  • 1. Data: 2002-02-09 11:01:25
    Temat: konto dla malej DG, tylko zdrowotne do ZUSu
    Od: "Piotr S." <p...@p...fm>

    Witam,

    Zona jest zatrudniona na etacie i prowadzi DG (gabinet lek). Do ZUSu
    placi tylko zdrowotne.

    Dotychczas nie miala konta i robilem przelewy na jej zdrowotne
    Homecashem z mojego RORu w BSK. Czyli zero kosztow.

    Tak to dziala od roku i nikt nie ma pretensji. Czy to jest OK? Czy ktos
    w praktyce sie czepia braku konta firmowego?

    Wlasnie zalozylem jej konto w Inteligo ale po podwyzkach 7 zl/miesiac w
    sumie z tyt. jednego przelewu do ZUSu to troche bez sensu.

    Jakas alternatywa?

    Piotr

  • 2. Data: 2002-02-09 11:27:14
    Temat: Re: konto dla malej DG, tylko zdrowotne do ZUSu
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr S." <p...@p...fm>
    napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Tak to dziala od roku i nikt nie ma pretensji.
    Czy to jest OK? Czy ktos
    > w praktyce sie czepia braku konta firmowego?

    IMO wg przepisów powinno być (na pewno przy kpir),
    a jak płaciła podatki w kasie us ?
    Chyba że inaczej wyglada to na kartę ( a lekarze
    chyba sa na karcie)

    > Wlasnie zalozylem jej konto w Inteligo ale po
    podwyzkach 7 zl/miesiac w
    > sumie z tyt. jednego przelewu do ZUSu to troche
    bez sensu.

    > Jakas alternatywa?

    Przeczytaj
    jaki i tez wątek "Elektroniczne konto dla firmy"

    Sark

  • 3. Data: 2002-02-09 11:29:59
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

> [...]
    >
    >Tak to dziala od roku i nikt nie ma pretensji. Czy to jest OK? Czy ktos
    >w praktyce sie czepia braku konta firmowego?

    Dziwne. Jak ma DG, to musiała zgłosić to do Urzędu Skarbowego, a tam trzeba
    tez podać numer konta firmowego. Akurat jestem "w temacie", bo tydzień temu
    przenosiłem konto z banku do banku i musiałem w związku z tym złożyć w US
    dokument NIP 1 (aktualizacja danych). Nie słyszałem, aby ktos miał DG, a nie
    miał konta firmowego. Po prostu jest taki obowiązek ustawowy. Ja wiem, że w
    przypadku Twojej żony kasa płynie z ręki do ręki i to konto nie jest jej aż
    tak bardzo potrzebne, ale z prawnego punktu widzenia nie ma to większego
    znaczenia. Konto firmowe jest po to, żeby US w razie czego mógł sobie
    sprawdzić, czy osoba prowadząca DG nie kantuje. To raczej czysta teoria, no
    ale takie jest prawo.

    >Wlasnie zalozylem jej konto w Inteligo ale po podwyzkach 7 zl/miesiac w
    >sumie z tyt. jednego przelewu do ZUSu to troche bez sensu.
    >
    >Jakas alternatywa?

    Nie wiem co Ci poradzić, bo taniej to juz chyba nie ma, a jeżeli nawet to może
    ze złotówkę. Kiedyś BGŻ miał konta firmowe darmo (bo nie było też odsetek),
    ale nie wiem, czy po przejściu na Integrum to się nie zmieniło. Obstawiam, że
    się jednak zmieniło, ale sprawdź, wszak cuda się jednak zdarzają.

    Pozdrawiam

    PS. Teraz mi się przypomniało: dlaczego tylko ZUS? A podatek dochodowy od
    prowadzonej DG? O VAT-ie nie wspominam, bo pewnie żona nie jest vatowcem.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 4. Data: 2002-02-09 11:45:40
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "alexy" <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:02020912295940@polnews.pl...

> [...]
    > znaczenia. Konto firmowe jest po to, żeby US w
    razie czego mógł sobie
    > sprawdzić, czy osoba prowadząca DG nie kantuje.
    Chodziło chyba o cos innego. Pamiętam jak
    Olechowski mówił ze juz dawno, dawno temu jak był
    w rządzie żeby wprowadzić obowiązkowe opłacanie
    podaktu przelewem z konta bo to rozładuje tłok w
    okienkach kasowych US (dokładnie to chyba tak "nie
    będą przychodzic z walizakmi aby zapłacić
    podatek") W efekcie chyba tylko płacący podatek na
    kartę podatkową mogą płacić w kasach US.

    A lekarze to chyba mogą rejestrować swoją
    działalność w izbach lekarskich i są jeszcze na
    karcie.
    Tak że skłądkę ZUS moga płacic z konta osobistego

    Sark

  • 5. Data: 2002-02-09 11:49:15
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "alexy" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie słyszałem, aby ktos miał DG, a nie
    > miał konta firmowego. Po prostu jest taki obowiązek ustawowy.

