eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Budżet domowy w czasie pandemii. 5 praktycznych wskazówek

Budżet domowy w czasie pandemii. 5 praktycznych wskazówek

2020-05-26 09:13

Budżet domowy w czasie pandemii. 5 praktycznych wskazówek

Budżet domowy © fot. mat. prasowe

Zrealizowane w minionym roku badanie ZPF pokazało, że 49 proc. Polaków swoje zobowiązania finansowe starało się spłacać terminowo. Jednocześnie 4 na 10 respondentów przyznawało się do rzadszych (28 proc.) lub regularnych (6 proc.) opóźnień. W dobie pandemii odsetek osób borykających się z zadłużeniem może rosnąć. ZPF doradza, jak poradzić sobie w ewentualnych kłopotach.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak zarządzać budżetem domowym w kryzysie
  • W jakiej kolejności regulować zaległe rachunki, jeśli nie wystarcza na spłatę wszystkiego?
  • Do czego może się przydać firma windykacyjna?


Krok 1:

Zrewiduj budżet domowy


Pandemia wywarła przemożny wpływ na wiele dziedzin naszego życia, a w wielu przypadkach wymogła również zastanowienie się nad zmianą sposobów zarządzania budżetem domowym. Andrzej Roter, Prezes Zarządu ZPF, podpowiada, abyśmy w przypadku niższych niż zazwyczaj wpływów do budżetu domowego zastanowili się nad wydatkami, które jesteśmy w stanie ograniczyć. Dobrym pomysłem jest także zweryfikowanie, ilu "oszczędności" przysporzyła nam przymusowa rezygnacja z podróży, odwiedzin restauracji czy wizyt u fryzjera. Te środki mogą sfinansować inne, niezbędne w tej chwili wydatki, w tym posłużyć również spłacie zaległych zobowiązań.
- Jeżeli, z powodu pandemii, część wydarzeń kulturalnych, planów podróżniczych, edukacyjnych, w których mieliśmy brać udział jest odwołana, a organizatorzy zwracają nam wcześniej zainwestowane środki, również potraktujmy je jak wpływ do budżetu domowego i zastanówmy się jaką najpilniejszą potrzebę mogą sfinansować te pieniądze – dodaje.

Krok 2:

Wstrzymaj się z dużymi wydatkami, nawet jeśli planowałeś je od dawna


– Jeżeli planowaliśmy większe wydatki będąc w dobrej kondycji finansowej, warto wstrzymać się z ich realizacją, zwłaszcza gdy nie wiadomo jak ta kondycja finansowa będzie kształtować się w przyszłości. Jeżeli zamierzaliśmy sfinansować część zakupów kredytem, zastanówmy się dwa razy zanim go zaciągniemy. W tej chwili lepiej „trzymać” środki na spłatę aktualnych zobowiązań, aniżeli zaciągać kolejne. Może okazać się, że nasz budżet domowy będzie, w pewnym momencie, zbyt nadwerężony – przypomina Andrzej Roter.

Krok 3:

Zrób tabelę i zsumuj w niej wydatki. Dopisz terminy spłat


Warto podsumować wszystkie opłaty, które w danym miesiącu trzeba opłacić. W tabeli dobrze pogrupować, które z nich opiewają na mniejsze kwoty, a które na większe. Warto też zapisać terminy spłaty, a jeśli przekroczyliśmy je – zanotować również tę informację. Jeżeli zobowiązania nie były regulowane przez dłuższy czas możliwe, że wierzyciel rozpoczął naliczanie odsetek lub będzie chciał dopisać do danego zobowiązania tzw. kary umowne, a to będzie wiązało się z dodatkowymi wydatkami po stronie konsumenta.
– Jeżeli nie mamy wystarczających środków na koncie i musimy „wybierać” które zobowiązania zapłacić jako pierwsze, lepiej zacząć od tych najstarszych, z którymi spóźniamy się ponad trzy miesiące, ponieważ to one będą generowały dodatkowe koszty, chociażby z tytułu odsetek. Jeżeli udało nam się zaoszczędzić jakiekolwiek pieniądze, warto uregulować też zobowiązania, które opiewają na niższe kwoty nieobciążające w dużym stopniu budżetu domowego. Spłatę tych zobowiązań, które są wyższe i mamy przekonanie, że w tej chwili nie jesteśmy w stanie ich uregulować, trzeba dobrze zaplanować, przygotowując harmonogram spłat, odkładając środki systematycznie i w dłuższej perspektywie czasu. Przykładowo, jeżeli będziemy odkładać 5 zł dziennie, to pod koniec miesiąca uzbieramy 150 zł – mówi Andrzej Roter, Prezes ZPF.

