  • 1. Data: 2003-08-09 12:54:25
    Temat: obligacje czy fundusz obligacji
    Od: "Adik" <a...@i...pl>

    ..co sie bardziej opłaca?
    czy moze jakis inny fundusz? jaki polecacie?
    (chodzi mi o rodzaj, nie o nazwe firmy)
    wiadomo ze fundusz daje wieksze mozliwosci,
    mozna sprzedac i dokupic w kazej chwili,
    ale co jest bardziej zyskowne w dłuższym okresie?

    --
    Adik "Dobry Bóg ustanowił granice ludzkiej mądrości,
    nie zakreślił natomiast granic jej głupocie

  • 2. Data: 2003-08-09 20:46:14
    Temat: Re: obligacje czy fundusz obligacji
    Od: "pastor" <laplap@[NOSPAM]wp.pl>

    Użytkownik "Adik" napisał w wiadomości
> [...]
    > wiadomo ze fundusz daje wieksze mozliwosci,
    > mozna sprzedac i dokupic w kazej chwili,
    > ale co jest bardziej zyskowne w dłuższym okresie?

    W przypadku obligacji również masz możliwość kupienia/sprzedania w każdej
    chwili, po za tym masz większą kontrolę nad podejmowanym ryzykiem stopy
    procentowej (trzymasz w portfelu więcej/mniej długoterminowych obligacji o
    stałej stopie procentowej => w zależności od przewidywań), w przypadku
    funduszy o zyskach i ryzyku decydują zarządzający funduszami, którzy mogą
    nim dowolnie manipulować zmieniając skład portfela => w rezultacie nie wiesz
    jakie ryzyko podejmujesz i jakich dochodów możesz się spodziewać (zależność
    jest następująca im więcej obligacji o stałym oprocentowaniu i dłuższym
    terminie do wykupu tym większe zyski w okresie spadku stóp procentowych i
    większe straty w okresie ich wzrostu). W sumie chyba najuczciwiej jest w
    GTFI => sami piszą o tym jak duże ryzyko podejmują określając duration
    portfela (duration to miara ryzyka stopy procentowej im wyższe tym większe
    ryzyko).

    Podstawowy minus nabycia obligacji polega na tym, że wraz z kolejną wypłatą
    odsetek będziesz płacił podatek Belki. (przy funduszach podatek płacisz
    dopierow w momencie umorzenia danej jednostki, najlepiej każdą kolejną
    wpłatę do funduszu kierować na nowy rejestr, umarzał będziesz te jednostki,
    od których zapłacisz najniższy podatek). Kolejną wadą obligacji jest to iż
    przy transakcjach poprzez giełdę zawsze zapłacisz prowizję, no i raz na
    rok/pół roku opłatę za prowadzenie rachunku papierów wartościowych.

    Po za tym w przyszłym roku obligacje utracą swoją podstawową przewagę nad
    funduszami obligacji => zyski z tytułu zmiany ceny obligacji (czyli
    wynikające ze spadku stóp procentowych) zostaną opodatkowane => obecnie są
    zwolnione z podatku, tak jak zyski z gry na giełdzie.

    W przypadku funduszy obligacji można stworzyć dość dobrze zdywersyfikowany
    portfel nabywając jednostki poprzez supermarket mbanku (bez prowizji). Jest
    też strona przez którą można otworzyć rejestry w innych (niedostępnych w
    supermarkecie) funduszach www.efund.pl (jeżeli chodzi o prowizje to musisz
    sam doczytać).

    Ogólnie lokowanie środków w obligacjach jest tak samo "trudne" jak lokowanie
    w funduszach obligacji => duża różnorodność obligacji, a z drugiej strony
    duża różnorodność funduszy, nigdy nie wiadomo zakup których będzie
    optymalny.

    pozdrawiam i życzę udanych inwestycji
    pastor

  • 3. Data: 2003-08-10 12:36:02
    Od: "Adik" <a...@i...pl>

    pastor wrote:
    > W przypadku obligacji również masz możliwość kupienia/sprzedania w
    > każdej chwili,

    ale wtedy sprzedaje je komuś? osobie fizycznej?
    którą sam musze znaleźc? czy odsprzedaje tam gdzie nabyłem?

    jesli sprzedaje tam gdzie nabyłem, naliczą mi odsetki
    uzbierane do tego momentu?

    > pozdrawiam i życzę udanych inwestycji

    dziekuje,
    mialem juz fundusz obligacji GTFI,
    lecz sprzedalem go kilka tygodni temu
    i zastanawiam sie czy teraz zakupic
    same obligacje, z tad to moje pytanie.
    jeszcze raz dziekuje za pomoc.

  • 4. Data: 2003-08-10 17:37:00
    Od: "pastor" <laplap@[NOSPAM]wp.pl>

    Użytkownik "Adik" napisał w wiadomości > pastor wrote:

    > ale wtedy sprzedaje je komuś? osobie fizycznej?
    > którą sam musze znaleźc? czy odsprzedaje tam gdzie nabyłem?
    >
    > jesli sprzedaje tam gdzie nabyłem, naliczą mi odsetki
    > uzbierane do tego momentu?

    Jeżeli obligacje są zdeponowane na rachunku inwestycyjnym w Biurze
    Maklerskim (dotyczy to trzylatek, pięciolatek przeznaczonych dla osób
    fizycznych oraz pozostałych obligacji notowanych na GPW(tzw. obligacje
    hurtowe o nominale 1000zł) to sprzedajesz je na giełdzie => przychodzisz do
    Biura Maklerskiego makler sprawdza bieżące notowania danej serii obligacji i
    składasz zlecenie sprzedaży (poza ceną obligacji (nominał razy kurs)
    otrzymujesz odsetki naliczone do danego dnia). Po kilku dniach kasa znajduje
    się na rachunku inwestycyjnym (pomniejszona o prowizję).

