  • 21. Data: 2009-02-22 09:56:37
    Temat: Re: Odp: jaki bank z rozsądną marżą w CHF dla hipoteki
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Wwieslaw pisze:
    > To jest wersja mbanku, ale trudno w nia uwierzyc. Dlaczego?
    z mbankiem nie mam nic wspólnego. Ale skoro twierdzisz, że banki tak
    chętnie pożyczają sobie CHF wg samego LIBOR-u to dlaczego została mocno
    ograniczona dostępność kredytów w CHF? Hint: bo banki nie chcą sobie
    pożyczać, a jeśli już to na pewno nie za sam libor...

  • 22. Data: 2009-02-22 09:58:41
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Piotr Wojcicki pisze:
    > Dokladnie. Tym bardziej ze nadal funkcjonuje wiele kredytow w CHF z
    > marza mniejsza niz 1%. W przedstawionym przypadku banki musialyby
    > doplacac do takich kredytow.
    niezupełnie. Po pierwsze banki zarabiają na coraz większym spreadzie. Po
    drugie sytuacja credit crunchu nie będzie trwała wiecznie - bank Tobie
    pożyczył pieniądze na 30 lat, ale sam roluje kredyt np. co 3-6 miesięcy.
    Jak się sytuacja gospodarcza uspokoi nadal będzie tanio pożyczał CHF...

  • 23. Data: 2009-02-22 11:11:01
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Radek Wroclawski" <r...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ograniczona dostępność kredytów w CHF? Hint: bo banki nie chcą sobie
    > pożyczać, a jeśli już to na pewno nie za sam libor...

    No ale przecież jeśli pożyczają od siebie nawzajem za "LIBOR + marża" to
    klientowi pożyczą za "LIBOR + marża + marża własna". Nadal nic nie tracą, a
    za całość płaci ostatni z łańcucha pokarmowego, czyli klient ;-)

  • 24. Data: 2009-02-22 11:19:00
    Temat: Re: jaki bank z rozsądną marżą w CHF dla hipoteki
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > w ogóle się nie wyraża, bank może dowolnie kształtować spread i klient
    > nie może nic z tym zrobić.

    Oczywiście, ale im większy spread, tym mniejsza atrakcyjność banku dla
    klienta. To tak jak z marżą w handlu.
    Co z tego, że możesz ją sobie ustanowić dowolnie, jak klient się wypnie i
    pójdzie do tańszego sprzedawcy.

    > Nawet gdyby był stały procentowo to przy osłabieniu złotówki bank zarabia
    > więcej.

    No ale właśnie pytam czy tak właśnie jest czy też bank ustala sobie stałą
    kwotę spreadu. Kwotę, nie procent.

    > Ale mało tego - banki w swej chciwości cały zwiększają spread nawet
    > wyrażany procentowo - rekordzista jest już w okolicach 14%...

    Co to za bank i od jakiej kwoty liczy to 14%?

    > kredyty walutowe były, są i będą dostępne.

    No a wcześniej sam piszesz "została mocno ograniczona dostępność kredytów w
    CHF" ;-)
    Pytanie - dlaczego, skoro mogą sobie zarabiać na coraz większym spreadzie?

    > Z resztą niektóre banki coraz chętniej zwracają się ku kredytom walutowym

    Czy jest tu dwóch Radków Wrocławskich? ;-)

    > Problem jest tylko z kredytami w CHF

    Aaa, więc rozróżniasz po prostu kredyty walutowe od kredytów w CHF.

    > i wynika on tylko i wyłącznie z trudności w pozyskaniu CHF przez banki.

    Tylko CHF? Jaka jest tego przyczyna?

  • 25. Data: 2009-02-22 11:28:36
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Mariusz" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba sie nie zrozumieliśmy, nie chodziło mi ze bank nie kupuje CHF
    > oczywiście że kupuje tylko że tak naprawde za pieniądze kredytobiorcy
    > czyli on tylko pośredniczy zarabiając na spreadzie.

    Oczywiście. Ale nie zarabia przy tym na samym kursie.
    Jaka to bowiem różnica, czy spread to 20 gr przy kursie 2.2 czy 20 gr przy
    kursie 3.2?
    No chyba, że spread zawsze jest wyrażany procentowo.

    > Ale nie musi kupować tych franków które wychodzą z marży czyli np
    > miesięcznie odliczając z raty kapitał i LIBOR zostaje XX CHF marży które
    > to są właśnei dla banku więć może z nimi zrobić co chce bo są już jego
    > (raty są płacone w zł czyli ma wiecej zł przy wyższym kursie).

    Ale swoje raty do banku, który mu pożyczył CHF, również siłą rzeczy spłaca
    po wyższym kursie CHF.
    No chyba, że ma własne magicznie rosnące rezerwy w CHF i spłaca raty w tej
    właśnie walucie.

  • 26. Data: 2009-02-22 12:09:28
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Baloo pisze:
    > Oczywiście, ale im większy spread, tym mniejsza atrakcyjność banku dla
    > klienta. To tak jak z marżą w handlu.
    Jak już pisałem należy odróżnić kredyty w CHF od reszty kredytów
    walutowych. Banki nadal mają stosunkowo łatwy dostęp do Euro czy USD,
    ale mają poważne problemy ze zdobyciem CHF. Należy więc traktować
    kredyty w CHF jako dobro luksusowe niedostępne dla każdego z ulicy. Nie
    zawsze ważna jest cena produktu, często ważniejsza jest jego dostępność,
    a kredyty w CHF na 100% wartości nieruchomości są dostępne w bankach,
    które można policzyć na palcach jednej ręki. Inaczej banki w stylu
    Dombank, Santander już dawno by zbankrutowały o Providencie nie
    wspominając...

    Banki, jeśli tylko będą miały taką możliwość, będą dążyć do sprzedaży
    kredytów walutowych bo po prostu na nich więcej zarabiają...
    > No ale właśnie pytam czy tak właśnie jest czy też bank ustala sobie
    > stałą kwotę spreadu. Kwotę, nie procent.
    już ci wcześniej odpowiedziałem - bank może dowolnie kształtować spread,
    nie jest określony ani kwotowo ani procentowo, a praktyka pokazuje, że
    cały czas rośnie i kwotowo i procentowo
    > Co to za bank i od jakiej kwoty liczy to 14%?
    Dombank, reszta banków około 5-8%; (cena sprzedaży-cena zakupu)/cena zakupu
    > Aaa, więc rozróżniasz po prostu kredyty walutowe od kredytów w CHF.
    Brawo Einsteinie ;-)

  • 27. Data: 2009-02-22 17:46:01
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM_gmail.com>

    Baloo pisze:
    > No ale przecież jeśli pożyczają od siebie nawzajem za "LIBOR + marża" to
    > klientowi pożyczą za "LIBOR + marża + marża własna". Nadal nic nie
    > tracą, a za całość płaci ostatni z łańcucha pokarmowego, czyli klient ;-)

    Nie bo umowa z bankiem czesto jest sformulowana tak, ze klient placi
    oficjalny LIBOR + marza (jedna :-) ). Bank nie moze w trakcie umowy
    zmienic marzy.

  • 28. Data: 2009-02-23 08:11:14
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    London Inter Bank Offered Rate.