Media społecznościowe a decyzje finansowe
2013-06-24 10:07
Przeczytaj także: Oszczędzanie pieniędzy priorytetem
Rola mediów społecznościowych przy podejmowaniu decyzji finansowych
- W Polsce najbardziej popularnym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta są strony firmowe i materiały marketingowe (35%), następnie rozmowy ze znajomymi i rodziną (32%), artykuły prasowe (27%) oraz media społecznościowe (21%)
- Polscy respondenci wyróżniają się stosunkowo wysokim zaufaniem do mediów społecznościowych. 14% przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta ma największe zaufanie do serwisów typu Facebook czy Twitter. Dla porównania, w Niemczech zaufanie do mediów społecznościowych wynosi w tym wypadku 7%, w Wielkiej Brytanii 6%, a we Francji 4%.
- Polacy chętnie korzystają z mediów społecznościowych podejmując decyzję o zakupie lub rezygnacji z zakupu produktów i usług. Social media są najbardziej pomocne w przypadku przekonania do zakupu artykułów AGD (74%), wyboru restauracji (71%) i miejsca na wakacje (68%). Informacje z mediów społecznościowych są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe i 48 proc. zamierzających wziąć kredyt hipoteczny.
- Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych. 61% respondentów z Polski dopuszcza taką możliwość przy składaniu reklamacji do instytucji finansowej, 59% otwierając konto bankowe, 56% podejmując decyzję o zmianie banku oraz 40% zmieniając warunki kredytu hipotecznego.
- Większość polskich respondentów oczekuje, że banki będą oferowały w mediach społecznościowych produkty i usługi (60%) oraz będą wchodziły w interakcje z osobami komentującymi ich działalność (57%). 42% ma nadzieję, że banki umożliwią dokonywanie płatności przez media społecznościowe.
fot. mat. prasowe
Stale kupuję coś impulsywnie
Postawy konsumentów wobec bankowości mobilnej
- Najpopularniejszym celem korzystania z bankowości mobilnej w Polsce jest płacenie rachunków (35%), co jest dwukrotnie wyższym wynikiem od średniej dla wszystkich badanych krajów (17%). Polacy stosunkowo rzadziej wskazywali natomiast na sprawdzenie stanu konta (31% wobec średniej 38%).
- Zarówno w Polsce, jak i na zachodzie najpopularniejszym miejscem korzystania z bankowości mobilnej jest dom - tak wskazywał średnio co trzeci respondent. Polscy respondenci najczęściej ze wszystkich badanych krajów deklarowali, że z bankowości mobilnej korzystaliby na zakupach (16% wobec średniej 9% ) oraz na wakacjach (15% wobec średniej 11%).
- Najczęściej wymienianą przyczyną niekorzystania z bankowości mobilnej przez osoby jej nieużywające, jest brak odpowiedniego telefonu (43% respondentów z Polski) . W dalszej kolejności Polacy wskazywali na obawy związane z bezpieczeństwem (27%) oraz brak takiej potrzeby (15%). W Polsce obawy o zabezpieczenia bankowości mobilnej są stosunkowo niskie np. w Niemczech takie wątpliwości deklaruje 50% respondentów, a w Wielkiej Brytanii 39%.
- Bankowość mobilna zmienia nawyki konsumentów. Blisko połowa użytkowników z Polski deklaruje, że dzięki niej rzadziej korzysta z tradycyjnej bankowości internetowej, a ponad cztery piąte (85%) częściej sprawdza swoje konto. Dwie trzecie (67%) uważa, że dzięki temu ma większą kontrolę nad pieniędzmi, a 45% deklaruje, że więcej oszczędza.
fot. mat. prasowe
Zaufanie do mediów społecznościowych jako źródeł informacji
Informacje o badaniu
Badanie „Finansowy Barometr ING” zostało zrealizowane w kwietniu i maju 2013 r. na grupie 11,724 respondentów w 12 krajach (Polska, Austria, Francja, Włochy, Belgia, Wielka Brytania, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Turcja, Rumunia). Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Grupy ING przez IPSOS. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polacy a edukacja finansowa
-
Oszczędności Polaków wystarczające
-
70 proc. Polaków spodziewa się dalszego wzrostu cen żywności
-
Polacy kochają śmieszne obrazki: do czego służą nam memy?
-
Fundusz awaryjny chroni budżet domowy
-
Własne mieszkanie częściej w Polsce niż w UE
-
Co 5. Polak bez oszczędności
-
Oszczędności, inwestycje, kredyty. Polacy o swoich pieniądzach
-
Jak oszczędzają Polacy w 2023 roku?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)