eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Jakie metody płatności oferują europejskie sklepy internetowe?

Jakie metody płatności oferują europejskie sklepy internetowe?

2014-10-10 12:35

Przeczytaj także: 20 lat polskich kart Visa


Szeroko rozpowszechnioną formą płatności, która ze względu na narastającą w ostatnich latach ofertę banków i płatności internetowych coraz wyraźniej traci na aktualności, jest przekaz pocztowy. Włosi jednak wciąż chętnie uiszczają opłaty za towary na poczcie, skąd ich pieniądze trafiają do sklepu. Taka forma nie wymaga posiadania konta bankowego, by móc zapłacić za zamówione produkty. Możliwość taką oferuje co piąty zbadany sklep internetowy we Włoszech. Fenomen ten wiąże się z charakterystycznym dla Włochów brakiem zaufania do płatności internetowych, także za pomocą kart kredytowych. To zaś sprawia, że każdy z uwzględnionych w badaniach idealo włoskich sprzedawców oferuje płatność kartami przedpłaconymi (prepaid), które można zasilić środkami pieniężnymi niezbędnymi do późniejszego uiszczenia w sklepie odpowiedniej kwoty za zakupy.

Francja: Płatność czekiem popularna jak nigdzie indziej


Francja jest obok Włoch jedynym z uwzględnionych w badaniach idealo rynków, na którym wśród dostępnych metod płatności wciąż wymieniany jest przekaz pocztowy. Nie jest to jednak forma tak popularna jak na Półwyspie Apenińskim. Podczas gdy we Włoszech oferuje ją 22% sklepów, nad Sekwaną jest to już tylko 8%.

Inną wyróżniającą Francję na tle pozostałych krajów możliwością płatności jest zaś czek. Ta forma, która na innych uwzględnionych w badaniach rynkach zdaje się być już bardzo anachroniczna, dostępna jest w aż 68% francuskich sklepów. Dla porównania, we Włoszech oferuje ją już tylko 6% sprzedawców oraz zaledwie po jednym sklepie w Polsce, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, natomiast Niemcy kompletnie z niej już zrezygnowali.
Więcej niż trzy czwarte francuskich sklepów oferuje za to swoim klientom płatność na raty, przez co Francja jest w tej kwestii rynkiem wiodącym – w drugich po niej Niemczech taką możliwość podają dwie trzecie sklepów, zaś w następnej w kolejności Polsce niewiele ponad połowa. Metodami płatności, których próżno doszukiwać się we Francji są natomiast obciążenie konta, zakup na rachunek oraz przesyłka za pobraniem.

Hiszpania: Częsta przedpłata nad konto, za to bez zakupów na rachunek


Choć Hiszpania jest jedynym z uwzględnionych w badaniach krajów, w którym podobnie jak w Niemczech obciążenie rachunku bankowego wymieniane jest wśród dostępnych w sklepach internetowych metod płatności, formę tę można znaleźć tylko w przypadku jednego tamtejszego sprzedawcy. Bardzo rozpowszechnioną tam metodą płatności jest natomiast przedpłata na konto. Spotykana jest ona tak często jak we Włoszech (84%), lecz wciąż rzadziej niż w Polsce, gdzie oferowana jest we wszystkich zbadanych sklepach.
Podobnie jak we Francji, w żadnym ze zbadanych hiszpańskich sklepów internetowych nie jest akceptowany zakup na rachunek.

Wielka Brytania: Niewiele alternatyw dla karty kredytowej i PayPal


Najmniej metod płatności oferują swoim klientom brytyjskie sklepy internetowe. Ma to związek z faktem, że płatność kartą kredytową jest tam formą od dawna już rozpowszechnioną i popularną także w handlu internetowym. Należy ona więc do najczęściej wymienianych możliwości zapłaty, która dostępna jest we wszystkich sklepach internetowych – bez różnicy, czy będzie to karta kredytowa czy debetowa. Kolejną często spotykaną metodą jest płatność za pośrednictwem serwisów e-Payment.
Alternatywy do tych dwóch metod są jednak spotykane bardzo rzadko. 12% sprzedawców w Wielkiej Brytanii oferuje jednak sprzedaż na raty. Zapłata gotówką przy odbiorze i czek oferowane są jednak tylko w po jednym z pięćdziesięciu uwzględnionych w badaniach brytyjskich sklepów.

Narodowe przyzwyczajenia płatnicze w Europie


Oprócz strategii sprzedażowych i marketingowych oraz kanałów obsługi klienta, wybór odpowiednich, udostępnianych klientom metod płatności należy do najważniejszych wyzwań każdego sprzedawcy internetowego. Klienci, którzy nie znajdują wśród oferowanych form takich, które odpowiadają ich gustom i wymaganiom, rezygnują ze złożenia zamówienia aż w połowie przypadków.

Wraz z wzrastającą internacjonalizacją handlu internetowego liczne metody i operatorzy płatności stają się w całej Europie wiodącymi standardami. Dotyczy to już zapłaty kartą kredytową i korzystania z pośrednictwa serwisu PayPal. Jak dowiedziono w badaniach porównywarki cen idealo, w poszczególnych europejskich krajach wciąż jednak znaleźć można specyficzne dla danego rynku metody. Dla sprzedawców internetowych ważna jest zatem świadomość istnienia tego typu różnic i umiejętność zintegrowania ich ze swoim sklepem. Szczególnie wtedy, gdy planują oni rozszerzenie swojej działalności o inne rynki.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Julianna1972 / 2014-10-13 12:41:43

    A co z leasingiem? Często kupuję coś na allegro i rzadko widzę, że można kupic coś w leasing, a z doświadczenia uważam, że jest to bardzo korzystne dla mśp. Sama kilak razy brałam już zakupy w leasing plus i nigdy się jeszcze nie zawiodłam. Na pewno lepsze to niż kredyt, a zadziwiająco często ta metoda płatności jest pomijana. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: