eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Finanse gospodarstw domowych w II kw. 2015

Finanse gospodarstw domowych w II kw. 2015

2015-05-07 12:20

Finanse gospodarstw domowych w II kw. 2015

Czy wzrośnie skłonność do zadłużania? © ewakubiak - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Nowy Barometr Consumer Finance znajduje się obecnie na poziomie 54 punktów (wobec 49 punktów w I kwartale 2015 r.). Przekroczenie granicy 50 punktów oznacza, że najprawdopodobniej polskie gospodarstwa domowe cechować będzie większa skłonność do zadłużania. Analitycy nie spodziewają się jednak boomu na kredyty konsumenckie - oczekują raczej, że dynamika utrzymywać się będzie na poziomie zbliżonym do obecnego.

Przeczytaj także: NBP: finanse gospodarstw domowych w III kw. 2014

BAROMETR CONSUMER FINANCE NAJWYŻSZY OD CZTERECH LAT


W drugim kwartale bieżącego roku wartość Nowego Barometru Rynku Consumer Finance podskoczyła z 49 do 54 punktów. Mamy zatem do czynienia z najsilniejszym wzrostem tego wskaźnika od początku 2013 r., a obecnie odnotowywana wartość jest najwyższa od 2011 r. Warto przypomnieć, że skok wartości Barometru ponad 50 punktów powinien oznaczać, że w ciągu nachodzących 12 miesięcy gospodarstwa domowe chętniej będą się zadłużać na cele konsumpcyjne.

Obecnie obserwowana dynamika zadłużenia na cele konsumpcyjne wynosi 4,6% w ujęciu rocznym i, o ile oznacza to spadek względem sytuacji sprzed roku, jednocześnie jest to pozytywny sygnał w obliczu stagnacji rynku obserwowanej w latach 2010-2013. W obliczu szybkiego tempa wzrostu gospodarczego (już szósty kwartał z rzędu wzrost przekracza 3%) popyt na kredyty powinien dalej rosnąć, co wynika z dużego potencjału po stronie gospodarstw domowych, które mają coraz więcej środków na zwiększenie zakupów.

Podstawą konstrukcji Nowego Barometru Rynku Consumer Finance jest sytuacja w czterech obszarach oddziałujących na rynek kredytów i pożyczek konsumenckich. Obszary te uwzględniają wpływ czynników demograficznych na rynek, popyt na zakupy dóbr trwałych i skłonność do ich finansowania z kredytu, niepewność związaną z sytuacją finansową oraz wykluczenie z rynku kredytowego.

fot. mat. prasowe

Nowy Barometr Consumer Finance – II kwartał 2015

Wartość Nowego Barometru Rynku Consumer Finance jest wyższa niż w poprzednim kwartale.


NISKI ODSETEK WYKLUCZONYCH


Odsetek wykluczonych, szacowany na podstawie wyników odpowiedzi na pytanie o obsługę zobowiązań, a także pytań o bariery przy zaciąganiu kredytu, szacowany jest obecnie na 19,2% ogółu gospodarstw domowych. Jest to najniższa wartość od momentu rozpoczęcia kryzysu. Oznacza to, że przy zaciąganiu zobowiązań gospodarstwa domowe w zdecydowanie mniejszym stopniu odczuwają skutki ograniczeń ze strony instytucji finansowych, a także w mniejszym stopniu ich historia kredytowa limituje ich w zaciąganiu nowych zobowiązań. Na pozytywny obraz sytuacji przekłada się również bardzo dobra sytuacja w obszarze przewidywań gospodarstw domowych dotyczących ogólnej sytuacji gospodarczej, a także rynku pracy. Gospodarstwa domowe w Polsce w bieżącym kwartale zdecydowanie częściej wskazują, że gospodarka będzie się rozwijać szybciej, jednak przede wszystkim oczekują, że sytuacja na rynku pracy nie będzie się pogarszać. Pomimo niewielkiej poprawy, gospodarstwa domowe wciąż formułują bardzo niekorzystne przewidywania w obszarze prognozy popytu na dobra trwałe i ich finansowania.

Pomimo bardzo znaczącego wzrostu wartości Barometru nie wszystkie czynniki działają w tym kierunku. Oddziaływanie czynników demograficznych po raz kolejny w niewielkim stopniu wpłynęło na spadek wartości Barometru. Od 2007 roku jest to obszar, który systematycznie przekłada się na pogorszenie wskazań barometru i będzie oddziaływać również w ten sposób w przyszłości.

Analiza Barometru Rynku Consumer wskazuje, że w nadchodzących dwunastu miesiącach rynek kredytu konsumenckiego powinien rosnąć w niewielkim stopniu. Nie należy jednak oczekiwać gwałtownego odbicia, lecz raczej utrzymania podobnej dynamiki, jaka obserwowana jest obecnie.

AMBICJE ZAKUPOWE POLAKÓW ROSNĄ


W ostatnim kwartale odnotowano znaczący wzrost skłonności gospodarstw domowych do zakupów dóbr trwałych. Saldo odpowiedzi na pytanie o prognozę zakupu dóbr trwałych wzrosło z poziomu -18 pp. do -2 pp. i tym samym osiągnęło najwyższą wartość od siedmiu lat. Również korzystne tendencje widoczne są w obszarze prognozy zakupu samochodu. Saldo odpowiedzi na to pytanie jest najwyższe od stycznia 2011 r. Te korzystne tendencje nie znajdują potwierdzenia w prognozie wydatków na remont mieszkania, a także w prognozach dotyczących zakupu mieszkania.
– Rynek consumer finance w Polsce cechuje się cyklicznością podobną do pozostałych gałęzi gospodarki. Od kilku kwartałów obserwujemy większą skłonność klientów do zaciągania zobowiązań finansowych niezbędnych do realizacji ich projektów, mówiąc inaczej - do spełniania potrzeb zakupowych – mówi Artur Gaj z Sygma Banku.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: