  • 1. Data: 2008-08-26 15:17:12
    Temat: potwierdzenie wykonania przelewu
    Od: "Wojtek" <wbijok[no]@[spam]wp.pl>

    Witajcie
    W mbanku i pewnie innych elektronicznych bankach mozna wydrukowac po
    wykonaniu przelewu potwierdzenie. Na dole strony jest informacja:
    "Wygenerowane elektronicznie potwierdzenie wykonania przelewu. Dokument
    sporządzony na podstawie art.7 Ustawy Prawo Bankowe (Dz.U.Nr 140 z 1997
    roku, poz 939 z późniejszymi zmianami). Nie wymaga podpisu i stempla."

    Sprawdziłem ten art.7 i tak stoi co nastepujace:
    "Dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane
    naelektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w sposób
    należyty utworzone, utrwalone, przekazane, przechowywane i zabezpieczone.
    Usługi związane z zabezpieczeniemtych dokumentów mogą być wykonywane przez
    banki, spółki tworzone przez banki z innymipodmiotami, a także
    przedsiębiorstwa pomocniczych usług bankowychDokumenty związane z
[...]
    pomocniczych usług bankowychDokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą
[...]
    [...]"
    A jak sie prawnie ma sprawa przyjmowania takich drukowanych potwierdzen
    przez rozne instytucje np. urzad skarbowy? Czy jest jaki akt prawny ktory
    zmusza do respektowania takiego potwierdzenia?

    Wojtek

  • 2. Data: 2008-08-27 08:10:51
    Temat: Re: potwierdzenie wykonania przelewu
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 26 Sie, 17:17, "Wojtek" <wbijok[no]@[spam]wp.pl> wrote:
> [...]
    > przez rozne instytucje np. urzad skarbowy? Czy jest jaki akt prawny ktory
    > zmusza do respektowania takiego potwierdzenia?

    Tak, zmusza. Przetestowane w przypadku urzedow (oplata za paszport),
    uczelni i ZUSu. Wszedzie bez problemu

  • 3. Data: 2008-08-27 08:46:49
    Od: "uC" <b...@u...uc>

    "Wojtek" <wbijok[no]@[spam]wp.pl> wrote in message
> [...]
    > potwierdzen przez rozne instytucje np. urzad skarbowy? Czy jest jaki akt
    > prawny ktory zmusza do respektowania takiego potwierdzenia?

    ja chcialem w banku zeby mi takie potwierdzenie wystawili, wiec wystawili
    jako wydruk z ich systemu, poprosilem o pieczatke i podpis, powiedzieli ze
    takich rzeczy nie robia i ze to co mi daja jest wystarczajace...
    pzdr.,
    uC

  • 4. Data: 2008-08-27 09:01:20
    Od: "Wojtek" <wbijok[no]@[spam]wp.pl>

    >Tak, zmusza. Przetestowane w przypadku urzedow (oplata za paszport),
    >uczelni i ZUSu. Wszedzie bez problemu

    tez tak robilem i nigdzie nie mialem problemu z drukowanymi potwierdzeniami.
    Ale pytam sie o podstawe prawna.

    Wojtek

  • 5. Data: 2008-08-27 09:03:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojtek pisze:

    > tez tak robilem i nigdzie nie mialem problemu z drukowanymi potwierdzeniami.
    > Ale pytam sie o podstawe prawna.

    Podstawy prawnej nie ma. Również nie ma podstawy prawnej, aby
    honorować potwierdzenia z pieczątką i podpisem. Najskuteczniejszym
    bowiem potwierdzeniem przelewu jest bowiem sprawdzenie swojego konta
    przez wierzyciela. Jeśli przelewu na koncie nie będzie, żadne podpisy i
    stemple nic nie pomogą.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-08-28 09:09:35
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 27 Sie, 11:01, "Wojtek" <wbijok[no]@[spam]wp.pl> wrote:

    > tez tak robilem i nigdzie nie mialem problemu z drukowanymi potwierdzeniami.
    > Ale pytam sie o podstawe prawna.

    Podstawe prawna sam sobie podales - prawo bankowe.

  • 7. Data: 2008-08-28 09:11:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    badzio pisze:

    > Podstawe prawna sam sobie podales - prawo bankowe.

    Ta podstawa prawna jest trochę nadinterpretowana - stempla nie
    wymagają dokumenty znajdujące się w systemie banku. Wydrukowane
    potwierdzenie przelewu ma wartość papieru, na którym go wydrukowano, a
    podanie na nim "podstawy prawnej" ma na celu tylko zamknięcie ust
    gawiedzi. Nikt nie może zmusić nikogo do honorowania takiego potwierdzenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-08-28 09:29:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

> [...]
    > bowiem potwierdzeniem przelewu jest bowiem sprawdzenie swojego konta
    > przez wierzyciela. Jeśli przelewu na koncie nie będzie, żadne podpisy

    Z trzeciej strony np. urzędy skarbowe wymagają od podmiotu A
    przedstawienia dowodu, że przelał pieniądze przelewem na konto
    podmiotu B.

    Szczęśliwie wydruki z internetu akceptują, chociaż taki papier nie ma
    tak naprawdę ani większej ani mniejszej wagi niż oświadczenie
    podatnika. Ale u nas jest kult papierka.

    MJ

  • 9. Data: 2008-08-28 10:18:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 28 Aug 2008 11:29:48 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Szczęśliwie wydruki z internetu akceptują, chociaż taki papier nie ma
    > tak naprawdę ani większej ani mniejszej wagi niż oświadczenie podatnika.
    > Ale u nas jest kult papierka.

    Nie do końca. Sprawa dotyczy paragrafu przy odpowiedzialności karnej.
    Prawo bankowe pozwalające na niepodpisywanie powoduje, że taki niepodpisay
    papier jest dokumentem i za jego fałszerstwo lub przedstawienie dokumentu
    o którym wiadomo, że jest fałszywy można odpowiadać karnie. Zawsze -
    niezależnie od tego w jakim celu użyje się takiego dokumentu.

    Jeśli mnie pamięć nie zawodzi to w wypadku oświadczeń odpowiada się za
    złożenie fałszywego oświadczenia tylko w wypadkach gdy szczegółowe
    przepisy taką odpowiedzialność karną przewidują.