  • 121. Data: 2021-12-09 15:37:32
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> writes:

    > A gdy ma nadpłynność? Chodzi mi o to, że realnie nie zawsze ponosi te
    > koszty za które płacę czyli stają się one zyskiem banku.

    Nadpłynność to koszt wynikający z ogólnych kosztów firmy, powiększony
    dodatkowo o inflację.
    Jeśli np. kapitał generuje w ciągu roku średnio 10% zysku (bez
    uwzględniania kosztów stałych, ale po odjęciu kosztów związanych z tym
    zyskiem, w tym podatków od zysku), i mamy inflację 10%, to nadpłynność =
    ok. 20% straty (teoretycznie ok. 18%).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 122. Data: 2021-12-09 15:46:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Jaki Polska to wspaniały kraj, skoro dwie osoby (i nawet nie muszą być
    > małżeństwem) zarabiające najniższą krajową mogą sobie kupić na kredyt
    > coś, co wg prawa jest już mieszkaniem.
    > No bo jak jeszcze doliczyć 10% "wkładu własnego" (ciekawe, skąd go
    > wezmą - a, z ruskiego ładu) to wychodzi akurat o magiczne 300k - więc
    > 25m^2 po 10k kupić można, a 50k będzie na wykończenie.

    No niestety. Na pocieszenie można powiedzieć, że obecnie nie znam nikogo
    w Warszawie, kto zarabiałby minimum. Natomiast w Biłgoraju m^2 sprzedaje
    się podobno po 6 kzł (aczkolwiek chyba poszło jak ciepłe bułeczki).

    Rzecz jasne, końcowych wniosków to specjalnie nie zmienia.
    Minimum będzie chyba w przyszłym roku realnie niższe, na skutek inflacji.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 123. Data: 2021-12-09 15:58:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 09 Dec 2021 15:37:32 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > uwzględniania kosztów stałych, ale po odjęciu kosztów związanych z tym
    > zyskiem, w tym podatków od zysku), i mamy inflację 10%, to nadpłynność =

    Zaraz zaraz ... mowimy przeciez o banku.

    W naszej rzeczywistosci bank udzielil kredytow np 10mld zl,
    po czym sie okazuje, ze mial 1mld wlasny, a 9 to pieniadze-depozyty
    innych klientow.
    A jak klienci przyniesli do banku 20mld, to nie jest powiedziane,
    ze bank dodatkowych chetnych kredytobiorcow znajdzie.

    Jak obnizy odsetki, to moze i znajdzie, ale co bedzie jak za miesiac
    klienci powiedza "0.01% nam sie nie oplaca, wyplacam pieniadze".

    No i w efekcie ten kredyt Mateusza cos bank kosztuje, czy nie ?

    W kazdym badz razie nie ma tez tak, ze "bank mi pozyczyl dawno temu i
    teraz kosztow nie ma".

    J.

  • 124. Data: 2021-12-09 21:42:02
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

    > No właśnie nie - wychodzi na to, że niezależnie od bazy wzrost wibor o 2pp wypełnia
    bufor 80%.
    > Przelicz jeszcze dla bazy 5%, 7,5% i 10% ;>

    Ok, podsyłam dla kilku startowych stawek WIBOR przy założeniu marża 2%,
    30 lat, raty równe.

    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    0,20% 1
    2,00% 1,26
    4,00% 1,58
    4,50% 1,66
    5,00% 1,75
    7,00% 2,12
    10,00% 2,71
    12,00% 3,12
    15,00% 3,75
    20,00% 4,84
    25,00% 5,93
    30,00% 7,02
    40,00% 9,22
    0,00% 0,97

    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    2,50% 1
    2,00% 0,94
    4,00% 1,18
    4,50% 1,25
    5,00% 1,31
    7,00% 1,59
    10,00% 2,03
    12,00% 2,34
    15,00% 2,81
    20,00% 3,62
    25,00% 4,44
    30,00% 5,26
    40,00% 6,91
    0,00% 0,73

    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    5,00% 1
    2,00% 0,72
    4,00% 0,90
    4,50% 0,95
    6,00% 1,10
    7,00% 1,21
    10,00% 1,55
    12,00% 1,78
    15,00% 2,14
    20,00% 2,76
    25,00% 3,38
    30,00% 4,01
    40,00% 5,26
    0,00% 0,56

    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    7,50% 1
    2,00% 0,57
    4,00% 0,71
    4,50% 0,75
    6,00% 0,87
    9,50% 1,18
    10,00% 1,22
    12,00% 1,41
    15,00% 1,70
    20,00% 2,18
    25,00% 2,68
    30,00% 3,17
    40,00% 4,16
    0,00% 0,44

    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    10,00% 1
    2,00% 0,46
    4,00% 0,58
    4,50% 0,61
    6,00% 0,71
    9,50% 0,96
    10,00% 1,00
    12,00% 1,15
    15,00% 1,39
    20,00% 1,78
    25,00% 2,19
    30,00% 2,59
    40,00% 3,40
    0,00% 0,36

    > Chyba że na wzrosty patrzysz w stylu "ile razy wzrosło" a nie "o ile wzrosło" i z
    tego wysnuwasz twierdzenie o "odporności".

    Tak. Patrzę o ile wzrosło. Zakładając, że klient wytrzyma 1,25 *
    pierwotna rata to wzrost WIBOR o 2 punkty procentowe może wyczerpać
    bufor jak ktoś brał przy WIBOR 0,2%. A jak ktoś brał przy WIBOR np.5% to
    przy wzroście WIBOR o 2 punkty procentowe nadal ma bufor bezpieczeństwa.
    Ale płaci oczywiście większą ratę.
    Chociaż czy na pewno? Niektórzy mówią, że wzrost cen nieruchomości
    przyspiesza przy niskich stopach bo mieszkanie kosztuje tyle, ile jest w
    stanie zapłacić raty przeciętny klient. My w zasadzie mamy tylko jeden
    taki okres w historii, kiedy banki wykombinowały kredyty w CHF co
    powodowało skokowe wzrosty zdolności kredytowej w porównaniu z kredytem
    w PLN. I w ślad za tym poszły w górę ceny mieszkań. Teraz w sumie
    podobnie. Stopy spadały to mieszkania drożały. Ciekawe czy teraz zaczną
    tanieć jak po wycofaniu kredytów walutowych?

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 125. Data: 2021-12-09 21:52:07
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 03.12.2021 o 16:24, Krzysztof Halasa pisze:
    > A nic. Lepsze to niż po prostu wziąć przy 4,94% i tak trzymać.
    > No chyba że ktoś kaskader.
    > Ok, może marża przy 0,2 była większa.

    Właśnie nie do końca. Oczywiście z matematycznego punktu widzenia rata
    przy WIBOR 0,2 jest dużo niższa niż przy WIBOR 4,94% ale każdy ma jakąś
    granicę bólu wzrostu WIBOR powyżej której już nie będzie w stanie
    obsłużyć zadłużenia (pomijam tych, którzy mają inne łatwo zbywalne
    inwestycje i mogą po prostu spłacić kredyt jednym przelewem). W tym
    wątku padła wartość, że takim buforem jest 25% wzrostu raty powyżej
    którego zaczynają się kłopoty. Jak ktoś brał przy WIBOR 0,2 to obecnie
    właśnie przekraczamy ten próg. Kto brał przy 4,94% to nadal ma ratę
    niższą niż tę na którą był przygotowany.
    Więc matematycznie to WIBOR jest taki sam dla 2 przypadków i niby ta
    sama sytuacja a jednak życiowo zupełnie inna...

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 126. Data: 2021-12-09 22:01:18
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    > I w PLN dostaną WIBOR który jest tak samo arbitralnie ustalany przez
    > banki jak kursy kupna i sprzedaży franka w banku.

    W CHF dostawali dwa: LIBOR i kurs. O ile zmiana LIBOR/WIBOR zmienia
    tylko wielkość raty to zmiana kursu zmienia też kapitał do spłaty w PLN.
    I w znanych mi przypadkach kupujący na kredyt w CHF zostali z
    mieszkaniem, które nie dało się sprzedać. A potem się rodzina
    powiększyła i przydałoby się większe a tu starego nie da się sprzedać
    (kapitał kredytu po przeliczeniu na PLN jest większy niż cena
    nieruchomości). I tak to w znanych mi przypadkach ludzie zostali
    'landlordami' z przymusu. W przypadku kredytu w PLN mieszkania musiałyby
    bardzo potanieć by taka sytuacja miała miejsce.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 127. Data: 2021-12-09 22:47:35
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 09.12.2021 o 21:52, Zdzichu500 pisze:

> [...]
    > Więc matematycznie to WIBOR jest taki sam dla 2 przypadków i niby ta
    > sama sytuacja a jednak życiowo zupełnie inna...

    klient wziął kredyt (30 lat, 2,5% marża, wibor 0,2) i rata na początku
    1217 zł (pomijam ub. pomostowe itp.), jak bank mu zaktualizuje wibor to
    będzie miał ratę 1574 zł

    czy sobie da radę czy też nie?

    parząc na obecną sytuację odczuje, że płaci więcej, ale przez pierwsze
    6-12 m-cy zwykle płaci się ub. pomostowe, jak będzie miał wpis w kw to
    ub. już nie będzie, ale wyższy wibor wpłynie na wzrost raty

    i teraz kwestia czy np. rodzina, która ma 6kzł na 3 osoby poczuje tę
    różnicę?

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 128. Data: 2021-12-10 08:29:26
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 09.12.2021 o 15:46, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    >
    > Rzecz jasne, końcowych wniosków to specjalnie nie zmienia.
    > Minimum będzie chyba w przyszłym roku realnie niższe, na skutek inflacji.

    w okolicy Poznania też znajdziesz "lokale" zwane domami nawet po ok.
    6kzł/m2, to takie kurniki (szeregi) postawione pośród niczego

    ludzie kupują, mają przecież "dom" i....wszędzie daleko

  • 129. Data: 2021-12-10 19:26:58
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 09.12.2021 o 22:47, Robert_DF pisze:
> [...]
    > ub. już nie będzie, ale wyższy wibor wpłynie na wzrost raty
    >
    > i teraz kwestia czy np. rodzina, która ma 6kzł na 3 osoby poczuje tę

    To zależy...

    Z jednej strony to z 20% dochodów rodziny robi się ponad 25% dochodu,
    które trzeba do banku zanieść. Więc 5% dochodu mniej, Ale sytuacja różna
    dla różnych rodzin.

    Zupełnie inna sytuacja będzie rodziny z prawie dorosłym dzieckiem, która
    za chwilę traci 500+. Na wkład własny musiała długo zbierać. A wzrost
    dochodu może mieć raczej jeżeli wzrosną ogólnie pensje.

    A zupełnie inna sytuacja jak to będzie małżeństwo młodych studentów z
    małym dzieckiem, które pracuje na niepełny etat i wkrótce kończą studia
    a wkład własny dostali od rodziców. I zapewne po studiach i rozpoczęciu
    pracy na cały etat ich dochody wzrosną. A w razie problemów to mogą
    liczyć na pomoc rodziców.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 130. Data: 2021-12-10 23:19:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Zaraz zaraz ... mowimy przeciez o banku.

    Bez znaczenia, bank działa tak samo jak inne firmy.
    Z dokładnością do takich szczegółów, że innym firmom klienci nie
    przynoszą pieniędzy za darmo :-)

> [...]
    > A jak klienci przyniesli do banku 20mld, to nie jest powiedziane,
    > ze bank dodatkowych chetnych kredytobiorcow znajdzie.

    Znajdzie, albo obniży oprocentowanie depozytów tak, że klienci zabiorą
    swoje 10 mld, i zostanie tyle ile trzeba.

    Tzn. normalnie, bo jeśli depozyty są za darmo, to bank może nie musi
    tego robić. Ale to sytuacja nienormalna, a podwójnie nienormalna przy
    wysokiej inflacji.

    > Jak obnizy odsetki, to moze i znajdzie, ale co bedzie jak za miesiac
    > klienci powiedza "0.01% nam sie nie oplaca, wyplacam pieniadze".

    Wtedy bank podniesie oprocentowanie - tak, by mieć odpowiednio dużo
    depozytów.

    > No i w efekcie ten kredyt Mateusza cos bank kosztuje, czy nie ?

    Jasne że tak. Jeśli bank na nadpłynność przy zerowym oprocentowaniu
    depozytów (co w warunkach wysokiej inflacji jest, jak napisałem,
    nienormalne), to może nie mieć z tym związanych bezpośrednich kosztów
    zmiennych, ale m.in. wciąż ponosi ryzyko złego kredytu, co rozkłada się
    przecież na wszystkich (z różnymi współczynnikami, zależnymi od oceny
    ryzyka, typu kredytu, zabezpieczeń itp). Są także koszty stałe, które
    może nie zmienią się po udzieleniu jednego kredytu, ale chyba jasne
    jest, że inne koszty stałe ma mały bank, a inne duży.

    > W kazdym badz razie nie ma tez tak, ze "bank mi pozyczyl dawno temu i
    > teraz kosztow nie ma".

    No raczej.
    Generalnie samo udzielenie kredytu nie generuje specjalnych kosztów,
    upływający czas (kredytu) je generuje.
    --
    Krzysztof Hałasa