej niz 10% chyba nie
    bedzie" i Kowalski dostaje propozycje - 12%. \
    Na ryzyko banku :-)

    J.

  • 90. Data: 2022-04-26 18:25:43
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 26.04.2022 18:02, Kamil Jońca wrote:
> [...]
    > Musi więc pożyczyć na rynku, żeby spłacić swój dług sprzed miesiąca.
    > Ale pożyczka w D+30 może być już na innym procencie niż w D.

    OK, czyli gdyby hipotetycznie bank pożyczał na rynku międzybankowym na
    taki sam czas jak Kowalski w banku to w dniu D+30 Kowalski spłacałby
    ratę, część tej raty bank oddałby temu z rynku, od którego pożyczył dla
    Kowalskiego, a resztę zaksięgował jako swój zysk. A ponieważ bank z
    jakiegoś powodu nie może pożyczyć z rynku tak jak Kowalski na 20 lat, to
    bank ciągle musi pożyczać ma rynku po zmiennej stopie. Taka spirala
    pożyczek.

    Dobrze myślę?

    JaceK