    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: spready
    Date: Mon, 27 Oct 2008 00:41:56 +0100
    <gdsn70$nna$1@news.onet.pl> <gdsnq8$qa3$1@mx1.internetia.pl>
    <gdspqo$fh2$1@alfa.kjonca> <gdsrn0$55d$1@mx1.internetia.pl>
    <gdt066$hl0$1@alfa.kjonca> <gdt1a0$m68$2@mx1.internetia.pl>
    <s...@p...org> <gdt8gb$9op$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@p...org> <gdtcp1$l8v$1@mx1.internetia.pl>
    <s...@p...org> <gdteb9$uor$1@mx1.internetia.pl>
    <gdthvb$128$1@news.wp.pl> <gdud6p$ui$1@mx1.internetia.pl>
    <gduf5n$d53$1@news.wp.pl> <gdughh$pbe$1@news.onet.pl>
    <gduguv$e0d$1@news.wp.pl> <gduqv5$q3v$1@news.onet.pl>
    <gdurrs$j5o$1@news.wp.pl> <gdvrnu$bjk$1@news.onet.pl>
    <s...@p...org>

    Wojciech Bancer wrote:

    > On 2008-10-25, mvoicem <m...@g...com> wrote:
    >
    > [...]

    Hmm, miałem na myśli "przy kursie średnim NBP 2.4" :D

    > Tym, że zaczną u niego kupować (po owe 4.5), bo będzie miał najniższą
    > cenę na rynku, ale nie będą u niego sprzedawać. A więc będzie miał
    > zapotrzebowanie na walutę, którą będzie od innych uczestników musiał
    > odkupić ze stratą (bo inne banki nie sprzedają walut po kursie średnim,
    > tylko nieco powyżej).

    > Jak się zawiera głupie umowy, to potem tak jest. Ale to nie jest wina
    > spreadu.

    Z tym się zgadzam, z tym jednak że wysokość spreadu nie robi dla klienta
    żadnej różnicy (którą to tezę uparcie promuje MK) - zgodzić się nijak nie
    mogę.

    > Może też zmieniać oprocentowanie decyzją zarządu (np. Multibank). Dużo
    > bank może. Może to na co się zgodzą obie strony w umowie, z wyłączeniem
    > klauzul niedozwolonych i niezgodnych z polskim prawem. NO I CO Z TEGO?
    > Sugerujesz, że przy podpisywaniu umowy kredytowej nie należy mysleć?
    > Należy. Nie tylko o tym co może pójść fajnie, ale też o tym co może
    > pójść źle. I ocenić trzeźwo szanse na to [1].

    Nic takiego nie sugeruję. Ten (pod)wątek zaczął się od tego że MK twierdzi
    że wysokość spreadu powinna wisieć klientowi zdechłym kalafiorem, ja się
    upieram że nie.

    > [1] Bo IMHO szanse, że bank wyskoczy z jakimś absurdalnym kursem różniącym
    > się od rynkowego o dziesiątki procent (Twój przykład), jest mniej więcej
    > tak samo prawdopodobny, jak trafienie liczby 1 w zbiorze liczb
    > rzeczywistych.

    To był tylko taki wyrazisty przykład :). W rzeczywistości to może być o
    powiedzmy 0.2-0.3 PLN więcej od ceny rynkowej. A takie kursy znamy
    (citibank).

    p. m.