  • 1. Data: 2005-07-12 14:00:19
    Temat: na czym polega tworzenie rezerw?
    Od: "satoot" <s...@o...pl>

    Cześć!
    Na czym polega tworzenie rezerw przez bank?

    Może mi ktoś spokojnie, prosto wyjaśnić?

    Ja mam 1000pln. Kolega pożycza ode mnie 100. Są nikłe szanse spłaty.
    Czy utworzenie rezerwy przeze mnie to odłożenie i zablokowanie kolejych
    100złotych aż do momentu spłaty przez mojego kolegę?

    Pzdr, stoot

  • 2. Data: 2005-07-12 14:24:13
    Temat: Re: na czym polega tworzenie rezerw?
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Użytkownik "satoot" <s...@o...pl> napisał:

> [...]
    > Czy utworzenie rezerwy przeze mnie to odłożenie i zablokowanie kolejych
    > 100złotych aż do momentu spłaty przez mojego kolegę?

    Może chodzi Ci o wkłady na żądanie? Np. wpłacasz do banku 1000zł na konto
    a'vista.
    Bank oczywiście nie trzyma tej kasy w sejfie, tylko pożycza innym w formie
    kredytu.
    Problem w tym, że Ty możesz w każdej chwili przyjść i wypłacić te 1000zł (z
    odsetkami),
    dlatego w prawie bankowym jest zapis o obowiązku zachowywania przez banki
    tzw. minimalnego
    pokrycia gotówkowego, określającego, jaką część wkładów bank musi
    przechowywać w postaci
    gotówki. Jeśli się nie mylę, to część tej gotówki trafia też do banku
    centralnego (w Polsce NBP),
    przechowującego rezerwy na wypadek, gdyby klienci banków rzucili się nagle
    do wycofywania wkładów.

    ch.

  • 3. Data: 2005-07-12 14:49:21
    Od: K.N. <l...@o...pl>

    >Może chodzi Ci o wkłady na ż?danie? Np. wpłacasz do banku 1000zł na konto
    >a'vista.

    To jest kreacja pieniadz bankowego afaik.

    A watkotworcy chodzi chyba o idee rezerw na "zle dlugi".

    Pzdr.
    Lack

  • 4. Data: 2005-07-12 16:37:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "satoot" <s...@o...pl> writes:

    > Ja mam 1000pln. Kolega pożycza ode mnie 100. Są nikłe szanse spłaty.
    > Czy utworzenie rezerwy przeze mnie to odłożenie i zablokowanie kolejych
    > 100złotych aż do momentu spłaty przez mojego kolegę?

    Nie, to jest zakwalifikowanie tych pierwszych 100 zl jako przypuszczalnie
    zaprzepaszczonych.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 5. Data: 2005-07-12 17:36:41
    Od: "pastor" <laplap[SPAMeromNIE]@wp.pl>

    Użytkownik "satoot" napisał w wiadomości

> [...]
    > Czy utworzenie rezerwy przeze mnie to odłożenie i zablokowanie kolejych
    > 100złotych aż do momentu spłaty przez mojego kolegę?

    Niezupełnie. Utworzenie rezerwy polega na wpisaniu tych 100 pln w koszty,
    czyli niejako urealniasz księgi rachunkowe i stwierdzasz w nich, że
    straciłeś te 100 pln.

    Pozdrawiam
    pastor