  • 1. Data: 2003-03-25 18:16:06
    Temat: weksel
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Jakie bezpieczeństwo daje mi weksel? Podobno to od czegoś zależy... Gość
    zamiast pieniedzy chce mi dać weksel. Bo narazie nie ma pieniedzy.
    Z góry dzieki
    Madab

  • 2. Data: 2003-03-25 18:29:54
    Temat: Re: weksel
    Od: l...@o...pl

    > Jakie bezpieczeństwo daje mi weksel? Podobno to od czegoś zależy... Gość
    > zamiast pieniedzy chce mi dać weksel. Bo narazie nie ma pieniedzy.
    > Z góry dzieki
    > Madab

    Jesli znasz tego osobnika i wiesz ze ma jakis majatek, to mozna zaryzykowac
    przyjecie weksla. Jesli jednak nie ma zadnego majatku i w dodatku Ci nie
    zaplaci- to moze okazac sie ze Ty poniesiesz koszty w sadzie ( nakaz zaplaty
    lub (i) koszty oprotestowania weksla) , a sam niczego nie wyegzekwujesz.
    L.

  • 3. Data: 2003-03-26 07:21:19
    Temat: Odp: weksel
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Majątku nie ma, ale bierze kredyt w banku, zakłada firmę budowlaną.i jako
    firma kupuje działke budowlaną by budować domki.

  • 4. Data: 2003-03-26 07:30:37
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    > Ty poniesiesz koszty w sadzie ( nakaz zaplaty
    > lub (i) koszty oprotestowania weksla) , a sam niczego nie wyegzekwujesz.

    A czy dłuznik nie zostanie obciążony tymi kosztami? Jak duże to koszta?
    I co to koszty oprotestowania weksla?
    Z góry dzieki i pozdrawiam
    Madab

  • 5. Data: 2003-03-26 08:15:59
    Od: m...@o...pl

> [...]
    > Z góry dzieki
    > Madab
    >
    > Wszystko zależy jaki to weksel tzn. własny czy trasowany.
    Poza tym musi być poprawnie wystawiony - ocena do prawnika. Najlepiej poręczony
    i z klauzulą "bez protestu" - oszczędzisz na kosztach protestu, a i szybciej
    można windykowac.

    Ale ja bym nie ryzykował.

  • 6. Data: 2003-03-26 10:43:00
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    > Ale ja bym nie ryzykował.

    Czyli to jest jakieś ryzyko?
    Niedawno mój znajomy miał weksel a dłużnik nie chciał go wykupić i nawet nie
    stawiał sie na wezwania policji na przesłuchania! Znajomy był bezradny.
    Gość narazie nie ma pieniedzy ani majątku , ale bierze kredyt w banku,
    zakłada firmę budowlaną.i jako firma kupuje działke budowlaną by budować
    domki. Czy jest sens żądać by weksel poręczyła firma wystawcy? W końcu firma
    bedzie jego własnością, czyli jakims majątkiem.
    Albo czy jest sens żądać by weksel poręczyła jego żona? Żona jest w końcu i
    tak we wspólnocie majątkowej, to chyba bez poręczenia ma zobowiązania. I
    chyba nawet po ustaniu wspólnoty, gdyż weksel zostanie wystawiony w trakcie
    trwania wspólnoty. Czy moje wyczucie prawa jest złe?
    Czy ktoś wie ile procent wartości weksla w podobnym przypadku płacą firmy
    windykacyjne odkupujące długi?
    I czy są jakieś lepsze zabezpieczenia od weksla?
    Madab

  • 7. Data: 2003-03-26 10:46:49
    Od: l...@o...pl

    > A czy dłuznik nie zostanie obciążony tymi kosztami? Jak duże to koszta?
    > I co to koszty oprotestowania weksla?
    > Z góry dzieki i pozdrawiam
    > Madab

    Niestety nie powiem Ci dokladnie ile wynosza te koszty bo juz sie tym od dawna
    nie zajmuje. Ale mniej wiecej wyglada to tak : jesli chcesz uniknac kosztow
    oprotestowania wystarczy by na wekslu po slowie 'zaplacicie' bylo napisane 'bez
    protestu'. Jesli bedziesz chcial dochodzic swych roszczen to bedziesz musial
    zlozyc wniosek w sadziei uiscic oplate sadowa, no a potem jak sad wyda nakaz
    zaplaty weksla - tez sobie za to policzy.
    W pierwszym rzedzie koszty ponosi ten , kto dochodzi roszczen-czyli Ty. Jesli
    egzekucja bedzie skuteczna tzn komornik bedzie mial z czego sciagnoc - to
    zwroca ci sie rowniez te koszty ktore wczesniej Ty poniosles.Ale jesli nie
    bedzie mial z czego sciagac to moze okazac sie ze nie otrzymasz ani tych
    kosztow ani swoich pieniedzy.
    L.

  • 8. Data: 2003-03-26 10:56:58
    Temat: Re: Odp: weksel
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Madab napisał:

    > Czyli to jest jakieś ryzyko?
    > Niedawno mój znajomy miał weksel a dłużnik nie chciał go wykupić i nawet nie
    > stawiał sie na wezwania policji na przesłuchania! Znajomy był bezradny.

    Chwila, chwila, jakie przesluchania i bezradnosc. Z wekslem idziesz do
    sadu i praktycznie od reki sad wydaje wyrok nakazujacy splate
    zobowiazan. Idziesz do komornika i ten windykuje z czego tylko sie da.
    Zdaje sie, ze do weksla moze/powinna byc zalaczona umowa wekslowa (czy
    jakos tak), w ktorej opisane jest w jakiej sytuacji mozesz domagac sie
    splaty weksla. Takie cos chyba wiele ulatwia.

    Oczywiscie w Polsce tak pieknie nie jest i wszystko trwa w
    nieskonczonosc, ale mimo wszystko jakos tak to dziala.

    Bartol

  • 9. Data: 2003-03-26 11:11:26
    Od: l...@o...pl

    > Czyli to jest jakieś ryzyko?

    Jasne ze tak, jesli Twoj znajomy nie ma majatku. W takim wypadku weksel to
    zwykly swistek papieru.

    > Niedawno mój znajomy miał weksel a dłużnik nie chciał go wykupić i nawet nie
    > stawiał sie na wezwania policji na przesłuchania! Znajomy był bezradny.

    A co do tego ma policja? Chyba ze w gre wchodza jakies przekrety.

> [...]
    > domki. Czy jest sens żądać by weksel poręczyła firma wystawcy? W końcu firma
    > bedzie jego własnością, czyli jakims majątkie

    W takim wypadku nie mozna mowic o poreczeniu firmy. O ile dobrze rozumiem to
    mowimy o osobie fizycznej prowadzacej dzialalnosc gospodarcza. Firma ktora
    nalezy do niej nie jest osobnym podmiotem. Poreczanie przez nia byloby "maslem
    maslanym:, chyba ze firma jest np. spolka z o.o.-czyli innym podmiotem
    prawnym.Wtedy os. fiz. odpowiada swoim majatkiem , a spolka swoim.

> [...]
    > chyba nawet po ustaniu wspólnoty, gdyż weksel zostanie wystawiony w trakcie
    > trwania wspólnoty. Czy moje wyczucie prawa jest złe?

    Czasami poreczenie zony sie przydaje. Bo w przypadku gdy zona nic nie wie ze
    maz wystawil weksel nie wystarczy sam fakt ze jest ona z nim w zwiazku
    malzenskim. Jesli sad uzna ze maz wystawiajac weksel bez wiedzy zony
    przekroczyl przez to zakres zwyklego zarzadu - to moze byc roznie. W tym
    jednak zakresie nie jestem do konca pewna. Z cala penoscia zona musi wiedziec o
    poreczeniu weksla, mysle ze przez analogie dotyczy to tez wystawcy.

    Czy ktoś wie ile procent wartości weksla w podobnym przypadku płacą firmy
    > windykacyjne odkupujące długi?
    Ja nie wiem
    > I czy są jakieś lepsze zabezpieczenia od weksla?

    Owszem hipoteka , zastaw albo przewłaszczenie.

  • 10. Data: 2003-03-26 11:36:07
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

    Z tymi wekslami to dziwna sprawa. W Rzeczpospolitej czytałem: "Tak więc
    nieważny jest np. weksel na okaziciela lub choćby nie wskazujący remitenta
    (wekslobiorcy, a więc tego, na rzecz którego lub na którego zlecenie - jak
    to określa ustawa - ma być dokonana zapłata)."
    Zaś w "Zobowiązania - część szczegółowa": "Dla wierzyciela weksel in blanco
    /niezupełny/, o charakterze gwarancyjnym, stanowi dogodniejszą postać
    zabezpieczenia niż poręczenie."
    Czy to nie sprzeczność?

    Czy warto by trasatem była żona wystawcy? Bo w końcu i tak jest we
    wspólnocie majątkowej. Ewentualnie mogłaby poręczyć, choć czy jest sens?
    Czy jest sens by trasatem była firma wystawcy? W końcu firma i tak
    bedzie jego własnością, czyli jakims majątkiem.

    > Najlepiej z klauzulą "bez protestu" - oszczędzisz na kosztach protestu, a
    i szybciej
    > można windykowac.

    O! W w/w źródłach nic o takiej klauzuli nie wspomnieli...
    Madab