fot. mat. prasowe

Budżet domowy

Zarządzanie budżetem domowy w czasie kryzysu wymaga rozwagi


Krok 4:

Nie unikaj kontaktu z firmą windykacyjną


Jeżeli konsument przez dłuższy spóźniał się ze spłatą, możliwe, że wierzyciel (np. spółdzielnia, firma telekomunikacyjna lub bank) przekazał sprawę do firmy windykacyjnej, by to ona kontaktowała się z konsumentem celem spłaty. Warto przypomnieć ciekawe badanie. Blisko połowa Polaków – jak wynika z badania ZPF - miała kiedyś kontakt z firmą windykacyjną (48 proc.). Zdecydowana większość z nich ocenia to doświadczenia jako neutralne lub dobre (72 proc.). Z tego samego badania wynika, że mimo to, wiele osób unika kontaktu z firmą windykacyjną, a gdy dzwoni windykator nie wie jak się zachować, co powiedzieć, w jaki sposób rozmawiać.
– Pamiętajmy, że celem profesjonalnych firm windykacyjnych jest realne wsparcie konsumenta w spłacie zadłużenia, a to oznacza, że najważniejszy jest dialog, rozmowa i znalezienie rozwiązania, które będzie korzystne zarówno dla osoby zadłużonej, jak i dla wierzyciela. W dobie pandemii ta rozmowa jest szczególnie ważna. Zachęcam zatem, by odbierać telefony od windykatora, powiedzieć otwarcie o trudnej sytuacji materialnej lub innych problemach życiowych, z którymi się borykamy. Firma, która zarządza wierzytelnościami dysponuje szeregiem narzędzi, które mogą wesprzeć konsumenta w spłacie zobowiązań i dopasować rozwiązania do jego możliwości finansowych, nawet jeśli te są akurat mniejsze – przekonuje Andrzej Roter.
Dodaje, że ponad 70 proc. konsumentów, którzy brali udział w badaniu opinii realizowanym w ramach kampanii „Windykacja? Jasna Sprawa”, przyznawało otwarcie, że nie wie, w jaki sposób firma windykacyjna może ich wesprzeć w spłacie zadłużenia, zatem ich uświadamianie w tej kwestii jest kluczowe.

Krok 5

Dowiedz się jak firma windykacyjna może ci pomóc


O jakich narzędziach mowa? Po pierwsze, można przesunąć termin spłaty zadłużenia. Jeżeli konsument nie dysponuje w tej chwili środkami i jest w trudnej sytuacji finansowej – wierzyciel może w porozumieniu z osobą zadłużoną zmienić termin spłaty na bardziej dogodny.

Po drugie, zadłużenie można rozłożyć na przystępne raty. Ich wysokość powinna być dopasowana do możliwości finansowych konsumenta. Nawet jeżeli strony ustaliły harmonogram spłat i wysokość rat, a sytuacja osoby zadłużonej uległa pogorszeniu, warto wznowić rozmowy i ustalić nowe warunki.

Po trzecie – w wyjątkowych przypadkach możliwe jest częściowe wstrzymanie naliczania odsetek.

Osoby, które regulują płatności na poczcie lub w banku, a w dobie pandemii nie chcą wychodzić z domu mogą spłacić zadłużenie online. Wiele firm zarządzających wierzytelnościami daje taką możliwość.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

1 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • paulmar / 2020-06-21 20:24:27

    bardzo dobre porady i warto się do tego stosować. ja na początku też się bałam kontaktu z firmą windykacyjną, bo było mi wstyd, a jednak okazali się pomocni i doradzili mi najlepsze rozwiązania. w moim przypadku Kruk. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: