Budżet domowy Polaka, czyli oszczędzanie przez okrągły rok
2019-10-18 00:25
Polacy oszczędzają bez przerwy © ESCALA - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zarządzanie budżetem domowym po 60-stce
Potrzeby nie mają końca
Budżet domowy statystycznego Polaka nadwyrężany jest niemal przez cały rok. Wiosna oznacza przede wszystkim wydatki związane z organizacją świąt wielkanocnych, ale to również okres, w którym zaczynamy już myśleć o wakacjach, majówce, uroczystościach komunijnych, a często również o zmianie samochodu. Dane zgromadzone przez Santander Consumer Bank pokazują również, że co czwarty Polak planuje po zimie remont mieszkania i właśnie to staje się dla niego najpoważniejszym wyzwaniem finansowym sezonu. Niemal 42 proc. z nas oszczędzanie na każdy z powyższych celów rozpoczyna ze sporym wyprzedzeniem.
Okresem, w którym również towarzyszy nam wzmożona konsumpcja oszczędności, to także lato – ponosimy wówczas koszty wakacji i kompletujemy wyprawki szkolne. Według danych z raportów Santander Consumer Banku "Polaków portfel własny – rodzina w szkole”, 14 proc. rodziców oszczędza na ten cel z wyprzedzeniem przez kilka miesięcy. Z wyprzedzeniem o takich wydatkach muszą myśleć w szczególności rodzice o niższych dochodach lub mający na utrzymaniu większa liczbę dzieci. Co piąty Polak (21,1 proc.) deklarował też, że z dużym wyprzedzeniem przygotowuje się do wydatków wigilijnych.
fot. mat. prasowe
Uroczystości rodzinne będące wyzwaniem dla portfeli
Polak odporny na zachcianki
Z deklaracji Polaków wynika, że jako społeczeństwo nie jesteśmy podatni na czar promocji.
– Badania przeprowadzone na potrzeby serii raportów ,,Polaków portfel własny” pokazują, że jesteśmy świadomymi konsumentami, odpornymi na chwilowe pokusy i niespodziewane okazje. Prawie połowa z nas deklaruje, że korzysta z promocji wyłącznie wtedy, gdy przeceniony został produkt, którym byliśmy zainteresowani już wczesniej. Z kolei 18,5 proc. ankietowanych celowo wybiera te artykuły, na które jest aktualnie zniżka, kierując się chęcią obniżenia codziennych wydatków – mówi Anna Kula, rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku.Najczęściej oszczędności dzięki promocjom nie przekraczają 100 zł w skali miesiąca (42,4 proc. wskazań). Osób deklarujacych oszczędnosci na kwoty powyżej 300 zł było w sumie 6,6 proc.
fot. mat. prasowe
Okazje zakupowe
Popularny w wielu krajach zachodnich Black Friday interesuje co drugiego mieszkańca naszego kraju – chęć skorzystania z promocji z okazji ,,święta zakupów” deklarowało 49 proc. Polaków badanych na zlecenie Santander Consumer Banku. Konsumenci, którzy wzięli udział w listopadowym dniu wyprzedaży wykazywali daleko idący pragmatyzm. Na liście zakupów planowanych podczas Black Friday królowały odzież i obuwie. Na związane z nimi promocje czekało prawie 72 proc. ankietowanych.
“Grosz do grosza, a będzie kokosza”
Z oczywistych względów w grupie oszczędzających z wyprzedzeniem na większe wydatki dominują osoby z najmniejszymi dochodami. Jednak, jak wynika z raportów Santander Consumer Banku, oszczędzanie jest również domeną osób z dużymi zarobkami. W roku 2018 na okazje związane ze ,,świętem zakupów” czekało aż 30,7 proc. Polaków zarabiających ponad 5 000 zł netto. Najbogatsi nie planowali też rozrzutności w związku z Bożym Narodzeniem. Aż 13,1 proc. osób z największymi zarobkami zadeklarowało, że nie zamierza przeznaczyć na ten cel więcej niż 300 zł. Podobne plany mieli najmniej zarabiający – aż 17, 6 proc. z nich deklarowało, że ich wydatki wigilijne nie przekroczą więcej niż 300 zł.
fot. mat. prasowe
Ile oszczędzamy dzięki promocjom i zniżkom?
Co ciekawe, prym w oszczędzaniu wiodą kobiety. Jak dowodzą raporty “Polaków portfel własny”, częściej korzystają one z promocji na produkty (22,9 proc. wskazań w porównaniu do 13,7 proc.) i z wyprzedaży specjalnych. W 2018 roku aż 32,5 proc. kobiet planowało zakupy w Black Friday, mężczyzn było niemal dwa razy mniej (16,5 proc.). Ponadto kobiety są bardziej zaangażowane w szukanie okazji, co jest widoczne w różnych sferach życia np. przy zakupie nowego samochodu czy wyprawki szkolnej dla dziecka. Inwestując w nowe auto, panie częściej od panów biorą pod uwagę długoterminowe koszty jego utrzymania (14,5 proc. wskazań w porównaniu do 12,2 proc. mężczyzn). Natomiast w przypadku wydatków na szkołę kobiety chętniej korzystają z pomocy rządowego programu ,,Dobry Start” (77 proc. w stosunku do 57 proc. mężczyzn).
Informacje o badaniach
Badania do serii raportów ,,Polaków portfel własny” zostały przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez IBRIS w ankietach telefonicznych. Dane do raportów z roku 2018 zebrano w dniach: 2-3 lipca (,,Rodzina w szkole”), 9-11 października (,,Kochamy okazje”) i 5-6 listopada (,,Świąteczne przygotowania”). Natomiast w 2019 roku na przełomie lutego i marca przeprowadzono ankietę do raportu ,,Wiosenne wyzwania”, a w kwietniu do zestawienia ,,W drodze”. W każdym badaniu wzięły udział osoby pełnoletnie z całej Polski. Próba, n=1000. W przypadku badania ,,Rodzina w szkole” brano pod uwagę rodziców dzieci w wieku szkolnym. Podobnie ankieta ,,W drodze” została przeprowadzona na grupie aktywnych kierowców.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Kiedy życie wróci do normy sprzed pandemii? Są wyniki badania EY
-
KRD: Polacy tną budżet domowy, czego się obawiają?
-
EY: rośnie niepokój o budżet domowy, ale wydatki nie spadają
-
Co pandemia zmieniła w finansach Polaków? Zaskakująco dobre wieści
-
Jak okiełznać budżet domowy w jesieni życia?
-
Budżet domowy dla żółtodziobów
-
Zarządzanie budżetem domowym po 40-stce
-
Zarządzanie budżetem domowym zmienia się po 30-stce
-
Zarządzanie budżetem domowym zmienia się z wiekiem
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)