    A jaka ustawa naklada taki obowiazek? ;)

    Maciej

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 6. Data: 2002-02-09 14:24:50
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

    >Użytkownik "alexy" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    >A jaka ustawa naklada taki obowiazek? ;)
    >
    >Maciej

    1. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym
    2. Ustawa o działalności gospodarczej (tak było kiedyś, teraz zmieniła nazwę
    przy okazji definiowania przez ustawodawcę pojęcia: przedsiębiorca; nie
    pamietam jak ta ustawa teraz się nazywa).

  • 7. Data: 2002-02-09 14:31:50
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik alexy <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@p...pl...

> [...]
    > przy okazji definiowania przez ustawodawcę pojęcia: przedsiębiorca; nie
    > pamietam jak ta ustawa teraz się nazywa).

    Teraz czekamy na riposte Macka :-))

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 8. Data: 2002-02-09 14:37:44
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

> [...]
    >będą przychodzic z walizakmi aby zapłacić
    >podatek") W efekcie chyba tylko płacący podatek na
    >kartę podatkową mogą płacić w kasach US.

    Gdyby chodziło o okienka, to mógłbyś pieniądze do US przelewać z RORu, lub z
    poczty, a nie możesz. Poza tym nie musiałbyś informować US o swoim koncie a
    musisz. Poza tym mógłbyś sobie z firmowego na prywatne przelewać całą kasę na
    ROR i pisać np. "wynagrodzenie", a nie możesz, bo każdy kto ma DG powie Ci,
    żebyś lepiej pisał "przelew". Poza tym, kiedy zrobia Ci postępowanie karno-
    skarbowe, to bank musi im udzielić informacji o operacjach na Twoim firmowym
    koncie. Może są jeszcze jakieś "poza tym", ale nic mi się nie przypomina.

  • 9. Data: 2002-02-09 15:16:31
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@b...com> napisał w wiadomości

    > Teraz czekamy na riposte Macka :-))

    Hehe... nie podpuszczaj mnie ;). Ja sam jestem zdania, ze kazda osoba
    prowadzaca DG powiina miec rachunek bankowy do rozliczen zwiazanych z DG :).
    Natomiast twierdzenie, ze na kazda osobe prowadzaca DG jest narzucony
    ustawowo taki obowiazek nie jest prawdziwe.
    A oto co w/w ustawy mowia nt. rachunkow bankowych:

    USTAWA z dnia 19 listopada 1999 r.
    Prawo dzialalnosci gospodarczej
    Art. 13.
    1. Przedsi biorca jest obowi zany do:
    1) dokonywania lub przyjmowania platno ci za posrednictwem rachunku ban-
    kowego tego przedsiebiorcy w kazdym przypadku, gdy strona transakcji jest
    inny przedsiebiorca, a jednorazowa wartosc naleznosci lub zobowiaza
    przekracza równowartosc 3000 EURO albo równowarto 1000 EURO, gdy
    suma wartosci tych naleznosci i zobowiazan powstalych w miesiacu po-
    przednim przekracza równowartosc 10000 EURO, przeliczanych na zlote
    wedlug kursu średniego walut obcych oglaszanego przez Narodowy Bank
    Polski z ostatniego dnia miesiaca poprzedzajacego miesiac, w którym doko-
    nywane sa operacje finansowe,

    Na mozy Ustawy z 8 stycznia 1993r. [z pozniejszymi zmianami] o podatku od
    towarów i uslug oraz o podatku akcyzowym, rachunek bankowy jest konieczny do
    otrzymania zwrotu podatku.

    Czy faktycznie mozna przyjac na podstawie zapisow tych ustaw, ze kazdy
    przedsiebiorca musi miec rachunek bankowy do DG? Raczej nie. Osoby ktore
    jednoosobowo prowadza DG, nie placa podatku VAT, ani akcyzowego, oraz maja
    obroty mniejsze niz mowi to §13 ust 1 Prawa dzialalnosci gospodarczej moga
    specjalnego rachunku do DG nie miec. Oczywiscie musza miec przynajmniej
    rachunek osobisty umozliwiajacy zaplate skladem na ZUS, lub jakies
    poczta-skladna [czy jakos tak ;)].

    Maciej

  • 10. Data: 2002-02-09 15:16:34
    Od: "alexy" <a...@w...pl>

    >Teraz czekamy na riposte Macka :-))
    >
    >Pozdrawiam,
    >Karol

    No, nie... zaraz, zaraz. Ja nie traktuje tego w kategoriach sporu, ripost i
    docinków, tylko w miarę mojej wiedzy chcę wyjaśnić sprawę. Jeśli sie okaże, że
    nie mam racji, to OK. Sam konta co prawda nie zlikwiduję, ale jak następnym
    razem będę zmieniał bank, to powiem w US, żeby mnie pocałowali, bo
    dowiedziałem się, że nie musze juz mieć konta, a tym bardziej jak je mam, to
    ich o tym informować.
    Tylko tyle.
    PZDR