  • 1. Data: 2004-03-25 22:39:37
    Temat: mBank -fundusze -jakie naprawde sa oplaty?
    Od: "Buggy" <n...@n...pl>

    Jakie sa tak na prawde oplaty za korzystanie z funduszy inwestycyjnych w
    mBanku?
    poprawcie mnie jesli sie myle :
    prowadzenie rejestru : friko
    kupowanie jednostek : friko
    odsprzedawanie jednostek : friko
    Tylko cos mi tu nie pasuje, czy jest moze jakas dodatkowa oplata?
    Bo jesli nie to wychodziloby ze mozna zonglowac sobie jednostkami do woli.
    Gdzie tu haczyk???
    Ktoś to przetestował na własnej skórze? Yyy, twu! -na rachunku? ;-)
    ----
    Pozdrawiam -Buggy

  • 2. Data: 2004-03-25 23:36:58
    Temat: Re: mBank -fundusze -jakie naprawde sa oplaty?
    Od: "PMZ" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Buggy" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Tylko cos mi tu nie pasuje, czy jest moze jakas dodatkowa oplata?
    > Bo jesli nie to wychodziloby ze mozna zonglowac sobie jednostkami do woli.

    Tak jest jak piszesz. Fundusze liczą sobie opłatę za prowadzenie od gdzieś
    1% do 3.5% ale jest ona niewidoczna dla ciebie, bo wartość jednostki jaką
    widzisz na wycenie jest wartością netto, czyli już pomniejszoną o opłatę dla
    funduszu. Poza tym płacisz Belkowe przy umorzeniu jednostek. Innych
    "haczyków" nie ma.

    Pozdr,
    PMZ

  • 3. Data: 2004-03-26 06:33:55
    Od: david <d...@N...o2.pl>

> [...]
    > widzisz na wycenie jest wartością netto, czyli już pomniejszoną o opłatę dla
    > funduszu. Poza tym płacisz Belkowe przy umorzeniu jednostek. Innych

    jest jeden - jest takie towarzystwo jak GTFI które pobiera opłatę za 4 i
    każdą kolejną konwersję jednostek w ciągu roku, cała reszta TFI takiej
    opłaty nie pobiera :)
    dlatego SFI jest THE BEST ;)

  • 4. Data: 2004-03-26 15:38:25
    Od: "Mariusz Marchewka" <k...@P...onet.pl>

    Użytkownik "Buggy" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Jakie sa tak na prawde oplaty za korzystanie z funduszy inwestycyjnych w
> [...]

    Chyba dokłądnie tak jest.
    Ja póki co kupuję jednostki tylko jednego Towarzystwa i to tylko jednego z
    jego funduszy, ale opłat widocznych nie pobrali.

    M.

  • 5. Data: 2004-03-26 22:31:30
    Od: "Buggy" <n...@n...pl>

    >[...] Poza tym płacisz Belkowe przy umorzeniu jednostek.

    Wiem juz ze jest 19 procent od zysku, ale w jaki sposob pobierany jest ten
    podatek?
    -Czy dochod z odsprzedazy jest automatycznie pomniejszony, czy tez sam musze
    to jakos uregulowac?

  • 6. Data: 2004-03-27 03:07:28
    Od: "PMZ" <p...@b...pl>

    > -Czy dochod z odsprzedazy jest automatycznie pomniejszony,

    Tak jest właśnie :-)

    Pozdr,
    PMZ

  • 7. Data: 2004-03-27 22:40:30
    Od: david <d...@N...o2.pl>

    Dnia 2004-03-27 04:07, Użytkownik PMZ napisał:

    > Tak jest właśnie :-)

    a żeby to jeszcze bardziej zagmatwać powiem że możesz mieć stratę i
    również od niej zapłacić podatek, bo w tej
    stracie może być i zysk :)
    zapoznaj się z zasadą odkupienia HIFO i FIFO jaką stosują FI :)

  • 8. Data: 2004-03-29 19:26:05
    Od: "QuiDar" <d...@W...fm>

    > Wiem juz ze jest 19 procent od zysku, ale w jaki sposob pobierany
    jest ten podatek?
    > -Czy dochod z odsprzedazy jest automatycznie pomniejszony, czy tez sam
    musze to jakos uregulowac?
    Nie, nie musisz tego regulowac, zrobi to za ciebie system
    informatyczny platnika tegoz podatku (podobnie jak to jest w przypadku
    lokat bankowych). Jednak pamietac trzeba, ze obowiazuje tu metoda
    FIFO, a wiec uznaje sie, ze pierwsze do odkupu trafily jednostki
    nabyte najwczesniej (mogloby sie wiec tak zdarzyc, przy wielokrotnym
    nabyciu, ze pierwsze jednostki nabylismy po cenie wyzszej niz
    sprzedajemy i zanotujemy strate, choc w skali globalnej osiagnelismy
    zysk - i tu jest haczyk - strata taka nie jest odliczana od pozniej
    zrealizowanych dochodow, analogicznie w druga strone - przy globalnej
    stracie moglo sie zdarzyc, ze osiagnelismy zysk przy jednej z
    transakcji). Poza tym, jesli np. sprzedajemy jednostki za 200 zl (tyle
    nam "uroslo" na rachunku, gdy np. zainwestowalismy w sumie 1000 zl),
    to rzeczywiscie zaplacony podatek w momencie odkupu odnosi sie tylko
    do zysku osiągniętego na liczbie j.u. rzeczywiście umorzonych, czyli
    np. zysku rownego 33,33 zl. Na ten temat mozna tez przeczytac w
    Biuletynie SFI nr 1/2004 mBanku.

    Pozdrawiam,
    Darek