    From: "Krzysztof " <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: jak odzyskac swoje pieniadze (dlugie)
    Date: Fri, 12 Dec 2003 21:15:04 +0000 (UTC)

    Mam problem z odzyskaniem pieniędzy blednie przelanych na nieprawidłowy
    rachunek.
    Zleciłem w swoim banku (Inteligo) przelew na rachunek w BZWBK podając dokładna
    nazwę odbiorcy (nazwa i adres firmy) oraz tytuł płatności (numer faktury i
    dokładny jej opis)
    oraz numer rachunku odbiorcy (tutaj zamieniłem miejscami dwie ostatnie cyfry!)
    Przelew został zaksięgowany na rachunku jakiegoś innego klienta banku BZWBK.
    Bank zaksięgował mój przelew na rachunku, który ja błędnie wpisałem
    zamieniając
    ostatnie dwie cyfry.
    Po miesiącu, kiedy okazało sie, ze przelew nie dotarł do adresata zadzwoniłem
    do Inteligo z reklamacją. reklamację przyjęto powiedziano, ze nie musze sie o
    nic martwić i banki załatwiają takie reklamacje między sobą. Okazało sie
    jednak, ze nie wszystkie banki..
    Po dwóch miesiąc i kolejnych telefonach dowiedziałem się, ze BZWBK nie zwróci
    do mnie przelewu bo ich klient (ten, na którego rachunku znalazł się mój
    przelew) odmawia zwrotu tych pieniędzy. !!!
    650 złotych to może nie jest majątek ale wiem, ze są banki, które wynajmują
    firmy windykacyjne do ściągnięcia kwot od 30 zł w górę, więc ja o swoje 650
    złotych tez chcę trochę powalczyć.
    Co mogę zrobić w takiej sytuacji?
    - mój bank nie wie co może zrobić. (nie wiemy co jeszcze możemy zrobić)
    wysłali pismo do BZWBK i dostali odpowiedź, ze klient BZWBK pieniędzy nie
    odda. Po tym piśmie bank stwierdził, że nic więcej w moim imieniu nie może
    zrobić.
    Ja osobiście nie mogę w żaden oficjalny sposób zwrócić się do człowieka,
    który
    zatrzymał sobie mój przelew i świadomie odmówił zwrotu nienależnych mu
    pieniędzy. Nie mam danych osobowych tej osoby, poza numerem rachunku (na
    razie
    nie zamierzam wysyłać po 0,01 PLN z obelgami w tytule przelewu) Nie znając
    nazwiska tej osoby nie mogę złożyć pozwu ani doniesienia na policję ani do
    Urzędu Skarbowego (to może być najdotkliwsze - nienależne i nie opodatkowane
    pieniądze)

    Czy mogę zwrócić sie do BZWBK jako do pośrednika w transakcji, który nie
    wykonał przyjętego zlecenia przekazania pieniędzy do odbiorcy? Bo z mojego
    punktu widzenia to BZWBK nie wykonał mojego zlecenia przekazania pieniędzy
    dla
    firmy wymienionej w zleceniu.
    Bank BZWBK nie sprawdza czy nazwa odbiorcy przelewu jest zgodna z numerem
    rachunku i księguje wpłaty jeśli tylko numer rachunku istnieje.
    Czy sam numer rachunku jest podmiotem, który może funkcjonować w obrocie
    finansowym?
    Ja zrobiłem swój przelew z rachunku firmowego i podałem jako odbiorcę Firmę a
    nie numer rachunku. Czy ktoś próbował wystawić kiedyś fakturę na numer
    rachunku bez nazwy odbiorcy? Jeśli to nie jest możliwe to przelewy bez nazwy
    odbiorcy tez nie powinny być możliwe.

    Jak rozwiązać taki problem?
    Co mogę zrobić żeby odzyskać swoje pieniądze?
    Jestem tez ciekaw co robi bank jak jego klient oświadcza, ze nie odda nie
    swoich pieniedzy? Dalej obsługuje tego klienta bez zastrzeżeń?

    z gory dziekuje za wszystkie rady,
    pozdrawiam,
    Krzysztof