    Reasumując po nabyciu obligacji trzyletnich, bądź pięcioletnich najlepiej
    zdeponować je na rachunku w Biurze Maklerskim, ułatwia to przyszłą sprzedaż
    tych obligacji. Przy sprzedaży na giełdzie nie znasz drugiej strony
    transakcji, może nią być zarówno inna soboa fizyczna, jak i jakiś fundusz
    inwestycyjny/emerytalny, bank, firma ubezpieczeniowa itd (zresztą to kto
    jest drugą stroną transakcji jest mało istotne).

    W przypadku obligacji oszczędnościowych (dwulatki oraz czterolatki), które
    nie są notowane na giełdzie, można je sprzedać przed terminem. Wtedy
    kupującym jest skarb państwa. W takim przypadku wnosi się opłatę za
    przedterminowy wykup 0,50 zł od sztuki. Zlecenie odkupienia składasz tam
    gdzie nabyłeś te obligacje. W wyniku przedterminowego wykupu otrzymasz
    nominał + odsetki - prowizję (0,50 zł od sztuki).
    Proponuję zapoznać się również z informacjami na stronie
    www.obligacjeskarbowe.pl .

    Obligacje możesz nabywać zarówno na rynku pierwotnym (najprościej poprzez
    w/w stronę), jak i na giełdzie (w takim przypadku poza ceną wynikającą z
    bieżącego kursu obligacji płacisz także dotychczas naliczone odsetki oraz
    prowizję maklerską).

    > dziekuje,
> [...]

    Hmm, sam zastanawiam się nad zakupem obligacji (ostatnio spadły ich ceny na
    giełdzie), jednak obecnie mam zbyt dużo pracy i w rezultacie za mało czasu
    aby policzyć którą serię najbardziej opłacałoby się nabyć (zakładając, że w
    najbliższym czasie ponownie doszłoby do spadku długoterminowych stóp
    procentowych => ostatnie spadki cen obligacji wynikają ze wzrosty tych
    stóp).

    pozdrawiam
    pastor

  • 5. Data: 2003-08-10 19:20:23
    Od: "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl>

    Adik <a...@i...pl> napisał(a):

    > ...co sie bardziej opłaca?
    > czy moze jakis inny fundusz? jaki polecacie?
    To ja jeszcze zapytam specjalistów.W jaki fundusz z tych dostępnych w
    supermarkecie SFI zainwestować aby uzyskać płynność porównywalną do emax-a(bez
    spadków,zysk nie najważniejszy)?Chodzi mi o coś na kształt skarbonki z
    oprocentowaniem lepszym od emax-a?Może Seb2?
    Pozdrawiam
    Marcin
    http://www.mbank.wizytowka.pl

  • 6. Data: 2003-08-10 20:53:11
    Od: "pastor" <laplap@[NOSPAM]wp.pl>

    Użytkownik "Marcin Dominiak" napisał w wiadomości

> [...]
    > spadków,zysk nie najważniejszy)?Chodzi mi o coś na kształt skarbonki z
    > oprocentowaniem lepszym od emax-a?Może Seb2?

    Najniższe ryzyko, a więc praktycznie pewność iż nie dojdzie do spadków
    wartości jednostek, związane jest z funduszami rynku pieniężnego. Ten typ
    funduszy w SFI reprezentowany jest przez:
    Skarbiec Kasa,
    GTFI Skarbowy Rynku Pieniężnego,
    CitiPieniężny.

    Jeżeli chodzi o Seb2, to jest to fundusz obligacji, czyli mogą przejściowo
    występować spadki wartości jednostki.

    pozdrawiam
    pastor

  • 7. Data: 2003-08-13 10:58:46
    Od: "l.e:h" <l...@...pl>

    "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl> skribis:
    >spadków,zysk nie najważniejszy)?Chodzi mi o coś na kształt skarbonki z
    >oprocentowaniem lepszym od emax-a?Może Seb2?

    skarbiec kasa. zreszta - porownaj wyniki fund. pienieznych w supermarkecie
    Pozdrawiam, Leh.
    --
    Bezplatny e-book: http://www.arystoteles.pl/ (na dole po prawej)
    Bogactwo Forum: http://www.arystoteles.pl/bf/

  • 8. Data: 2003-08-13 11:36:56
    Od: "MrMrooz" <m...@N...gazeta.pl>

    Marcin Dominiak <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > spadków,zysk nie najważniejszy)?Chodzi mi o coś na kształt skarbonki z
    > oprocentowaniem lepszym od emax-a?Może Seb2?
    Jak ktos juz tu napisal - SEB 2 jest obligacyjny i spadki moga byc - ale
    historia pokazuje ze prawie ich nie ma, choc nie mozna ich wykluczyc.
    Z drugiej strony, jezeli chodzi o zysk nie jest (wlasciwie nie byl) tak
    rewelacyjny jak w innych funduszach obligacji.
    Nie musisz pakowac wszystkiego w jeden fundusz - co Ci szkodzi podzielic
    miedzy pieniezny i obligacji (wlasnie SEB2) - proporcje dowolne, mozesz
    nawet 'zaryzykowac' i drobny ulamek oszczednosci wrzucic w jakis fundusz
    bardziej agresywny/ryzykowny (inny obligacji, hybrydowy, a nawet akcyjny - w
    zależności od horyzontu czasowego).

    pozdrawiam
    Mihau M