  • 1. Data: 2010-09-12 22:58:28
    Temat: jak "działa" egzekucja na rachunku bankowym?
    Od: b...@o...pl

    czytałem gdzieś że istnieje kwota wolna od zajęcia

    ale spotkałem się że znajomemu pozakładano blokady
    na wielu (kilkadziesiąt?) rachunkach inteligo.
    organem egzekucyjnym jest ZUS

    na każdym rachunku były stany zerowe.
    teraz ma "saldo 0,00 wolne środki -2.650,00"

    Jeśli coś wpłynęłoby na te rachunki pieniądze
    to każdą zlotóweczkę bank przekaże zusowi czy
    tylko kwoty przekraczające kwotę wolną.

    nie chce mi się szukać tej kwoty wolnej, więc
    niech ona wynosi 5.000 nieważne ile mnie
    chodzi teraz bardziej o zasadę, "jak to działa".

    Czyżby (absurdalnie to brzmi) można było wpłacić
    4.950 i nimi dysponować a blokadę ZUS-owską
    że tak powiem "mieć gdzieś"?

    Jakby ktoś miał konta w 40 bankach i na każdym
    koncie kwotę wolną 5.000zł to 200.000 wolne
    byłyby od zajecia? chyba bzdura, na zdrowy rozum.

    Wiem, że (co do zasady) za niezapłacony rachunek telefoniczny
    raczej nikogo nie usadzą, ale za niezapłacone alimenty owszem!

    Mam pytanie, czy surowość postępowania z blokadą na rachunku
    bankowym jest uzależniona od tego, czego dotyczy blokada albo
    jaki organ egzekucyjny prowadzi sprawę? Czy tak samo
    traktowane są egzekucje dotyczące:
    1) alimentów
    2) podatków
    3) składek ZUS
    4) należności innego banku (kredytu) po wystawieniu BTE
    5) innych długów (np. za rachunek telefoniczny, czynsz, itp)

    Proszę o jasne, łopatologiczne odpowiedzi albo odesłanie
    do jakiegoś "poradnika dla opornych, jak to działa".

  • 2. Data: 2010-09-13 05:42:00
    Temat: Re: jak "działa" egzekucja na rachunku bankowym?
    Od: halina bogdan <b...@g...com>

    On 13 Wrz, 00:58, b...@o...pl wrote:
    > czytałem gdzieś że istnieje kwota wolna od zajęcia
    >
    > Jeśli coś wpłynęłoby na te rachunki pieniądze
    > to każdą zlotóweczkę bank przekaże zusowi czy
    > tylko kwoty przekraczające kwotę wolną.

    Bank przekaże środki przewyższające kwotę wolną od zajęcia
    egzekucyjnego (o ile przysługuje, czyli znajomy np. nie skorzystał z
    niej w innym banku)

    > nie chce mi się szukać tej kwoty wolnej, więc
    > niech ona wynosi 5.000 nieważne ile mnie
    > chodzi teraz bardziej o zasadę, "jak to działa".

    3-krotność średniego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysków (kwota aktualizowana co
    miesiąc i ogłaszana przez prezesa GUSu)
    Zadzwoń na infolinię podadzą Ci aktualną kwotę oraz archiwalne.

> [...]
    >
    > Jakby ktoś miał konta w 40 bankach i na każdym
    > koncie kwotę wolną 5.000zł to 200.000 wolne
    > byłyby od zajecia? chyba bzdura, na zdrowy rozum.

    Wtedy zajęcie mijałby się z celem.

> [...]
    > 4) należności innego banku (kredytu) po wystawieniu BTE
    > 5) innych długów (np. za rachunek telefoniczny, czynsz, itp)

    W przypadku alimentów kwota wolna NIE przysługuje. Wiele zależy
    również od organu egzekucyjnego- może on ustalić, że np. niektóre ze
    środków nie będą brane pod uwagę przy wyliczaniu kwoty wolnej.

    > Proszę o jasne, łopatologiczne odpowiedzi albo odesłanie
    > do jakiegoś "poradnika dla opornych, jak to działa".
    >
    > --

    Proponuję zadzwonić na infolinię Inteligo- na pewno wszystko
    wytłumaczą.