eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Ubezpieczenie assistance: jak uniknąć odmowy ubezpieczyciela?

Ubezpieczenie assistance: jak uniknąć odmowy ubezpieczyciela?

2014-08-12 12:11

Ubezpieczenie assistance: jak uniknąć odmowy ubezpieczyciela?

Jak uniknąć odmowy ubezpieczyciela? © Brian Jackson - Fotolia.com

Ubezpieczenia typu assistance zyskują coraz większe uznanie wśród Polaków. Nic dziwnego. Tego rodzaju ochrona może okazać się nieocenioną pomocą w przypadku nieoczekiwanego zajścia, jak np. awaria samochodu czy nagłe zachorowanie. Warto jednak pamiętać, że parasol ochronny nie zawsze się nad nami otworzy - nie wszystkie bowiem zdarzenia i sytuacje objęte są odpowiedzialnością ubezpieczyciela.

Przeczytaj także: Podróż samochodem za granicę - czego się boimy?

W momencie zawarcia umowy ubezpieczenia, zarówno ubezpieczony, jak i ubezpieczyciel podpisują ten sam, jednobrzmiący dokument. Klient otrzymuje także, oprócz polisy i numeru telefonu Centrum Alarmowego, Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Dokument ten zawiera wszystkie definicje, dokładny zakres ubezpieczenia i opis sytuacji, w których ubezpieczyciel zobowiązuje się pomóc oraz takie, w których nie ponosi odpowiedzialności, czyli tzw. wyłączenia.

- Świadomość praw i przysługujących usług jest bardzo ważna, ale równie ważna jest wiedza na temat sytuacji, w których ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, jak np. zdarzenia będące bezpośrednim skutkiem nadużycia alkoholu lub sytuacje zaistniałe w kraju nie objętym daną polisą. Dlatego tak istotne jest zapoznanie się z wszystkimi warunkami ubezpieczenia – mówi Joanna Nadzikiewicz, Dyrektor Handlowy Europ Assistance Polska.

Wyniki Ogólnopolskiego Badania Assistance pokazują, że 46% Polaków czyta ogólne Warunki Ubezpieczenia, a co czwarty badany przynajmniej częściowo je przegląda. To niezły wynik, w porównaniu z wynikiem sondażu GfK Polonia, pokazującym że jedynie 16% Polaków dokładnie czyta umowy, które podpisuje. Podobnie niezadowalające pod tym kątem są doświadczenia ubezpieczycieli, którzy wielokrotnie odmawiając wypłaty odszkodowania lub nie uznając reklamacji klienta powołują się na zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, które powinny być również znane klientowi.

Na co szczególnie powinniśmy zatem zwrócić uwagę podczas wyboru polisy ubezpieczeniowej, by w razie konieczności skorzystania z niej, nie spotkać się z odmową ubezpieczyciela?

fot. Brian Jackson - Fotolia.com

Jak uniknąć odmowy ubezpieczyciela?

Sama lista świadczeń i zdarzeń, w jakich nam one przysługują to niestety nie cała wiedza o ubezpieczeniu. Świadczenia są limitowane tzw. sumami ubezpieczenia, czyli górną granicą finansowej odpowiedzialności ubezpieczyciela za dane świadczenie.


Zdarzenia i zakres świadczeń w różnych wariantach

Zakres świadczeń to inaczej lista przysługujących nam usług pomocy w razie jakiegoś zdarzenia. Może być to pomoc medyczna w razie nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania, odszkodowanie z tytułu zagubienia lub opóźnienia bagażu czy odwołania lotu. Warto jednak zwrócić uwagę na różne warianty, gdyż ta sama polisa może gwarantować nam pomoc jedynie w razie utraty bagażu w wyniku np. kradzieży, a nie jego opóźnienia z winy linii lotniczych. Żeby zapewnić sobie taką ochronę, należałoby wykupić polisę o szerszym zakresie.

Podobnie jest w sytuacji, gdy chcemy, by polisa chroniła nas w razie wypadku podczas uprawiania sportów, np. surfingu, nurkowania itp. W podstawowych wariantach, amatorskie uprawianie sportów nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Wybierając się na wczasy, należałoby zatem rozszerzyć zakres ochrony o te ryzyka.

Ubezpieczyciel ma również prawo odmówić pomocy, jeśli do nieszczęśliwego wypadku doszło w wyniku jakiegoś schorzenia lub stanu chorobowego ubezpieczonego. Żeby zapewnić sobie pomoc ubezpieczyciela w takich sytuacjach, należałoby rozszerzyć zakres polisy o choroby przewlekłe.

Limity i ograniczenia

Sama lista świadczeń i zdarzeń, w jakich nam one przysługują to niestety nie cała wiedza o ubezpieczeniu. Świadczenia są limitowane tzw. sumami ubezpieczenia, czyli górną granicą finansowej odpowiedzialności ubezpieczyciela za dane świadczenie. Jeżeli w polisie turystycznej widnieje informacja: „utrata bagażu do 2000 zł” oznacza to, że ubezpieczyciel w razie kradzieży bądź zagubienia bagażu zwróci koszty zakupu potrzebnych artykułów maksymalnie do 2000 zł bez względu na to, czy wartość utraconego bagażu była wyższa. Sumy ubezpieczenia mają również ogromne znaczenie. Wybierając polisę o niskich sumach ubezpieczenia nie mamy pewności, że w razie hospitalizacji, ubezpieczyciel pokryje wszystkie koszty leczenia i czy nie będziemy musieli pokrywać ich części z własnych środków.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Kotarson / 2014-09-17 01:44:40

    My akurat przed wyjazdem w wakacje ubezpieczyliśmy się przez SMS w jednym z TU, bo nasz operator kom. dawał taką możliwość. I małym kosztem było zdrowotne i assistance w jednym. EKUZ wszystkiego nie załatwi, a tak człowiek od razu dużo spokojniejszy wyjeżdża. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: